Ik ben blij dat je dat niet gedaan hebteeuwige_student schreef:Bagger? Het schakelt als een mes in de boter. Je kan alle kanten op, en misschien kom je in een versnelling....
Maar de bak die erbij zit (wartburg) is voor de onderdelen. Ik heb ook nog een reservemotor gehad, maar die heb ik weggedaan. Een ombouw naar vw bak is op zich mogelijk. Dan moet de schakelstang door het gewei en moet de verstevigingsbalk weg en vervangen worden door twee nieuwe. Eigenlijk had ik dit destijds bij het lassen moeten voorbereiden. Maar ja, daar heb je niks meer aan.
Trouwens, de garantietermijn is ook reeds ruimschoots overschreden.

Dat schakelen vraagt gewenning. Maar bagger rijden is vooral vanwege de verhoudingen. Veel te kort. Vooral de 1 en de 2 zijn niet leuk. Sterker nog die gebruik je nouwelijks omdat ze zo kort zijn. Kunt wel lekker zuinig 50 in de 4 rijden, dat dan weer wel.
Korte versnellingen zijn goed voor in de bagger -> hoog koppel
Op zich is het niet nodig om de schakelstang door het gewei te laten gaan, sterker nog er zijn mensen die hebben hem onder de auto door lopen.
met een beetje knutselwerk is het mogelijk om gewoon de oude schakelstang te gebruiken, maar dat vergt nogal wat afstelwerk.
Subframe moet je wel ombouwen, aangezien de baksteun verkeerd zit en in de weg voor een 5 bak van vw. Dus die steun moet omgelast worden. (gelukkig zijn het 2 opstaande plaatjes, dus op zich geen heel ingewikkelde procedure).
Ik ga echter met een kabelschakeling werken, omdat ik mezelf de uitdaging heb gegeven om ook de versnellingspook te maken zoals dat bij een 601 is. Waardoor de originele schakelpook op de vloer dus komt te vervallen, evenals het gat in het schutbord (ik moet er misschien wel eentje bijmaken) Gelukkig kan ik dat al deels voorbereiden voor ik aan een 5 bak ombouw begin.
Betekend dus ook geen extra gaten of ombouwwerken aan de carosserie, op het zorgen voor bevestigingsbeugels en het dichtmaken van een paar overbodige gaten na.