Het grote 13" banden- en velgendraadje
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
Maar dat is ook wat ik bedoel. De ouderdom is de kwaal, het slijten is slechts bijzaak. De paar trabanten die echt veel rijden zijn dan uitzondering. Het merk en de samenstelling van het rubber zijn dan weer belangrijker.
stralen schooperen poedercoaten moffelen
Wat kort door de bocht schijn je te kunnen stellen: de Belgen zijn goedkoper, de Nederlanders beter.eeuwige_student schreef:@ Joost, ik was een paar jaar geleden 150 euro kwijt voor stralen spuiten. Heb jij een beter adresje?
Ik heb in 2003 bij Giesen (toen nog in Maastricht) een vijftal stalen trabantvelgen voor €225,- laten "stralen & moffelen".
Stralen, schoeperen en poedercoaten is tegenwoordig bij Giesen (zit nu in Imstenrade bij Heerlen) € 65,- per velg. Prijzen ex btw.
Velgencoating in Asten adverteert met 50,- ex btw per velg.
Piot in Visé rekent 45,- per vierkante meter cq per velg. Weet niet of dat alleen stralen is of meer. 't Is wel inclusief Waals.
Dan is er de koepel Coating.nl dat naast een kaart met bedrijven voor stalen velgen de volgende indicatie geeft:
Stralen en 1 laags coaten Per set van 4: €175,-
stralen en 2 laags coaten Per set van 4:€215,-
stralen, schooperen en 2 laags coaten Per set van 4: €245,-
Ga er maar van uit dat die prijzen ex. BTW zijn.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Kweet niet of het wat is. maar hier in Echt er ook een bedrijf dat het doet
http://global-coating.nl
Voorheen was er ook een ontlakker maar die is al verdwenen blijkbaar. Hadden een apart proces ervoor, niet stralen.
http://global-coating.nl
Voorheen was er ook een ontlakker maar die is al verdwenen blijkbaar. Hadden een apart proces ervoor, niet stralen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Voor Weißwandliefhebbers kan de Maxxis MA1 een optie zijn:

Plus: onder de zeventig euro te krijgen, voor een white wall is dat goedkoop.
Min: met 4,5 is de rim misschien wat breed en het bandenlabel (F/E/73dB) is minder juichend.
Een aardig overzicht aan klassiekerbanden geeft het Duitse Vintage Wheels, waar je tenminste kunt zoeken op dat wat vast staat: de grootte van de velg.

Plus: onder de zeventig euro te krijgen, voor een white wall is dat goedkoop.
Min: met 4,5 is de rim misschien wat breed en het bandenlabel (F/E/73dB) is minder juichend.
Een aardig overzicht aan klassiekerbanden geeft het Duitse Vintage Wheels, waar je tenminste kunt zoeken op dat wat vast staat: de grootte van de velg.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Ik zie eigenlijk geen banden die het oude profiel nog hebben.
Vandaag heb ik mij bij Crijns aan banden laten leggen.
Aangezien al mijn droomprofielen niet meer worden gemaakt (Vredestein Sprint Classic in 145/80r13, Pneumant P46) of nooit hebben bestaan (een radiale P36) moest ik links of rechts een concessie doen.
Al hun mooie zigzagprofielen ten spijt, zijn bestelbus- en aanhangwagenbanden simpelweg veel te hard en te stijf voor zo'n licht autootje als een Trabant. Voor zo'n toch wel hard geveerd karretje kun je dan beter wat zachters nemen.
Daarom ben ik dan toch maar praktisch voor een vierseizoenenband gegaan en de keuze is op de Matador MP61 Adhessa in 155/70r13 gevallen, die heeft toch een beetje 'darm' in het profiel:

Verder heb ik geleerd dat je je voor een Trabant echt niet zoveel van dat Europese bandenlabel hoeft aan te trekken. De eerste letter voor het brandstofverbruik begint pas boven de 90kmh te tellen, hoe vaak rij je zo hard? Bij de tweede letter voor de natte remweg kun je in het achterhoofd houden dat er bij een Trabant veel minder massa af te remmen is, trommelremmen of niet. En met een luchtgekoelde motor speelt het rolgeruis ook niet zo'n rol.
Vergeet ook niet dat de fabrikanten zelf dat bandenlabel toekennen, er is geen centraal Europees instituut dat dat doet. M.a.w.: het label wordt ook als marketinginstrument ingezet.
Wie daarover leesvoer zoekt kan eens zoeken op "Dossier bandenlabel".
Aangezien al mijn droomprofielen niet meer worden gemaakt (Vredestein Sprint Classic in 145/80r13, Pneumant P46) of nooit hebben bestaan (een radiale P36) moest ik links of rechts een concessie doen.
Al hun mooie zigzagprofielen ten spijt, zijn bestelbus- en aanhangwagenbanden simpelweg veel te hard en te stijf voor zo'n licht autootje als een Trabant. Voor zo'n toch wel hard geveerd karretje kun je dan beter wat zachters nemen.
Daarom ben ik dan toch maar praktisch voor een vierseizoenenband gegaan en de keuze is op de Matador MP61 Adhessa in 155/70r13 gevallen, die heeft toch een beetje 'darm' in het profiel:

Verder heb ik geleerd dat je je voor een Trabant echt niet zoveel van dat Europese bandenlabel hoeft aan te trekken. De eerste letter voor het brandstofverbruik begint pas boven de 90kmh te tellen, hoe vaak rij je zo hard? Bij de tweede letter voor de natte remweg kun je in het achterhoofd houden dat er bij een Trabant veel minder massa af te remmen is, trommelremmen of niet. En met een luchtgekoelde motor speelt het rolgeruis ook niet zo'n rol.
Vergeet ook niet dat de fabrikanten zelf dat bandenlabel toekennen, er is geen centraal Europees instituut dat dat doet. M.a.w.: het label wordt ook als marketinginstrument ingezet.
Wie daarover leesvoer zoekt kan eens zoeken op "Dossier bandenlabel".
-
Waarom zo'n brede band, Joost?
Was 145 niet beter geweest, aangezien je zo gehecht bent aan een klassieke look?
Gewoon nieuwsgierig waarom je hiertoe besloten hebt.
Was 145 niet beter geweest, aangezien je zo gehecht bent aan een klassieke look?
Gewoon nieuwsgierig waarom je hiertoe besloten hebt.

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Ik ga ook van 145 naar 155 bij nieuwe banden. Maar dat heeft andere redenen 
Eind mei maar eens wat gaan bestellen.

Eind mei maar eens wat gaan bestellen.
Hoe het profiel oogt had voorrang boven de breedte. Hoe meer het een winterband is, des te stoerder het profiel en des te kleiner de kans op kaarsrechte regengoten. Met mijn kilometrage zijn aparte zomer- en winterbanden zwaar overtrokken. Bovendien moet je die meuk ook nog eens kwijt, en dan kom je al snel op een vierseizoensband uit. Maar in 145 is daarin de keuze intussen erg beperkt geworden. De smalste 13" Adhessa is deze.
Ouderdom en weinig rijden.... zag tijdens het bijvullen tot 2,5bar dat mijn 4 nieuw uitziende bandjes uit 2000 zijn...eeuwige_student schreef:Maar dat is ook wat ik bedoel. De ouderdom is de kwaal, het slijten is slechts bijzaak. De paar trabanten die echt veel rijden zijn dan uitzondering. Het merk en de samenstelling van het rubber zijn dan weer belangrijker.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving