Stuurhuishoes vervangen

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Emile

Stuurhuishoes vervangen

Bericht door Emile »

Hallo mede Trabant liefhebbers en liefhebsters.

Ik rijd nu al drie kwart jaar in een Trabant en dit bevalt mij uitstekend, ik heb zelfs mijn dagelijkse auto weggedaan en rijd nu elke week 200 kilometer met de trabant Groningen-Friesland en terug.

Nu heb ik echter wel een vraag.
Ik merkte laatste op dat de rubberen hoes om de as die uit het stuurhuis komt gescheurd is. Nu wou ik die laatst vervangen, en de moer kreeg ik nog wel los, maar de as was met geen mogelijkheid los te krijgen. Ik heb de handleiding erop na geslagen, en zij hebben het over een speciaal stukje gereedschap waarmee je de as door datgene waar het in vast zit kan duwen.
Nu vroeg ik mij af waar ik dat stuk gereedschap zou kunnen kopen, of hoe het anders kan. De poeilie trekker heb ik al geprobeerd, maar deze bleek niet te blijven zitten.
De garage zegt: Onder spanning zetten en laten schrikken, maar momenteel zit ik nog met het probleem van onder spanning zetten.
Iemand tips en tricks om het spul los te krijgen?
Het lijkt mij namelijk niet erg gezond voor mijn stuurhuis om de winter door te rijden met een kapotte hoes. :mrgreen:

Groet,
Emile
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Stuurhuishoes vervangen

Bericht door Trabantenaar »

Niet alleen ongezond. het is ook apk afkeur.

Normaal gezien zou je die hevel wel los moeten kunnen krijgen met een poelietrekker die goed is geplaatst en je de juiste maat gebruikt.
Eventueel kan een stuurkogeltrekker (je hebt ze in verschillende vormen) ook nog kunnen werken.

Persoonlijk zou ik het onder spanning zetten en laten schrikken (hamer) liever niet doen met dat oude spul.
Gelukkig is die meeneemarm wel nog te vinden. Dus je kunt een poging wagen. Maarja dan kan het wel even duren voor je reparatie klaar is als het mis zou gaan.