Goede morgen allemaal,
Ik heb al heel lang een kraak ergens in de voortrein zitten.
Al menig maal alles gesmeerd, gecheckt etc.
Het enige waar ik tegen aan loop is het aantal miramidscheibe die er tussen je draagarm horen.
Ik vind in de WHIMS zoiezo degene die er zitten tussen de draagarm en je onderste fusee, en volgens de onderdelencatalogus horen ze ook tussen je draagarm en je subframe, en daar zeggen ze niks over de eerstgenoemde ringen...
Wie kan mij vertellen hoe het hoort? De achterste, bij het subframe zitten er nu volgens mij niet tussen.
Krakende voortrein
Re: Krakende voortrein
Het zijn vulschijven die speling tegengaan, dus ze moeten er liefst wel in zitten.
Ik heb er eerlijk gezegd in al die jaren ook nooit bij stil gestaan dat blauwe bijbel en explosiecatalogus hier niet corresponderen, en achterin bij de Nachträge (waar de modernere onderdelen van ná 1981 zonder tekening worden genoemd) zie ik het ook niet staan.
Wèl kan Ik me herinneren dat ik op beide plekken schijfjes heb gemonteerd, soms zelfs de oude weer terug als de ruimte voor nieuwe net wat te nauw was. Want zelfs die nis aan het subframe wordt nog wel eens samengeknepen.
Ik zou zeggen, monteer aan elk uiteinde van de triangels twee Miramidschijfjes (dat zijn er 8 in totaal), maar luister ook even met een stethoscoop waar de kraak precies vandaan komt. Zonder element aan het uiteinde kun je het slangetje als richtmicrofoon gebruiken.
Denk eraan dat je de bouten/moeren 3&5 en 13&14 in belaste toestand vastdraait. Dus krik eronder en kijk daarbij uit dat je eierdopje 16 niet sloopt.
Zo heb ik laatst mijn bladveer gesmeerd, en nu piept die weer.
Ik heb er eerlijk gezegd in al die jaren ook nooit bij stil gestaan dat blauwe bijbel en explosiecatalogus hier niet corresponderen, en achterin bij de Nachträge (waar de modernere onderdelen van ná 1981 zonder tekening worden genoemd) zie ik het ook niet staan.
Wèl kan Ik me herinneren dat ik op beide plekken schijfjes heb gemonteerd, soms zelfs de oude weer terug als de ruimte voor nieuwe net wat te nauw was. Want zelfs die nis aan het subframe wordt nog wel eens samengeknepen.
Ik zou zeggen, monteer aan elk uiteinde van de triangels twee Miramidschijfjes (dat zijn er 8 in totaal), maar luister ook even met een stethoscoop waar de kraak precies vandaan komt. Zonder element aan het uiteinde kun je het slangetje als richtmicrofoon gebruiken.
Denk eraan dat je de bouten/moeren 3&5 en 13&14 in belaste toestand vastdraait. Dus krik eronder en kijk daarbij uit dat je eierdopje 16 niet sloopt.
Zo heb ik laatst mijn bladveer gesmeerd, en nu piept die weer.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Krakende voortrein
Pak er even een smeerschema bij. Onze Trabanten moeten veel vaker gesmeerd worden dan meestal wordt gedaan. Ook op meer plekken trouwens dan alleen smeernippels.
Zeker bij weinig gebruik is het geen gek idee om dat vaker te doen.
Kraken in de voortrein komt bijvoorbeeld vaak van de bladveren af. Die hebben ook regelmatig een kwak vet nodig.
Die ringen, of ze nou ontbreken of niet. Zullen normaliter geen kraak veroorzaken.
Dat zullen de rubbers wel kunnen. Zeker naproductie is van slechtere kwaliteit dan origineel, separatie van rubber en metalen delen komt vaker voor en dit geeft ook vreemde kraakgeluiden.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan de schokdempers en montagerubbers daarvan.
Zeker bij weinig gebruik is het geen gek idee om dat vaker te doen.
Kraken in de voortrein komt bijvoorbeeld vaak van de bladveren af. Die hebben ook regelmatig een kwak vet nodig.
Die ringen, of ze nou ontbreken of niet. Zullen normaliter geen kraak veroorzaken.
Dat zullen de rubbers wel kunnen. Zeker naproductie is van slechtere kwaliteit dan origineel, separatie van rubber en metalen delen komt vaker voor en dit geeft ook vreemde kraakgeluiden.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan de schokdempers en montagerubbers daarvan.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Krakende voortrein
Kraken kan liggen aan de schokdempers, vering en silentbussen. Soms helpt het om de bouten eruit te halen, schoon te maken en weer te monteren.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02 jun 2019, 09:03
Re: Krakende voortrein
Dank voor de reacties.
Ik ga eerst maar eens ff wat miramidschijfjes bestellen. Daarna de boel eens ff loshalen.
Wordt vervolgd...
Ik ga eerst maar eens ff wat miramidschijfjes bestellen. Daarna de boel eens ff loshalen.
Wordt vervolgd...
Re: Krakende voortrein
Ik moet er nog een hele zak van hebben liggen...
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Krakende voortrein
Kunt ook gewoon nylon ringen halen. Miramid is eigenlijk gewoon een vorm van nylon namelijk. Tis een merknaam.
Zijn wel een hoop soorten van.
https://plastics.ulprospector.com/mater ... 29/miramid
Scheelt misschien zoekwerk.
Je hebt aleen de maten nodig.
Zijn wel een hoop soorten van.
https://plastics.ulprospector.com/mater ... 29/miramid
Scheelt misschien zoekwerk.
Je hebt aleen de maten nodig.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):