Hoi,
Hier kun je ook nog wat vinden:
http://www.trabi-freunde.net/download.htm
http://www.waldhaus-hahnenklee.de/ttr/
En:
Bei anderen Zündspulen muss der Widerstand zwischen Anschluss 1 und 15 mit einem Ohmmeter gemessen werden!!!!
Ist der Widerstand kleiner als 5 Ohm, ist die Zündspule für die EBZA nicht geeignet!!!!
@ ruton and trabant601
Das Dreieck (driehoekje) ist kein "waarschuwingsdriehoekje" !!!!!
Es ist ein Gütezeichen der Qualität und hat nichts mit dem Typ der Zündspule zu tun!
Siehe
http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCtezeichen_%28DDR%29
Hier de reactie van ldm:
Sehr geehrter Herr Balkom,
Was trabiteile sagt ist für uns nicht relevant.
Ich bin Mechatroniker und staatlich geprüfter Techniker für Maschinentechnik (Ing.) und mein Fimenpartner ist Dipl. Ing. für Elektrotechnik, nur um einmal kurz unseren Bildungstand darzulegen.
Die von uns angebotene Zündspulen Bosch (LDM-Art-NR.6490) funktionieren einwandfrei zusammen mit dem EBZA. Das haben Labortests sowie auch Einbauten in Fahrzeugen ergeben. Hier gab es noch keinen Ausfall oder defekt.
mit freundlichen Grüßen Lars Dörfler
BOSCH - BLAUWE BOBINE
Kan je de "verkeerde" Bosch blauwe 12V bobine kopen ? Blijkbaar wel ! Zelden vind je zo'n variatie in één enkel elektrisch onderdeel. In dit artikel zetten we alle beschikbare informatie op een rijtje, zodat je door de bomen het bos weer kan zien.
Wat onderscheidt de ene bobine dan van de andere ? De ballast weerstand. Dit is een weerstand in de bobine aan de primaire zijde die de stroom gedeeltelijk reduceert, zodanig dat de contactpunten niet opbranden. Je kan de aanwezigheid van de weerstand eenvoudig vaststellen door de ohms te meten aan de primaire zijde van de bobine (punt 15 en punt 1). Aangezien de primaire zijde voornamelijk uit een koperwikkeling bestaat (virtueel nul ohm), kan de aanwezigheid van een weerstand gemakkelijk vastgesteld worden. Een bobine is eigenlijk een step-up transformator en de blauwe bobine zou door zijn andere wikkeling en lagere weerstand dan ook moeten resulteren in een vonk met meer energie.
Wat je nodig hebt in een conventionele opstelling is dus een bobine met een stabiele ingebouwde ballast weerstand zoals de oorspronkelijke zwarte bobine. En dit is nu net de kern van het probleem bij de meeste goedkopere kopieën.
WELKE BOBINE KOPEN ?
1 - De “Made in Germany”
Zoals wel vaker het geval gaat er ook hier niets boven het origineel
Blauwe behuizing
Rode kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Germany
0 221 119 027
12V blau
2 - De “Made in Spain”
Bijna zo goed als de originele duitse, dit spaans fabrikaat
Blauwe behuizing
Rode kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Spain
12V
Deze twee zijn echter al een tijdje uit productie en bijgevolg enkel nog sporadisch als NOS te vinden. Kwaliteit heeft echter zijn prijs. Voor een originele duitse of spaanse betaal je al snel 30 - 40 euro (en meer).
3 - De “Made in Brazil”
Dit is de “beste koop” onder de nu nog nieuw geproduceerde blauwe bobines van Bosch, zoals op de doos aangegeven vervangt deze het oorspronkelijk duitse product
Blauwe behuizing
Zwarte kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Brazil
00012
F00E140281
9 220 081 083
“Replaces 0 221 119 027"
12V
De goede blauwe bobines hebben dus het volgende gemeen :
• Blauwe behuizing met geel/rode stickers, onderdeel-nummer ingedrukt in de bodem
• Je hoort de olie niet klotsen als je ermee schudt
• Een hogere interne 3-4 Ohm primaire ballast weerstand
Als referentie de technische specificaties van de “Made in Brazil”
• Wikkeling : 150-1
• Weerstand aan primaire zijde : 3.4 Ohm, secondaire zijde : 7.79 kOhm
WELKE NIET KOPEN ?
Enkele voorbeelden van versies die je best niet koopt :
Slechte kopie van de braziliaanse met een hoop tekst op het rode etiket,
deze heeft echter geen ingebouwde weerstand (foto links onder)
De Bosch 9 224 771 008S “Made in Mexico”, zilveren sticker (foto midden onder)
De Bosch 9 224 771 008, ook “Made in Mexico”, zonder sticker, afbeelding op de doos en inhoud verschillen, weerstand aan secundaire zijde 4,92 kOhm (veel te laag), (foto rechts onder)
Er staan in de tekst ook afbeeldingen, om die stuk voor stuk te plaatsen is veel werk.
Weet iemenad hoe dat in een keer kan, dus telst compleet met afbeeldingen?