Stuurhuishoes vervangen

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Emile

Re: Stuurhuishoes vervangen

Bericht door Emile »

Ik heb dus en stuurkogeltrekker nodig, die zal ik eerst maar eens aanschaffen en nog eens proberen. Als het dan nog niet lukt kom ik een keertje langs, Haiko. Het liefst wel met de hele Trabant, anders heb ik geen vervoer. :mrgreen:
Wordt vervolgd!

Emile
Emile

Bericht door Emile »

Iemand toevallig een idee welke stuurkogeltrekker ik dan nodig heb? Want er schijnen nogal wat verschillende trekkers in omloop te zijn... Zou die van TrabantWelt passen en werken?
Groet,
Emile
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Afbeelding
Even wat aan een mogelijke begripsverwarring uit de wereld helpen. De stuurkogels (F7-29) zitten aan het eind van de spoorstangen en het stuurhuisrubber (F7-24) zit in het midden. Om het stuurhuisrubber eraf te halen heb je een trekker nodig die over de lenkstockhebel (F7-27) heen past, om die eraf te trekken.
Dat kàn met sommige stuurkogeltrekkers, maar niet met alle.
Als je wilt weten of een bepaalde trekker past, plaats je een linkje ernaar. En anders ga je met een stuurhuisrubber bij Haiko langs, dan trekken jullie de hebel er even af, ander rubber over de tandheugel en als je die niet meteen overal mooi eroverheen krijgt, is dat nog niet zo'n ramp, want het trekkergedeelte heb je dan in elk geval wel gehad en je trabant kan in elk geval blijven rijden.

Edit: Deze van TW Afbeelding past alleen op de stuurkogels. Staat er ook op: SpurstangenKOPF.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:Afbeelding past alleen op de stuurkogels. Staat er ook op: SpurstangenKOPF.
Nee hoor, Fuseekogels, Ruitenwissers en alles wat op ongeveer dezelfde manier los moet als een stuurkogel kun je deze dingen voor gebruiken.
Tegenovergesteld zijn ze ook handig als je een stuurkogel hebt die meedraait bij het monteren.

Wellicht is dat type voor een de konische bevestiging van de meneemarm wat minder praktisch te gebruiken. maar als de betreffende trekker groot genoeg is moet het gewoon werken.

Poelietrekkers werken volgens hetzelfde principe, maar zijn wat veelzijdiger in de maten. Echter kan die veelzijdigheid ook voor een probleem zorgen als je de verkeerde maat poelietrekker hebt.
In dit geval heb je meer aan een 2 benige poelietrekker (de meeste zijn 3 benig) En die vallen vaak weer onder de noemer stuurkogeltrekker.

Ook handig is een 2 benige poelietrekker die er niet steeds afschiet ;):
https://www.foerch.nl/handgereedschap/s ... -tweearmig
Zou in dit geval ook een oplossing kunnen zijn.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Trabantenaar schreef:...
Nee hoor, Fuseekogels, Ruitenwissers en alles wat op ongeveer dezelfde manier los moet als een stuurkogel kun je deze dingen voor gebruiken.
Dat klopt, maar binnen de al genoeg verwarrende beperking van stuurhuizen en stuurkogels, doet getoonde trekker het alleen op de kogels. En Emile heeft er nu een nodig voor het stuurhuisrubber, specifieker voor die conus van de stuurarm.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

ik ga proberen er zelf een te maken. Op het werk kan ik lassen, boren, slijpen, schuren en heb de expertise van diverse collegas.
Alleen vergeten bij andries gister een voorbeeld onderdeel mee te nemen... nu gaat passen beetje lastig ;-)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

In Hoofdstuk 15 van WHIMS heb ik die bouwtekening niet zo snel kunnen vinden, maar misschien staat er in die Tsjechische Slehofer een bruikbare bouwtekening.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

zal eerst eens opzoek naar een stuk dikke buis rond 52...
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Emile

Bericht door Emile »

Hallo,
Ik heb contact opgenomen met Haiko. En om verwarring te voorkomen: Hier twee foto's van wat ik precies bedoel.
Krijg het met een poelie trekker niet los. Daar heb ik niet genoeg grip mee.
Bijlagen
Deze hoes is gaar en moet ik vervangen. De moer los en het ringetje eraf wil prima, alleen de as wil niet uit de 'houder' komen.
Deze hoes is gaar en moet ik vervangen. De moer los en het ringetje eraf wil prima, alleen de as wil niet uit de 'houder' komen.
Nog een foto. Daar waar mijn wijsvinger op ligt is het probleem.
Nog een foto. Daar waar mijn wijsvinger op ligt is het probleem.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

meet even de diameter van de as (die zwarte dunne links van je hand, 2e foto op waar het rubber omheen zit. Maak ik op het werk ff passende ring die erachter past, zodat de stuurkogeltrekker meer grip heeft.
Plaats reactie