Pagina 1 van 1
Naaf losmaken
Geplaatst: 04 sep 2014, 22:52
door thijsverhulst
Ik heb een vraagje over het loskrijgen van de naafplaat waar de draadeindes uitkomen waar je je wiel op schroeft. Ik neem aan dat het een conische passing is met een spiebaan voor zover ik kan zien. Ik krijg de plaat er niet af. Heb al met een Pully trekker geprobeerd achter de plaat en daarbij warm stoken met de snijbrander. Is er een speciaal truckje voor of speciaal gereedschap?? Ik hoop dat jullie wat tips hebben. De trabi heeft 5 jaar stilgestaan btw even ter info haha
Alvast bedankt
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 05 sep 2014, 00:03
door Günther
Welk bouwjaar heb je? Voor de oudere generatie (ouder dan '83 zo uit mijn hoofd) is er een naaftrekker nodig. Stukje speciaalgereedschap. Een komtrekker word het geloof ik ook wel genoemd. In welke regio woon je? Misschien dat iemand hem te leen heeft.
Mocht je er zelf één willen halen: Een trekker heet in het Duits een 'Abzieher'. Ze staan voor ongeveer 4 á 5 tientjes op ebay.de
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 05 sep 2014, 00:16
door ruton
Zoek in WHIMS naar
Radnabe abzieher
Achterin vind je ook bouwtekeningen en als gezegd, ze waren ook 'handelsüblich'
Voor de (oudere) conische asstomp (herkenbaar aan een moer 36 en de naaf heeft een kraag) heb je het 'koetje' nodig:
Abzieher für Radnabe (Zeichnung s. 15.18 bzw. 15.19).
Kijk ook even naar de
explosietekeningen F17 en F22.
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 05 sep 2014, 13:41
door thijsverhulst
Kijk hier kun je wat mee super bedankt mannen!! Hier kan ik verder mee top!!
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 07 sep 2014, 10:57
door ErikvG
Naast dat zo'n naaftrekker onmisbaar is, is het ook zeer aan te raden om deze even goed in te vetten en een krachtige luchttol te gebruiken.
Verschil is een halfuurtje per wiel of een hele dag prutsen
En als je toch bezig bent... stop even nieuwe borgplaatjes tussen de moeren... kost je de kop niet
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 07 sep 2014, 11:23
door Haiko
Ik zou persoonlijk geen luchtsleutel op de naaftrekker zetten, maar de naaf rustig met een grote sleutel met de hand losdraaien. Wel bij montage van de naaf kopervet oid gebruiken. Steek even een ijzeren staaf tussen de wielmoeren en de vloer, zodat de naaf niet meedraait. Of laat het wiel op de grond staan en de auto in de versnelling (niet op de handrem, dan krijg je de naaf met trommel er niet af).
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 07 sep 2014, 12:38
door thijsverhulst
bedankt voor de tips mannen helemaal top!! volgende week ga ik er mee stoeien. en ik maar er een slagtrekker van denk ik dat is beter voor de draad van de naaf. anders verpruts ik die misschien en de brander doet ook wonderen haha ff warm stoken en dan eraf trekken. was het idee :p
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 07 sep 2014, 13:19
door ErikvG
Ik zou niet de versnelling gebruiken. àls dat al zou werken (het andere wiel is waarschijnlijk ook los van de grond) dan laat je al die kracht los de bipodes (tripodes), homokineten en het differentieel.
Zou jammer zijn als daar iets van kapot gaat.
De draad van de naaf gebruik je niet met de trekker dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Iets vertelt mij dat de conische as juist niet moet worden ingesmeerd met wat voor vet dan ook...
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 07 sep 2014, 17:22
door eeuwige_student
Iets vertelt mij dat je gelijk hebt. Dit hoort bij voorkeur juist iets aan elkaar te roesten zodat het vast zit. Met vet krijgt de spie meer te verduren dan de bedoeling is.
Re: Naaf losmaken
Geplaatst: 11 sep 2014, 23:10
door ErikvG
Hoeft niet eens te roesten... als je hem er stevig opdrukt dan krijg je hem er al bijna niet af. Mooi gemaakt, daar in Zwickau:)