Welk merk voor wat?
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
Zeker, veel rijden is goed, dan gaan ze niet vastzitten. Stil staan is slecht. Als een auto veel stilstaat, is goed invetten met remvet een must!
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
Daarom rij ik dus ook elke week met de trabant.
Dan blijven de remcilinders ook mooi soepel.
Goed invetten is niet voldoende. Uiteindelijk gaat het toch weer vastzitten als je het spul niet gebruikt.
Dan blijven de remcilinders ook mooi soepel.
Goed invetten is niet voldoende. Uiteindelijk gaat het toch weer vastzitten als je het spul niet gebruikt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
Klopt, maar als je ze goed invet gaan ze minder snel vast zitten omdat de cilinders dan aan de binnenkant minder snel roesten, waardoor de zuigertjes minder makkelijk gaan vastzitten.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
Roest komt eigenlijk voornamelijk doordat de remvloeistof in de loop der jaren vocht opneemt. Bij het verversen zal er altijd wel iets van de oude vloeistof achterblijven.
Daarbij zal iets wat weinig tot niet beweegt sneller slijten, omdat het steeds "losgebroken" wordt. Ookal is dat maar een klein beetje. ook daardoor ontstaan in de loop der tijd problemen.
Het remmenvet(officieel is dit trouwens geen vet, maar dat terzijde) zal daar geen verandering in brengen helaas. Daarbij lost het op in de remvloeistof (tis namelijk een soort verdikte remvloeistof)
Wat remmenvet wel enigszins voorkomt is het uitdrogen van de interne rubbers. En dat scheelt wel. Maar voorkomt niet dat je remmen vast gaan zitten als je ze niet of te weinig gebruikt.
Daarbij zal iets wat weinig tot niet beweegt sneller slijten, omdat het steeds "losgebroken" wordt. Ookal is dat maar een klein beetje. ook daardoor ontstaan in de loop der tijd problemen.
Het remmenvet(officieel is dit trouwens geen vet, maar dat terzijde) zal daar geen verandering in brengen helaas. Daarbij lost het op in de remvloeistof (tis namelijk een soort verdikte remvloeistof)
Wat remmenvet wel enigszins voorkomt is het uitdrogen van de interne rubbers. En dat scheelt wel. Maar voorkomt niet dat je remmen vast gaan zitten als je ze niet of te weinig gebruikt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Welk merk voor wat?
En ook de onlangs aangeschafte Hitec-cilinders kregen derhalve een extra lik remmenvet, voordat ze gemonteerd worden (en de schroefdraden krijgen wat kopervet).
Die Hitecs heb ik via de garage hier in de straat besteld, alleen jammer dat mij niet vooraf duidelijk was dat er dit keer nog btw bij kwam. Als ik ze niet per se de dezelfde middag of de volgende ochtend nodig heb, ga ik een volgende keer wel naar Hanno of de Agron.
Aangezien bij Aaf het hele systeem van HBZ tot RBZ volledig vernieuwd wordt, zit ik toch weer te denken aan DOT5.
Die Hitecs heb ik via de garage hier in de straat besteld, alleen jammer dat mij niet vooraf duidelijk was dat er dit keer nog btw bij kwam. Als ik ze niet per se de dezelfde middag of de volgende ochtend nodig heb, ga ik een volgende keer wel naar Hanno of de Agron.
Aangezien bij Aaf het hele systeem van HBZ tot RBZ volledig vernieuwd wordt, zit ik toch weer te denken aan DOT5.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
Dot5 kan, mits je zeker weet dat al je nieuwe spul daar tegen kan en ook echt alles vervangen wordt. Dus ook de slangen en het reservoir(plus slangen) 
In duitsland is het trouwens verboden voor trabanten heb ik begrepen. En het is makkelijk te herkennen, aangezien het een compleet andere kleur heeft.

In duitsland is het trouwens verboden voor trabanten heb ik begrepen. En het is makkelijk te herkennen, aangezien het een compleet andere kleur heeft.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Welk merk voor wat?
Zojuist wat ingelezen, en het ziet er naar uit dat DOT5 behoorlijk agressief op rubbers kan zijn. Moeten we niet hebben. Het zal dus toch weer DOT4 worden.
Re: Welk merk voor wat?
Er bestaat ook remvloeistof die geen vocht aantrekt of siliconen basis.
Re: Welk merk voor wat?
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Welk merk voor wat?
De roest die remcilinders vastzet is niet het gevolg van vocht in de remvloeistof. Het roest namelijk aan de luchtzijde van het rubber. Daar zit onbehandeld staal, dat kan gaan roesten. Het remvet heeft dan ook voornamelijk als doel om daar het vocht zo goed als mogelijk weg te laten.
Bij oudere trabanten waren de zuigertjes trouwens van aluminium, een opofferingsmetaal. Daarnaast zat er een fatsoendelijke stofkap op. Die gingen veel langer mee!
Bij oudere trabanten waren de zuigertjes trouwens van aluminium, een opofferingsmetaal. Daarnaast zat er een fatsoendelijke stofkap op. Die gingen veel langer mee!