Vrijloop op 3e versnelling
Vrijloop op 3e versnelling
In der Deutsche Strassenverkehr (1982) stond een artikel over het aanbrengen van een freilauf op de 3e versnelling. Ik zal even het artikel zien in te scannen en hier te plaatsen. Wellicht heeft iemand hier iets aan. Je hebt er wel iemand voor nodig die een draaibank heeft (as zal moeten worden afgedraaid), maar ik denk dat een beetje hobby-ist er wel raad mee weet.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Vrijloop op 3e versnelling
Plaatje is groot, maar dan is het leesbaar en voor de maten wel handig. Dus gewoon ff thuis uitprinten!

Ik heb zo'n Freilauf-as hier liggen. Maar of die nog goed is?
dus een voor de 3e versnelling? is ie roestig ofzo?
Is maar 1 manier om er achter te komen, inbouwen en proberen!
Zodra ik verhuisd ben en de tijd ervoor heb, ga ik eens kijken ofdat het me gaat lukken. Ik ken wel iemand met een draaibank en iemand hier in de buurt heeft nog wel een bakkie op voorraad
Is maar 1 manier om er achter te komen, inbouwen en proberen!
Zodra ik verhuisd ben en de tijd ervoor heb, ga ik eens kijken ofdat het me gaat lukken. Ik ken wel iemand met een draaibank en iemand hier in de buurt heeft nog wel een bakkie op voorraad
- trabant601
bij andries denk ik 
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Wat zijn precies de voordelen bij zo'n vrijloop?
voordelen? Geen ruckeln/stoten/bokken meer in de 3e versnelling, bij gas los = motor stationair en rollen maar.
Ah ja, vanzelfsprekend eigenlijk. Lijkt me best lekker rijden.
Ik rem met de Trabant sowieso nooit af op de motor en gebruik bij gas los altijd de koppeling. Of ben ik een van de weinige die dat doet?
Ik rij vaak in de stad en gebruik dan meestal de koppeling of zet hem in de vrij. De snelheid ligt dan net zo rond de 50... en dat is nou net die snelheid dat de auto bij gas loslaten gaat stoten. In de 4 rijden met 50... dat vind de motor ook weer niet leuk, een 2takt moet je op toeren houden, anders trekt ie ook voor geen meter.
Ik denk een vrijloop op de 3e geeft meer rust en houdt de slijtage van koppeling en druklager in de hand.
Zal eens kijken of het me gaat lukken komende winter.
Ik denk een vrijloop op de 3e geeft meer rust en houdt de slijtage van koppeling en druklager in de hand.
Zal eens kijken of het me gaat lukken komende winter.
- trammelanto
Hoi Formmers,
Op vlak landschap is een vrijloop in de 3e versnelling vast leuk, maar in de bergen/heuvels ga je toch wat angsten ontwikkelen bij het afdalen. Je zal toch wat af moeten remmen op de motor, anders zijn je remmen zo verbrand en is de weg naar beneden een helse ervaring. (De orginele trabantremmen laten namelijk al wat te wensen over, vandaar de de ombouw naar wartburgremmen redelijk populair is.)
Het is vandaar dat bij een trabant 601 de vijloop alleen in de 4 versnelling zit. Bij duurdere/luxere tweetakten is de vrijloop in- en uitschakelbaar in alle versnelling (1e uitgezonderd, heeft meestal geen vrijloop!), waardoor een rit in de bergen met afremmen op de motor toch nog een beetje veilig verloopt en het rijden in de stad een stuk aangenamer is.
Op zich is het technisch gezien een leuk project! Indien je trabant flink hort en stoot bij het remmen op de motor, zou je wellicht de ontsteking nog eens even goed na moeten kijken. Dat wil nog wel eens helpen. Ook zijn er technische aanpassingen aan de carburateur mogelijk, daarvoor zal je even op zoek moeten gaan in oude bladen. Volgens mij heeft Frank in het verleden eens zo'n aanpassing aan de carburateur gedaan.
Vooralsnog toch succes met de technische realisatie! Keep us informed!
gr
marco
Op vlak landschap is een vrijloop in de 3e versnelling vast leuk, maar in de bergen/heuvels ga je toch wat angsten ontwikkelen bij het afdalen. Je zal toch wat af moeten remmen op de motor, anders zijn je remmen zo verbrand en is de weg naar beneden een helse ervaring. (De orginele trabantremmen laten namelijk al wat te wensen over, vandaar de de ombouw naar wartburgremmen redelijk populair is.)
Het is vandaar dat bij een trabant 601 de vijloop alleen in de 4 versnelling zit. Bij duurdere/luxere tweetakten is de vrijloop in- en uitschakelbaar in alle versnelling (1e uitgezonderd, heeft meestal geen vrijloop!), waardoor een rit in de bergen met afremmen op de motor toch nog een beetje veilig verloopt en het rijden in de stad een stuk aangenamer is.
Op zich is het technisch gezien een leuk project! Indien je trabant flink hort en stoot bij het remmen op de motor, zou je wellicht de ontsteking nog eens even goed na moeten kijken. Dat wil nog wel eens helpen. Ook zijn er technische aanpassingen aan de carburateur mogelijk, daarvoor zal je even op zoek moeten gaan in oude bladen. Volgens mij heeft Frank in het verleden eens zo'n aanpassing aan de carburateur gedaan.
Vooralsnog toch succes met de technische realisatie! Keep us informed!
gr
marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
sorry ... maar is (langdurig) remmen op de motor niet erg slecht met tweetakt ivm mindere smering .. ? Dat is volgens mij het hele idee achter de vrijloop ook ...
Af en toe even het gaspedaal intrappen zodat er weer wat benzine en olie in het blok komt welke voor de smering zorgt (daarom ook iets vetter smeren als je de bergen in gaat)trabart schreef:sorry ... maar is (langdurig) remmen op de motor niet erg slecht met tweetakt ivm mindere smering .. ? Dat is volgens mij het hele idee achter de vrijloop ook ...
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Wie heeft het hier eigenlijk over bergen? Die hebben we in nederland (nog) niet...
Waarom zou je anders in Nederland langdurig op de motor af willen remmen?

Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.