Als ik zo'n 50km/h rij begint m'n Trabi vrolijk te fluiten, alsof er een turbo onder de motorkap zit . Gebeurt ook bij hetzelfde toerental in de 2e versnelling.
Ik dacht eerst dat het door m'n imperiaal of zonneklep kwam, maar zodra ik de koppeling intrap is het geluid weg. Zodra ik boven de 60 km/h ga rijden is het gefluit weg.
Ik verdenk de versnellingsbak. Iemand een idee? Of kan de bak er rustig oud mee worden.
Tip: motor uitbouwen en controleren of wat de staat is van je druklager (die ring die de koppelings indrukt), misschien dat daar iets mee aan de hand is. Kunnen ook de lagers in de bak zijn. Als je een reserve bak hebt, zet die er dan eens in. Is het geluid dan weg, dan is er idd iets met die bak aan de hand. Tripode of Bipode bak?
Trabant 601, HP750 anhänger IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Hoe kan ik herkennen of ik een tri- of bipode bak heb? De auto komt iig uit '89.
Heb helaas geen reserve bak om even te wisselen.
Druklager is er eentje van het moderne type (kogelgelagerd), amper een half jaar oud.
Heb ongeveer een maand of 2 geleden de bak nog bijgevuld, moest ongeveer 300ml bij voordat het uit het controlegaatje stroomde (die met het sleutel 10 boutje). Schakelde toen weer perfect. 2 weken later opnieuw de oliestand gecontroleerd, maar moest tot mijn verbazing weer zo'n 200 / 300 ml bij tot het uit het gaatje stroomde.. Aan de onderkant van de bak geen druppels kunnen ontdekken en ook nooit een plasje onder de auto.. Verder niet echt merkbare problemen met de bak. Meestal de eerste keer gaat het even met een klein tikje van de 1 naar de 2, maar daar tegen schakel ik gewoon rustig en is er verder niets aan de hand.
een 89er heeft een Tripode bak. (Cylinderische asstomp) Als je een kogelgelagert druklager hebt, misschien dat deze constant meedraait en misschien wel droogloopt en daardoor gaat fluiten. Ik zou zeggen, motor los en druklager controleren. De bak van de trabant is rubuust genoeg, die gaan niet zomaar kapot.
Trabant 601, HP750 anhänger IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Als je de koppeling intrapt heb je kans dat het druklager stil gaat staan of onder druk staat tegen de drukgroep, misschien dat het lager dan huist geen herrie maakt. Motor eruit (half uurtje) en druklager controleren, dan weet je het zeker.
ruton schreef:Stoei eens met de schuifjes van de verwarming. Daar wil ook wel eens een fluittoon uit komen.
De bijrijderdeur van mijn 353 fluit ook, maar dat komt omdat ie niet 100% goed sluit. Het geluid is niet weg als ik de koppeling in trap.... Denk dat spelen met de verwarming hier ook niet echt een oplossing biedt.
Zoals ik al opmerkte, sloop of strip het motortje er even uit en bekijk het druklager... Als die in orde is... dan zal er wel een lager in de bak op zijn eind zijn... heb je wel voldoende olie in de bak? Kans is anders dat de bovenste lagers drooglopen...
dat olieverlies waar je het over had... die olie moet toch ergens verdwijnen... leg bij langere stilstand eens een krant of doek onder de bak...
Net even iets anders geprobeerd; de koppelingskabel ietsje losser gedraaid. De fluittoon lijkt nu iets minder te zijn geworden, maar is nog steeds heel licht aanwezig op dezelfde toerentallen (bij +/- 25km/u tot 30km/u in de 2, en +/- 50km/u in de 3).
Heb daarna geprobeerd of het geluid er ook is als ik de koppeling in trap en het toerental naar het 'probleemgebied' breng, en idd, de fluittoon is ook hier aanwezig (koppeling is ingetrapt! Al rijdend uitgeprobeerd overigens).
Bij gas los en de koppeling niet ingetrapt gaat het geluid weg bij de 'probleemsnelheden'.
Waarom zou je er kopervet op doen? Dat is niet bedoeld om te smeren, maar om ervoor te zorgen dat draadverbindingen later nog los zijn te krijgen. Daarnaast zou ik nooit vet in de buurt van de koppeling gebruiken. De kans dat het bij verhitting gaat lopen en de platen smeert wil ik niet lopen.
Zo, het fluitende vogeltje is gevonden. Bleek dat het rubberen buisje tussen ventilator en uitlaatspruitstuk weer eens was losgestrild en door de vsnaar werd aangevreten. Ditmaal vastgezet met een slangklem en sindsdien geen fluittoon meer gehoord.