Trabant start niet als blok koud is

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
GertjanT
Contacteer:

Re: Trabant start niet als blok koud is

Bericht door GertjanT »

Haiko schreef:hmmm, ontsteking... heb je die al (opnieuw en goed) afgesteld? Contactpunt-afstand nog wel goed?
Ja, die heb ik afgesteld. En natuurlijk denk ik dat ik dat ik dat goed gedaan heb, maar dat was wel de eerste keer in m'n leven dat ik een ontsteking heb afgesteld. Contactpuntafstand weet ik zeker dat op orde is. Toch lijkt het mij niet logisch dat een koude motor dan meer problemen zou hebben dan een warme.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Dus je hebt met de vervroeging rekening gehouden. (Fliehkraftversteller)
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

p60k schreef:iid, ik zou ook beginnen bij het goed reinigen van de carburateur, controleren of de sproeier boven de vlotter goed functioneert en de vlotter goed contorleren en afstellen. Misschien de tankdop nog even nakijken of het gat in de dop wel lucht door laat zodat er niet per ongeluk een vacuum ontstaat in de tank.
Dan zal ik toch nog maar eens de carb d'r afschroeven en nogmaals schoonmaken. Hoe kan ik makkelijk testen of het vloeistofniveau in de vlotterkamer correct is? Gewoon wachten of er brandstof uit de overloopslang komt als de kraan open staat?
groest

Bericht door groest »

GertjanT schreef:Dan zal ik toch nog maar eens de carb d'r afschroeven en nogmaals schoonmaken. Hoe kan ik makkelijk testen of het vloeistofniveau in de vlotterkamer correct is? Gewoon wachten of er brandstof uit de overloopslang komt als de kraan open staat?

Kijk eens in dit topic: 3e TCN Technische Avond 19-4: viewtopic.php?f=26&t=526&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door ruton op 06 jun 2011, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: linkje toegevoegd.
Het was Trabannekom
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

groest schreef:
Een koude motor die niet c.q. slecht start en een warme die wel start.
Wat is dan het verband tussen dit fenomeen en b.v. een vuile sproeier.

Beide hebben een "eigen" sproeier. Dus vandaar dat ik denk dat er eentje dicht is.
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

groest schreef:
GertjanT schreef:Dan zal ik toch nog maar eens de carb d'r afschroeven en nogmaals schoonmaken. Hoe kan ik makkelijk testen of het vloeistofniveau in de vlotterkamer correct is? Gewoon wachten of er brandstof uit de overloopslang komt als de kraan open staat?

Kijk eens in dit topic: 3e TCN Technische Avond 19-4: viewtopic.php?f=26&t=526&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hey, da's een hele bruikbare! Dank!
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

eeuwige_student schreef:Beide hebben een "eigen" sproeier. Dus vandaar dat ik denk dat er eentje dicht is.
Dat klinkt erg plausibel. Ik geloof dat ik eerst maar weer eens naast/voor/onder de Trabant moet gaan liggen. :)
Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 »

Ik heb zelf een trabant met een moderne motor 12 volt en dus een moderne carberateur.
het starten met een koude motor gaat slecht als je de bezenzine kraan openlaat staan.
stuit voor het uitzetten van de motor eerst de benzinekraan, en laat de motor even een paar tellen door pruttelen.
dan trekt hij een vacuum belletje in de benzine leiding .
Als je de benzine kraan openlaat staan wil de motor nog wel eens verzuipen.
aangezien jij een 6 volt electrische installatie hebt is de accu capaciteid denk ik gering, en kan dus het starten van een verzopen motor een groot probleem zijn.
Ook kan het altijd raadzaam zijn de carberateur te demonteren, en inzijn geheel te reinigen , en afstellen volgens fabrieks gegevens.
dit moet je trouwens lijkt mij iedere 10.000km doen ..
Ik heb zelf 12 volt electronische ontsteking..dus daar hoef ik niets aan af te stellen.
ik heb geen idee of het ook aan de roterende inlaat schijven kan liggen.
heb daar zelf geen enkele ervaring mee.
Maar als de motor als i warm is goed loopt dat zit het daar wel snor mee.
ik rij zelf al 20 jaar MZ motor, en die start altijd...
kwestie van onderhoud en alles goed afstellen , en carberateur schoon maken.
Veel succes hopenlijk kun je er iets mee met mijn antwoord.
:D
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

Het sluiten van de benzinekraan voor het uitzetten? Hmmm, ik trek de choke aan en draai dan de sleutel om (= motor uit). Start de volgende ochtend met 1 klik! Zelf tijdens de strengere winters (-20C is appeltje eitje). Ook de mijne heeft een "moderne" :mrgreen: (36ps) motor onder de kap.

Maar inderdaad, vergaser schoonmaken 1x per jaar (vooral na lange pauze, benzine vervliegt, olie blijft achter en droogt op => verstopte sproeiers.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Hendricus0251

Ik ga het een keer proberen jou manier van uit zetten, choke open en uit schakelen en dan benzinekraan dicht...
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

Dank voor jullie tips. Volgend weekend kan ik, na vervelende dingen als vakanties e.d., weer met de Trabant aan de slag, ik zal hier laten weten wat het resultaat is.
Hendricus0251

Ik heb het geprobeerd, choke open zetten, tot de motor afslaat, en daarna bezinekraan dicht..
whalla hij start in een keer...de volgende morgen...
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

Zo, daar ben ik na lange tijd weer.
Ik heb jullie raad zo goed mogelijk proberen op te volgen, maar met halfbakken resultaat. Het starten gaat als de Trab een maand+ stil heeft gestaan waardeloos (ik roer de benzine voor ik de kraan open zet). Dat boeit me niet zo heel veel moet ik zeggen. Het starten gaat nu als volgt
- Op startgas is het na een paar slagen starten, even de ergste kou d'r af, dikke blauwe rook, wat spelen met 't gas, choke half open en hij blijft lopen. Na een/twee paar honderd meter tuffen zijn de blauwe wolken bijna weg en kan de choke terug. Motor loopt dan op mijn gehoor heel behoorlijk. Als ik nog iets verder rijd, dan kan ik ook vrij makkelijk doorrijden tot 80. Verder kom ik niet, omdat het weggetje dan te kort is. (Ik heb nog steeds geen kenteken, dus langere wegen kan ik even niet gebruiken.)
- Als ik de Trab dan wegzet en binnen een uur weer start: max anderhalve slag en hij loopt. Ik geef dan half gas en halve choke. Als ik direct na het afzetten start, heb ik geen gas of choke nodig en is het binnen een slag raak.
- Als hij een paar uur staat en het blok koud is, dan is het eigenlijk onmogelijk om op benzine te starten. Als ik de 'bezinekraan dicht, choke aantrekken, even pruttelen en afzetten'-truc toepas, dan kan ik misschien nog wel starten, maar na een dag is dat ook geen optie meer.
- Ik heb voor de tweede keer de carb d'r af gehad, en schoongemaakt, met speciale aandacht voor de sproeiers. Het is de tweede carb, de eerste had exact hetzelfde probleem. Die heb ik ook zeker twee keer schoongemaakt.

Nu zat ik dus te denken: is het wel de brandstoftoevoer? Ik kan de kraan open laten staan en er lekt niks, het ontstekingstijdstip is misschien niet perfect, maar wel vrij redelijk, de brandstof is niet van vorige week, maar ook niet twee jaar oud.
Is het niet de vonk? Gas ontsteekt makkelijker dan benzine, ik kan zien dat er een vonk is, maar kan die te zwak zijn? Het is tenslotte een 6 Volts-beestje.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

Als je al aangeeft dat de ontsteking niet perfekt staat, maar vrij redelijk... misschien dat je dan toch eens moet proberen het tijdstip wel EXACT in te stellen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Hoe is de vlotter en de vlotterhoogte?
Plaats reactie