Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Nieuw type vlotter ( dwz een koperen latere type ) bevalt goed en ook de waterzak.
Ik had altijd een zwetende waterzak en carburateur.
Nu heb de kraan al 3 dagen open laten staan......
Alles is nu kurkdroog.
Ik had altijd een zwetende waterzak en carburateur.
Nu heb de kraan al 3 dagen open laten staan......
Alles is nu kurkdroog.
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Je bedoelt een liggende vlotter voor de 28H1-1, niet de staande voor de 28HB?
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
De liggende vlotter voor de 28HB
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Zie
Reparatur Handbuch
weiterentwicklung
PKW Trabant 601 uitgave 1985
1.3 Vergaser 28 HB 4 - 1
In het kort; andere deksel voor vlotter en een andere afstand tussen vlotter en afsluitnaald. Dit om het benzineniveau op 22 mm te houden.
Dit kan ook met de oudere types 28HB toegepast worden
Reparatur Handbuch
weiterentwicklung
PKW Trabant 601 uitgave 1985
1.3 Vergaser 28 HB 4 - 1
In het kort; andere deksel voor vlotter en een andere afstand tussen vlotter en afsluitnaald. Dit om het benzineniveau op 22 mm te houden.
Dit kan ook met de oudere types 28HB toegepast worden
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Verhip, dat wist ik (nog) niet!
De 28HB4-1 kwam in juli 1982 en in januari 1984 kreeg die HB4-1* een andere (lees: liggende) vlotter. Zo staat het in WHIMS en in de Ratgeber Zweitaktmotoren 3.08.01 wordt het wat uitgebreider uirt d doeken geaan.
Nu heb ik met de HB4 nooit te doen gehad, zodat het dan volstond te onthouden dat de vlotter t/m HB3 een staande ton was en bij de H1-1 een liggende trommel.

Blijkbaar was staand of liggend voor de Oost-Duitse ingenieurs het verschil tussen een ton en een trommel, maar ik heb een ton altijd liggend gerold en op een staande trommel geslagen.
De kans dat je eens op een liggende Odaiko tekeer mag gaan is vele malen kleiner dat die trommel zelf.
*Waarom ze hem dan niet 28HB4-2 hebben genoemd?
De 28HB4-1 kwam in juli 1982 en in januari 1984 kreeg die HB4-1* een andere (lees: liggende) vlotter. Zo staat het in WHIMS en in de Ratgeber Zweitaktmotoren 3.08.01 wordt het wat uitgebreider uirt d doeken geaan.
Nu heb ik met de HB4 nooit te doen gehad, zodat het dan volstond te onthouden dat de vlotter t/m HB3 een staande ton was en bij de H1-1 een liggende trommel.

Blijkbaar was staand of liggend voor de Oost-Duitse ingenieurs het verschil tussen een ton en een trommel, maar ik heb een ton altijd liggend gerold en op een staande trommel geslagen.

De kans dat je eens op een liggende Odaiko tekeer mag gaan is vele malen kleiner dat die trommel zelf.

*Waarom ze hem dan niet 28HB4-2 hebben genoemd?
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Hoi Joost
Ik zit ook voortdurend in de knoop met trommel en ton vlotter en de bijbehorende maten, geveerd en ongeveerd ....
Heb er de laatste redactie, (1990) van Ratgeber 2t motoren er eens op nageslagen.
Nu wil ik ook eens weten wat het verschil is tussen beide deksels...
Net te vlot geweest met de reparatie.
Binnenkort haal ik het vlotter deksel weer eens los en dan meet ik het verschil eens tussen de laatste versie HB 4-1 ( wat terecht beter 4-2 genoemd kon worden ) en de eerdere vlotterdeksels van de HB 2 en HB 3 serie...
( Vlgs mij is het helemaal niet zo spannend.
Belangrijk is het om:
1) Het benzineniveau in de carb. op 22 mm te stellen
2) Geen klemmende vlotter in de vlotterkamer.)
Ik zit ook voortdurend in de knoop met trommel en ton vlotter en de bijbehorende maten, geveerd en ongeveerd ....
Heb er de laatste redactie, (1990) van Ratgeber 2t motoren er eens op nageslagen.
Nu wil ik ook eens weten wat het verschil is tussen beide deksels...
Net te vlot geweest met de reparatie.
Binnenkort haal ik het vlotter deksel weer eens los en dan meet ik het verschil eens tussen de laatste versie HB 4-1 ( wat terecht beter 4-2 genoemd kon worden ) en de eerdere vlotterdeksels van de HB 2 en HB 3 serie...
( Vlgs mij is het helemaal niet zo spannend.
Belangrijk is het om:
1) Het benzineniveau in de carb. op 22 mm te stellen
2) Geen klemmende vlotter in de vlotterkamer.)
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Ik heb volgens mij ook last gehad van een klemmende vlotter. Na steeds de bougie's droog maken, starten en 10 seconden lopen om dan weer af te slaan, ontdekte ik een plas benzine achter bij de uitlaat.
Heb nu iets onorthodox gedaan, nl. een stukje benzineslang onder in de vlotterbak gelegd zodat de vlotter niet meer zo ver naar beneden kan zakken. Resultaat: hij loopt nu en blijft lopen, reageert redelijk goed op gasgeven, echter, als ik gas heb gegeven duurt het even voor hij terug is op stationair toerental.
Heb nu iets onorthodox gedaan, nl. een stukje benzineslang onder in de vlotterbak gelegd zodat de vlotter niet meer zo ver naar beneden kan zakken. Resultaat: hij loopt nu en blijft lopen, reageert redelijk goed op gasgeven, echter, als ik gas heb gegeven duurt het even voor hij terug is op stationair toerental.
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Dat lipje bijbuigen of de naald eens schoonmaken (Je kunt hem aardig uit elkaar halen) was te moeilijk?
In de bodem van de vlotterkamer zit de hoofdsproeier (HD). Als je die deels verspert...
In de bodem van de vlotterkamer zit de hoofdsproeier (HD). Als je die deels verspert...
Re: Vlotter carburateur/Waterzak benzinekraan.
Ai, ff niet bij stilgestaan. We leren iedere keer weer bij of worden weer herinnerd aan hoe het wel moet. Bedankt....