Welke 2-takt olie?
- Hendricus0251
Re: Welke 2-takt olie?
Welke tweetakt olie in een trabant...
Ik rijd al 20 jaar MZ motor, eerst een 150TS en later een ETZ 250 solo, en 251 met zijspan.
Om te bepalen welke tweetakt olie dat je moet gebruiken in een Trabant of beter in een DDR tweetakt, moet eerst weten hoe deze machines en uit welke matrialen deze zijn opgebouwd.
Wanneer je het DDR staal onder een lectronen microscoop plaast en dit 50.000 maal vergroot zal je zien dat DDR staal door de koolstof vervuiling een striktuurheefd als een spons.
vol met gaten dus waar nog koolstof resten in zit.
Dit is ook gelijk de redenen dat het wanneer je niet goed beschermd tegen roest het zo gouw gaat roesten.
tweetakt olie moet drie eigenschappen hebben om goed te kunnen funtioneren in een DDR tweetakt motor.
ten eerste, het moet heel goed koelen.
vooral de zuiger en de piston pen het zwaaarst belast en meest slecht gesmeerde onderdeel van een DDR tweetakt motor.
als het niet goed gekoeld word loopt de boel vast en gaat het stuk.
Ten tweede, het moet heel goed smeren.
Omdat bijna alle tweetakt motoren uit de DDR op mengsmering rijden, (mijn MZ heefd een oliepomje), en dus de olie in de benzine zit gemengd , verdampt de benzine in de carberateur, en vormt de tweetakt olie een nevel uit kleine olie druppeltjes die neerstrijkt op de te smeren onderdelen.
de draaiende krukas zorgd ervoor dat de olie overal terrecht komt en dus ook op de cylinderwand en piston pen en lager.
Zo word op een primitive, maar zeer doel treffende manier onze geliefde tweetakt gesmeerd.
ten derde moet een tweetakt olie ook heel goed reinigen.
vooral bij een tweetakt motor die ook zijn olie verbrand , moet de olie de kool resten van de verbranding oplossen.
Ook moet de tweetakt olie roest vorming oplossen , en tegengaan.
Ik smeer alle chroom en aluminium delen in van mijn mZ met een mengesel van tweetakt olie en benzine..
benzine verdampt , en tweetakt olie blijft achter en beschermt de metalen delen..
werkt echt heel goed.
tweetakt olie is er in drie basis soorten.
Mineraal olie, half sentetisch, en vol sentetisch.
Voor een DDR teetakt kun je denk ik het beste mineraal of half sentetisch gebruiken.
waarom...
gewoon omdat een mineraal olie een dikkere fiskositeid heeft, en dus een betere smeer film opbouwd dan sentetisch.
half sentetisch is een minerale bazis olie waar sentetische toevoeginegen zijn toegevoegd.
daar zitten polymairen in, en teflon etc.
deze stoffen hebben de eigenschap dat ze zich vast hechtn aan de metalen delen, en daar ook een tijd lang bij stilstand blijven zitten.
Het zorgd dus voor voor een altijd aanwezige smeerfilm.
Iki denk personelijk als je maar een olie hebt van een goed merk dat deze stoffen er in bijna allemerken wel inzit.
Sentetische olie heeft en basis olie op sentetische bazis, en vaak veel dunner .
De olie kan wel veel zwaardere belastingen aan, en vooral veel hogere temperaturen.
dit is dus een olie voor moderne tweetakten zoals de moderne brom scooter.
Een MZ of tranant gaat er beslist niet van kapot, maar de olie kost veel duurder en je wint er beslist helemaal niets mee.
Het is alleen beter voor het mileu, omdat deze olie veel minder rookt.
ik rij zelf al jaren op valvoline tweetakt olie voor klasieke motoren.
Deze is wat dikker van fiskositeid dan normale minerale olie, en mijn MZ loopt er prima op.
de olie kost bij GEKRA In dieren 5.50 euro perlieter als je een doos van 12 liter in een koopt.
Ook rijd ik wel eens op castrol.
de rode flessen, verkrijgbaar bij de BP pomp.
dit is een half sentetische olie , smeerd net zo goed als valvoline , maar rookt veel minder, en kost 9 euro per liter.
hopenlijk heb ik hier iets mee bijgedragen aan de diskussie wat voor tweetakt olie...
groetjes henk de Graaf
Ik rijd al 20 jaar MZ motor, eerst een 150TS en later een ETZ 250 solo, en 251 met zijspan.
Om te bepalen welke tweetakt olie dat je moet gebruiken in een Trabant of beter in een DDR tweetakt, moet eerst weten hoe deze machines en uit welke matrialen deze zijn opgebouwd.
Wanneer je het DDR staal onder een lectronen microscoop plaast en dit 50.000 maal vergroot zal je zien dat DDR staal door de koolstof vervuiling een striktuurheefd als een spons.
vol met gaten dus waar nog koolstof resten in zit.
Dit is ook gelijk de redenen dat het wanneer je niet goed beschermd tegen roest het zo gouw gaat roesten.
tweetakt olie moet drie eigenschappen hebben om goed te kunnen funtioneren in een DDR tweetakt motor.
ten eerste, het moet heel goed koelen.
vooral de zuiger en de piston pen het zwaaarst belast en meest slecht gesmeerde onderdeel van een DDR tweetakt motor.
als het niet goed gekoeld word loopt de boel vast en gaat het stuk.
Ten tweede, het moet heel goed smeren.
Omdat bijna alle tweetakt motoren uit de DDR op mengsmering rijden, (mijn MZ heefd een oliepomje), en dus de olie in de benzine zit gemengd , verdampt de benzine in de carberateur, en vormt de tweetakt olie een nevel uit kleine olie druppeltjes die neerstrijkt op de te smeren onderdelen.
de draaiende krukas zorgd ervoor dat de olie overal terrecht komt en dus ook op de cylinderwand en piston pen en lager.
Zo word op een primitive, maar zeer doel treffende manier onze geliefde tweetakt gesmeerd.
ten derde moet een tweetakt olie ook heel goed reinigen.
vooral bij een tweetakt motor die ook zijn olie verbrand , moet de olie de kool resten van de verbranding oplossen.
Ook moet de tweetakt olie roest vorming oplossen , en tegengaan.
Ik smeer alle chroom en aluminium delen in van mijn mZ met een mengesel van tweetakt olie en benzine..
benzine verdampt , en tweetakt olie blijft achter en beschermt de metalen delen..
werkt echt heel goed.
tweetakt olie is er in drie basis soorten.
Mineraal olie, half sentetisch, en vol sentetisch.
Voor een DDR teetakt kun je denk ik het beste mineraal of half sentetisch gebruiken.
waarom...
gewoon omdat een mineraal olie een dikkere fiskositeid heeft, en dus een betere smeer film opbouwd dan sentetisch.
half sentetisch is een minerale bazis olie waar sentetische toevoeginegen zijn toegevoegd.
daar zitten polymairen in, en teflon etc.
deze stoffen hebben de eigenschap dat ze zich vast hechtn aan de metalen delen, en daar ook een tijd lang bij stilstand blijven zitten.
Het zorgd dus voor voor een altijd aanwezige smeerfilm.
Iki denk personelijk als je maar een olie hebt van een goed merk dat deze stoffen er in bijna allemerken wel inzit.
Sentetische olie heeft en basis olie op sentetische bazis, en vaak veel dunner .
De olie kan wel veel zwaardere belastingen aan, en vooral veel hogere temperaturen.
dit is dus een olie voor moderne tweetakten zoals de moderne brom scooter.
Een MZ of tranant gaat er beslist niet van kapot, maar de olie kost veel duurder en je wint er beslist helemaal niets mee.
Het is alleen beter voor het mileu, omdat deze olie veel minder rookt.
ik rij zelf al jaren op valvoline tweetakt olie voor klasieke motoren.
Deze is wat dikker van fiskositeid dan normale minerale olie, en mijn MZ loopt er prima op.
de olie kost bij GEKRA In dieren 5.50 euro perlieter als je een doos van 12 liter in een koopt.
Ook rijd ik wel eens op castrol.
de rode flessen, verkrijgbaar bij de BP pomp.
dit is een half sentetische olie , smeerd net zo goed als valvoline , maar rookt veel minder, en kost 9 euro per liter.
hopenlijk heb ik hier iets mee bijgedragen aan de diskussie wat voor tweetakt olie...
groetjes henk de Graaf
Laatst gewijzigd door Hendricus0251 op 29 aug 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeee: wederom een EEUWEN oude discussie hier, altijd weer met een open einde.
Reden: iedereen denkt de enige echte waarheid te kennen maar vergeet dat ze er echt niet voor geleerd hebben.
Veel belangrijker dan al die fabeltjes is: wil je het risico gaan lopen dat jouw motortje er door kapot gaat ?
Dus lekker "slim" iedere maand € 5,00 besparen.... en dan na twee jaar is opeens de motor kapot ...
Wel 2 x 12 x € 5 = € 120,00 in de zak gehouden hoor ....
Geloof me, we hebben hier alles al gehoord. Goed bedoeld, zeker... Maar iedere keer weer kapotte motoren .... vreemd toch ?
En begin nu geen grote verhalen van: IK heb nog nooit ...........
De ervaring van de afgelopen 22 jaar Trabanten repareren is echt heel duidelijk.
Zorg goed voor je motor, neem goede olie (= meestal dus rond de € 8 - 12), ieder seizoen minstens 1 x nieuw bougies.
Stel de motor ieder jaar even af met een micro meter en vervang de volgepropte (achterste) uitlaat om de 2 - 3 jaren.
Succes met de discussie ......
Reden: iedereen denkt de enige echte waarheid te kennen maar vergeet dat ze er echt niet voor geleerd hebben.
Veel belangrijker dan al die fabeltjes is: wil je het risico gaan lopen dat jouw motortje er door kapot gaat ?
Dus lekker "slim" iedere maand € 5,00 besparen.... en dan na twee jaar is opeens de motor kapot ...
Wel 2 x 12 x € 5 = € 120,00 in de zak gehouden hoor ....

Geloof me, we hebben hier alles al gehoord. Goed bedoeld, zeker... Maar iedere keer weer kapotte motoren .... vreemd toch ?
En begin nu geen grote verhalen van: IK heb nog nooit ...........
De ervaring van de afgelopen 22 jaar Trabanten repareren is echt heel duidelijk.
Zorg goed voor je motor, neem goede olie (= meestal dus rond de € 8 - 12), ieder seizoen minstens 1 x nieuw bougies.
Stel de motor ieder jaar even af met een micro meter en vervang de volgepropte (achterste) uitlaat om de 2 - 3 jaren.
Succes met de discussie ......
Ik weet niet hoeveel Mel tegenwoordig met zijn 2takters rijdt, maar ik ga er vanuit niet dagelijks. Ik rij dagelijks in mijn 353 en die verbruikt zo'n 1:10. Ik tank normaliter per keer 20 liter euro 95, met daarin een halve liter olie (van de Action, E 3.60 per liter). Daar rij ik al jaaaaaaaaaren mee rond, ook met de 601 (al tank ik daar meestal euro 98 mee).
Kan me dan ook niet voorstellen dat de olie van de action, of welke goedkope olie dan ook SLECHT zou zijn. Het komt tenslotte allemaal bij dezelfde raffinaarderijen vandaan. De Action heeft echt zelf geen booreilanden waarmee ze de goedkopere, slechte olie naar bovenhalen. Immers, de benzine van de BP komt ook bij Shell vandaan.
Maargoed, welke olie iemand gebruikt, duur of goedkoop, dat moet hij/zij zelf weten. Hier geven we alleen tips.
Elk seizoen nieuwe bougies? Kom op zeg... als jij dat nodig vindt, zou ik opzoek gaan naar GOEDE (waarschijnlijk DURE) bougies...
Kan me dan ook niet voorstellen dat de olie van de action, of welke goedkope olie dan ook SLECHT zou zijn. Het komt tenslotte allemaal bij dezelfde raffinaarderijen vandaan. De Action heeft echt zelf geen booreilanden waarmee ze de goedkopere, slechte olie naar bovenhalen. Immers, de benzine van de BP komt ook bij Shell vandaan.
Maargoed, welke olie iemand gebruikt, duur of goedkoop, dat moet hij/zij zelf weten. Hier geven we alleen tips.
Elk seizoen nieuwe bougies? Kom op zeg... als jij dat nodig vindt, zou ik opzoek gaan naar GOEDE (waarschijnlijk DURE) bougies...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Haiko, je mengt toch niet met gewone motorolie.Dat is serieus slecht
601 of 1.1, met een trabant kan je overal heen.
Pardon ...... we rijden hier daglijks met Vosje ... de 601 L.
Ik voorspelde al gekrakeel .... succes er mee.
Ik voorspelde al gekrakeel .... succes er mee.

- Hendricus0251
Ik gebruik al 10 jaar in mijn MZ valvoline of rode castrol.
valvoline kost meestal bij de motorzaak zo'n 10 a 12 euro per liter.
gekra in dieren verkoopt het voor 55 euro per 12 liter.
valvoline is een gewoon goede en prima olie voor de trabant wartburg MZ simson , jawa enz.
Rode castrol ook.
de prijs die je betaald voor de olie zegt totaal niks over de kwaliteid van de olie.
tweetakt olie van valvoline kost per vat van 220 lier ongeveer 2 euro...
per liter dus...
kan nog goedkoper hihihi..
een ieder moet voor zich weten wat i gebruikt in zijn motor.
bij slechte olie moet je iets eerder reviceren.
maar echt slechte olie is er bijna niet meer.
het komt tenslotte allemaal bij BP of bij shell vandaan ongeacht wat voor merk er op de fles staat.
jan put van peutoline koop gewoon 220 liter vaten olie van schell of BP en goeit het in zijn eigen flessen..
winst ongeveer 1 euro per lier...
Kroon doe het ook...
Castrol is van BP.
De aller best tweetakt olie volgens de Motor test van 10 jaar geleden is altijd nog belray.
en hema was twee , maar die verkoopt toendertijd alleen gewone motorolie.
Mijn gegevens in mijn verhaal zijn terug te vinden in de motor olie test van het weekeblad motor.
Verder heb ik op het shell labaratorium gewerkt in amsterdam.
en heb met diverse laboranten geproken .
die laten vanwege hun beroeps geheim weinig los...
werd daar na een half jaar weg gestuurd omdat ik teveel wist...
dus...
valvoline kost meestal bij de motorzaak zo'n 10 a 12 euro per liter.
gekra in dieren verkoopt het voor 55 euro per 12 liter.
valvoline is een gewoon goede en prima olie voor de trabant wartburg MZ simson , jawa enz.
Rode castrol ook.
de prijs die je betaald voor de olie zegt totaal niks over de kwaliteid van de olie.
tweetakt olie van valvoline kost per vat van 220 lier ongeveer 2 euro...
per liter dus...
kan nog goedkoper hihihi..
een ieder moet voor zich weten wat i gebruikt in zijn motor.
bij slechte olie moet je iets eerder reviceren.
maar echt slechte olie is er bijna niet meer.
het komt tenslotte allemaal bij BP of bij shell vandaan ongeacht wat voor merk er op de fles staat.
jan put van peutoline koop gewoon 220 liter vaten olie van schell of BP en goeit het in zijn eigen flessen..
winst ongeveer 1 euro per lier...
Kroon doe het ook...
Castrol is van BP.
De aller best tweetakt olie volgens de Motor test van 10 jaar geleden is altijd nog belray.
en hema was twee , maar die verkoopt toendertijd alleen gewone motorolie.
Mijn gegevens in mijn verhaal zijn terug te vinden in de motor olie test van het weekeblad motor.
Verder heb ik op het shell labaratorium gewerkt in amsterdam.
en heb met diverse laboranten geproken .
die laten vanwege hun beroeps geheim weinig los...
werd daar na een half jaar weg gestuurd omdat ik teveel wist...
dus...
Ja.. ja... ja .... 

Deze zinloze postjes hebben we de afgelopen jaren steeds weer gezien.... Welles .. Nietes ...
Doe wat je wil met die olie's maar klaag later niet als het gewoon stuk gaat.
Succe er mee...
Doe wat je wil met die olie's maar klaag later niet als het gewoon stuk gaat.
Succe er mee...
lang leve die van de Action... voor nog geen 4 euro de liter...
Ik rijd tot nu toe met dure Bardahl olie en ga de overstap maken naar Valvoline, ik ben benieuwd... Met '98 of met loodvervanger rijden doe ik nog steeds niet!
Oude liefde roest niet!!!