Met die luchtdruk is ook een nieuwe band keihard.Haiko schreef:Ouderdom en weinig rijden.... zag tijdens het bijvullen tot 2,5bar dat mijn 4 nieuw uitziende bandjes uit 2000 zijn...eeuwige_student schreef:Maar dat is ook wat ik bedoel. De ouderdom is de kwaal, het slijten is slechts bijzaak. De paar trabanten die echt veel rijden zijn dan uitzondering. Het merk en de samenstelling van het rubber zijn dan weer belangrijker.
Het grote 13" banden- en velgendraadje
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
Ik heb 2 bar in de bandjes zitten. Das ruim voldoende (0,2 bar over het advies uit de documentatie)ruton schreef:Met die luchtdruk is ook een nieuwe band keihard.Haiko schreef:Ouderdom en weinig rijden.... zag tijdens het bijvullen tot 2,5bar dat mijn 4 nieuw uitziende bandjes uit 2000 zijn...
Zelfs in mn daily zit er maar 2,3 bar.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
Vandaag nieuwe banden laten monteren. Ik ben gegaan voor de Falken Sincera SN832 Ecorun die in het begin van het topic al eens genoemd werden.
Ondanks dat dit ontwerp al langere tijd bestaat (betreffende post kwam uit 2015) is het pas geleden in de autobandentest van de anwb als beste uit de test gekomen.
Aangezien in een test van 2014 ook al een erg goeie resultaten van deze band stonden en het profiel nog best universeel uitziet, heb ik maar een paar euro per band extra geïnvesteerd.
Ik was eerst van plan de Achilles 122 te monteren.
Bandenmaat 155/70/13. Dus een cm meer grip
Vooral vanwege het vermogen wat er in komt, is het wel handig om een goeie bandenmaat te hebben die daarbij beter past. (155/70/13 is zelfs te vinden op polo's tot 1999 met 75pk)
Vergelijkend met de pneumant p72 (145/80/13) die eronder zaten een wereld van verschil. Ik merk vooral dat de wangen een stuk stugger zijn, wat het bochtgedrag ten goede komt.
Banden zijn echter wel wat lawaaiiger dan de vorige, maar dat zal mede door de nieuwigheid komen. Maar grip is een heel stuk vooruit gegaan. Maar ik heb nog niet veel meer gereden dan de 15 a 20km vanaf de bandenboer.
Wel iets om op te letten: Volgens de bandenboer zou je bij de Trabantvelgen eigenlijk binnenbanden moeten gebruiken. Zelfs de velgen van mijn 1.1 hebben de benodigde randjes niet.
Aangezien de vorige banden ook niet leeg liepen zonder binnenbanden (want na het vervangen van 1 van de ventielen vorig jaar, liep die ene band ook niet meer leeg) hebben we ze nu ook zonder binnenbanden gemonteerd. Maar indien nodig kunnen die nog altijd gemonteerd worden.
Daarnaast zouden binnenbanden geen probleem mogen zijn met nieuwe banden. Hij heeft me een diagonaalband laten zien waar binnenbanden in hadden gezeten en die dezelfde binnenstructuur hadden als de banden die nu gemonteerd zijn. Het is dus een fabeltje dat het niet zou kunnen.
Ondanks dat dit ontwerp al langere tijd bestaat (betreffende post kwam uit 2015) is het pas geleden in de autobandentest van de anwb als beste uit de test gekomen.
Aangezien in een test van 2014 ook al een erg goeie resultaten van deze band stonden en het profiel nog best universeel uitziet, heb ik maar een paar euro per band extra geïnvesteerd.
Ik was eerst van plan de Achilles 122 te monteren.
Bandenmaat 155/70/13. Dus een cm meer grip

Vergelijkend met de pneumant p72 (145/80/13) die eronder zaten een wereld van verschil. Ik merk vooral dat de wangen een stuk stugger zijn, wat het bochtgedrag ten goede komt.
Banden zijn echter wel wat lawaaiiger dan de vorige, maar dat zal mede door de nieuwigheid komen. Maar grip is een heel stuk vooruit gegaan. Maar ik heb nog niet veel meer gereden dan de 15 a 20km vanaf de bandenboer.
Wel iets om op te letten: Volgens de bandenboer zou je bij de Trabantvelgen eigenlijk binnenbanden moeten gebruiken. Zelfs de velgen van mijn 1.1 hebben de benodigde randjes niet.
Aangezien de vorige banden ook niet leeg liepen zonder binnenbanden (want na het vervangen van 1 van de ventielen vorig jaar, liep die ene band ook niet meer leeg) hebben we ze nu ook zonder binnenbanden gemonteerd. Maar indien nodig kunnen die nog altijd gemonteerd worden.
Daarnaast zouden binnenbanden geen probleem mogen zijn met nieuwe banden. Hij heeft me een diagonaalband laten zien waar binnenbanden in hadden gezeten en die dezelfde binnenstructuur hadden als de banden die nu gemonteerd zijn. Het is dus een fabeltje dat het niet zou kunnen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
Die Falken 832 in de ANWB zomerbandentest 2018 heeft wel een maat 175/65 R14T.
Dat heeft vooral een praktische reden. De duurtest wordt door wegenwachtauto's gereden en dan zit je aan bepaalde modellen auto's en hun bandenmaten vast.
Wat is de DOT van je nieuwe sloffen?
Dat heeft vooral een praktische reden. De duurtest wordt door wegenwachtauto's gereden en dan zit je aan bepaalde modellen auto's en hun bandenmaten vast.
Wat is de DOT van je nieuwe sloffen?
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
0318 Dus c.a. 4 maanden oud, En dat via een internetshop omdat mn eigen bandenboer ze niet zelf kon leveren. (dan waren ze trouwens ook niet veel jonger geweest) Ze zijn ook netjes allemaal van dezelfde fabrieksvestiging voor zover ik kon zien.
Wat betreft die bandenmaat: ja je zal natuurlijk altijd wat verschillen merken met betrekking tot die bandentesten, komt weinig voor dat ze jou specifieke bandenmaat testen, tenzij je toevallig een auto hebt die een vrij generieke maat gebruikt. Maar je kunt er wel een hoop aan afleiden. Daarnaast blijft het bandenlabel gelijk, dus mag je eigenlijk hetzelfde verwachten.
Wat betreft die bandenmaat: ja je zal natuurlijk altijd wat verschillen merken met betrekking tot die bandentesten, komt weinig voor dat ze jou specifieke bandenmaat testen, tenzij je toevallig een auto hebt die een vrij generieke maat gebruikt. Maar je kunt er wel een hoop aan afleiden. Daarnaast blijft het bandenlabel gelijk, dus mag je eigenlijk hetzelfde verwachten.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
En de bijbehorende profielfoto.


Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
De velgen zijn voor tubeless banden, dus binnenbanden zou ik niet aanraden. Los daarvan zijn de moderne banden niet glad van binnen, wat gevaarlijk is voor een binnenband.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
1. volgens de bandenboer niet. De randen (humps) om de banden tegen te houden ontbreken zei die. Vond het ook al vreemd, aangezien het reservewiel ongebruikt is (de originele haren zaten er nog op) en uit 1993. En ook die is tubeless. Het is echter wel te zien aan het velgbed als je dat vergelijkt met andre velgen.eeuwige_student schreef:De velgen zijn voor tubeless banden, dus binnenbanden zou ik niet aanraden. Los daarvan zijn de moderne banden niet glad van binnen, wat gevaarlijk is voor een binnenband.
2. oude banden zijn ook niet glad van binnen. Dat is juist waarom ik het gevraagd heb en wat hij liet zien. Hij gaf aan dat binnenbanden gewoon in moderne buitenbanden kunnen zonder problemen.
De man doet alleen banden, velgen en uitlijnen en verder niks. Dan ga je er toch van uit dattie het bij het rechte eind heeft?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
O, maar dat kan net zo'n welles-nietes-onderwerp worden als welke bougies, welke olie, Sparvergaser of Blockvergaser...
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
Dat denk ik dus ook 

Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):