V-snaar, Keilriemen: de juiste lengte

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5639
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

V-snaar, Keilriemen: de juiste lengte

Bericht door ruton »

In de onderdelencatalogus staat in tekening M12 bij de V-snaar (nr 32): SPZ 9,7x1000. En die meter heb je ook wel nodig.
Voorheen was die V-snaar breder: In de catalogus voor de P50 staat: 13X975 DIN 2215
Afbeelding
Nu heeft iemand ooit bedacht dat er ook een achtervoegsel bij kon: Li of La.
En dan gaat het wel eens mis. De DDR-onderdelen zijn Li, die vallen wat ruimer (want Innenlänge) en hebben dan een La van 1030.

Wie voor een oudere Trabant (met bredere V-snaar poelie) een 13mm v-snaar zoekt moet daar dus op letten en dan (als je geen 13x975Li kunt krijgen) een 13x1050La nemen.

En sowieso moet je er bij die oude voorraad op bedacht zijn dat ze niet alleen stijver worden, maar ook gaan krimpen, ongeacht hoe het is bewaard.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2526
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: V-snaar, Keilriemen: de juiste lengte

Bericht door Trabantenaar »

Dit geldt helaas alleen als overal de juiste maat poelie op zit. De 1000 is soms ook nog gewoon behoorlijk te kort dat je de dynamo amper kan spannen.
Maar dan zit er dus ergens een (te grote) poelie op.
Kijk wat er op de auto zit en schrijf het op. Dan gewoon nieuw met diezelfde maat kopen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 5639
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: V-snaar, Keilriemen: de juiste lengte

Bericht door ruton »

Speltip: doe dat voordat die er onderweg af knalt...
Plaats reactie