F58 Stuurwiel (de)monteren

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
ruton
Moderator

F58 Stuurwiel (de)monteren

Bericht door ruton »

Het oude tweespakenstuurtje heb ik altijd al mooier gevonden. De afgelopen tijd heb ik een exemplaar zonder de bekende barsten weer mooi gemaakt en vandaag mocht het in de 601. WHIMS laat je de halve stuurkolom eruit halen, het kan eenvoudiger.

Met twee steek 10 en een dunne platte schroevendraaier haal je de zwarte beschermkap eraf. Ik heb vervolgens op de plek van de spie (Kegelkerbstift 8 x 32) de hoogte van de stuurkolom gemeten, dat was 53½ cm van de bodem. Ik had geluk want ik vond een eind keper van 54cm, een perfecte maat om eronder klem te zetten. Om het ene uiteinde van een vuisthamer bond ik wat PTT-elastiekjes zodat ik de voorruit wat zachter raakte als ik de hamer omhoog tilde (dat is onvermijdelijk) en met de balk en het oude stuurwiel tussen mijn dijen geklemd en een drevel bovenop de spie begonnen met hengsten.
Dat gaat niet echt van harte, en een deel heb ik met een kleine bankschroef de juiste kant op gekregen.
Afbeelding
Maar uiteindelijk is het oude stuur er toch af gekregen. Zodra de spie eruit is beweegt het stuur soepel om en van de stuurkolom.

De nieuwe spie had ik in de diepvries gedaan, maar dat heeft niet veel geholpen. Je doet er beter aan om het ene uiteinde een beetje spitser te vijlen, zodat het begin makkelijker zijn weg vind. De spies die tegenwoordig in de handel zijn zijn nogal plomp op de kop.
Afbeelding Omdat ik zo min mogelijk als een wildeman met een moker wilde rossen heb ik een bankschroefje erop geklemd.
Maar soms is slaan onvermijdelijk en dan moet dat balkje er onder. Van een bout met een dikke moer erop heb ik een soort holle drevel gemaakt, zodat ik A] niet tegen het nieuwe stuurtje aan sla en B] een pruik op de spie vermijd.
Afbeelding
Later bleek waarom het bankschroefje het niet aankon. Ruton kan ijzer breken... Afbeelding

Dit is geen klus die je half kunt doen, dus dan maar de grote bankschroef van de werkbank geschroefd en die om de spie geklemd.
Afbeelding
Daarmee heb ik de spie uiteindelijk voldoende ver door de gaatjes heen gekregen.
Afbeelding
En toen had ik wel een kop thee verdiend. Straks met de proefrit een ijsje halen.
Haiko
Erelid

Re: F58 Stuurwiel (de)monteren

Bericht door Haiko »

spie? Ik heb er geloof ik een boutje met moertje gebruikt..
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Er hoort toch een spietje in. Maar had je niet gelijk je plastic kunnen vervangen door een mooi oud omhulsel?
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Dat heb ik overwogen toen het stuur eraf lag en ik had zowaar nog wat liggen, maar dan moet er best veel* los. Bovendien waren die Überrohr en Kappe nog niet mooi in de verf gezet.
En mijn hoofd stond er vandaag niet naar om met Lenksäulenschalterdraden en Wülstringe te pielen.

Ik had er al rekening mee gehouden dat er wel een tacholampje zou zijn uitgevallen en inderdaad was de knipperlichtindicator uit de fitting getrild.
De boutjes en moertjes F58-22t/m25 waarmee de Stirnkappe en de plastic kap vastzitten krijg je bijvoorbeeld wel los, maar precies zo terug vastzetten (met het moertje aan de binnenkant) is alleen de geduldigsten gegeven, tenzij je het dashboard en de schakelpook ook maar even loshaalt.

Zo'n elegant dun stuurtje is wel even wennen als je die dikke worst gewend bent.

*Edit: ik heb nog eens even gekeken hoe e.e.a. bij mijn P60 aansluit, en het komt erop neer dat het Überrrohr ook de spie afdekt, dus de hele stuurkolom moet dan los.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:Zo'n elegant dun stuurtje is wel even wennen als je die dikke worst gewend bent.
Handjes aan de achterkant ipv aan de voorkant, Dan valt er redelijk goed mee te sturen :mrgreen:

Lekker werkje! Maar het is gelukt.

Persoonlijk had ik de spie ook voor een boutje vervangen, mits het spelingsloos gemonteerd kan worden. Scheelt toch een hoop werk mocht het stuur er nog eens af moeten.
Bout met splitpen -> Quick release! :lol:
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

De clou zit 'm in dat 'spelingvrij'.
Het is een Trabant, geen Mahindra*.

*Daarvan is hier ooit een jeep-achtig model niet toegelaten omdat het af fabriek een kwartslag stuurspeling had...
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:De clou zit 'm in dat 'spelingvrij'.
Het is een Trabant, geen Mahindra*.
Dacht dat de toleranties nogal ruim waren in de DDR? :lol:

Nee maar spelingsvrije bout of borgpin is op zich wel te creeren, zo dat je er eentje hebt die ook nog net klemmend monteerd en uit zichzelf blijft zitten, maar geen grof geweld nodig is om te demonteren.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Plaats reactie