bevroren carburateur.
Re: bevroren carburateur.
Maar die hebben toch allebei het oude type Vergaser Frank ..... ?
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
eentje een hb 2 en de andere een hb 4-1. Dus beiden van het oude model!
Denk dat Henk DAT allemaal nog niet weet ..... 
- Hendricus0251
Ik heb mij vanmorgen bezig gehouden met mijn trabantje in de sneeuw nog wel.
Ik heb eerst een electrisch lucht kacheltje geplaast onder het motorblok.
met een accu lader de leeg gestarte accu weer opgeladen, en toen proberen te starten, en walla in een klap lopen.
maar de choke wou nog niet terug.
Uit ervaring met mijn MZ weet ik dat als het mengsel te rijk is en je blijft daar mee doorijden lijd dat gegarandeerd tot zelf ontbrandingen als gevolg van te veel kool afzetting in het motorblok.
Hij gaat dan knallen in de uitlaat en uiteindelijk kapt i er gewoon mee.
Ik heb toen de choke kabel doorgeknipt en de choke handle terug geduwt zodat i een beter mengsel kreeg.
De motor loopt wel beter, maar blijft net niet stationair draaien, dus is dat mengsel nog niet goed.
Mel zecht niet uitelkaar halen die carberateur.
Ik denk dat er geen andere optie overblijft, omdat alles is vervuild en vast gevroren zit.
Ik heb er eerlijk gezecht geen idee van hoe ik aan de weet kom welke careberateur er op zit.
maar aan het brandstof verbruik 1 op 14 tot 1 op 16 bij lange ritten denk ik een moderne.
IK denk als je de carberateur er af haald, de sproeiers reinigt en de inwendige onderdelen controleerd en afsteld volgens werkplaats boek moet alles het weer als van ouds doen.
Anders ga ik een afspraak maken met theo.
die weet er gegarandeerd raad en daad mee.
Ohh ja theo , nog bedankt voor het benzinekraan revisie setje .. toppie.
prettig weekend allen
groetjes henk
Ik heb eerst een electrisch lucht kacheltje geplaast onder het motorblok.
met een accu lader de leeg gestarte accu weer opgeladen, en toen proberen te starten, en walla in een klap lopen.
maar de choke wou nog niet terug.
Uit ervaring met mijn MZ weet ik dat als het mengsel te rijk is en je blijft daar mee doorijden lijd dat gegarandeerd tot zelf ontbrandingen als gevolg van te veel kool afzetting in het motorblok.
Hij gaat dan knallen in de uitlaat en uiteindelijk kapt i er gewoon mee.
Ik heb toen de choke kabel doorgeknipt en de choke handle terug geduwt zodat i een beter mengsel kreeg.
De motor loopt wel beter, maar blijft net niet stationair draaien, dus is dat mengsel nog niet goed.
Mel zecht niet uitelkaar halen die carberateur.
Ik denk dat er geen andere optie overblijft, omdat alles is vervuild en vast gevroren zit.
Ik heb er eerlijk gezecht geen idee van hoe ik aan de weet kom welke careberateur er op zit.
maar aan het brandstof verbruik 1 op 14 tot 1 op 16 bij lange ritten denk ik een moderne.
IK denk als je de carberateur er af haald, de sproeiers reinigt en de inwendige onderdelen controleerd en afsteld volgens werkplaats boek moet alles het weer als van ouds doen.
Anders ga ik een afspraak maken met theo.
die weet er gegarandeerd raad en daad mee.
Ohh ja theo , nog bedankt voor het benzinekraan revisie setje .. toppie.
prettig weekend allen
groetjes henk
Soorten carburateur
Grofweg heb je twee types carburateur: de Blokvergaser (28HB...) en de spaarcarburateur 28H1-1).
+++++++
De spaarcarburateur heeft een langwerpige vlotterkamer, een ontluchtingsslangetje erover heen en de chokeklep (nr 24 op de foto) in de aanzuigkrommer, waardoor aan de Versnellingsbakzijde een heel stangenwerk zit. De chokekabel gaat verticaal langs de luchtbuis.

De blockvergaser heeft een vierkante vlotterkamer, en de choke zit in een torentje boven de gasklep op de aanzuigbuis. De chokekabel gaat horizontaal het torentje in en er zit niets aan de luchtkrommer. Hieronder een 28HB2:

Dan of er luchtslangetjes naar de vlotterkamer gaan: Bij een blockvergaser heb je dan de 28HB4-1 en de spaarcaburatuer blijft de spaarcarburateur.
+++++++
De spaarcarburateur heeft een langwerpige vlotterkamer, een ontluchtingsslangetje erover heen en de chokeklep (nr 24 op de foto) in de aanzuigkrommer, waardoor aan de Versnellingsbakzijde een heel stangenwerk zit. De chokekabel gaat verticaal langs de luchtbuis.

De blockvergaser heeft een vierkante vlotterkamer, en de choke zit in een torentje boven de gasklep op de aanzuigbuis. De chokekabel gaat horizontaal het torentje in en er zit niets aan de luchtkrommer. Hieronder een 28HB2:

Dan of er luchtslangetjes naar de vlotterkamer gaan: Bij een blockvergaser heb je dan de 28HB4-1 en de spaarcaburatuer blijft de spaarcarburateur.
- Hendricus0251
he bedankt voor het antwoord en de mooie foto's.
Ik denk dat ik het type van foto nummer twee heb dus de 28HB2
Ik denk dat ik het type van foto nummer twee heb dus de 28HB2
Geen slangetjes is een 28HB2 of 28HB3.
Het verschil daartussen is de plaats van de 'Leerlaufgemischregulierschraube' (woordwaarde 50 punten), de schroef voor het stationaire mengsel.
Bij de HB2 zit die nog vrij onbereikbaar verticaal achterop de buis, tussen de choketoren en de flens. Op die foto van Danzer is het dat blinkende koperen schroefje rechts.
Vanaf de HB3 is die schroef een stuk toegankelijker en kun je er schuin boven de vlotterkamer bij.
Bij de foto van die opengeschroefde spaaarcarburateur zie je hem boven de 11 zitten.
Het typenummer staat ook op de zijkant van de vlotterkamer, maar gemonteerd is dat vaak amper te lezen.
Het verschil daartussen is de plaats van de 'Leerlaufgemischregulierschraube' (woordwaarde 50 punten), de schroef voor het stationaire mengsel.
Bij de HB2 zit die nog vrij onbereikbaar verticaal achterop de buis, tussen de choketoren en de flens. Op die foto van Danzer is het dat blinkende koperen schroefje rechts.
Vanaf de HB3 is die schroef een stuk toegankelijker en kun je er schuin boven de vlotterkamer bij.
Bij de foto van die opengeschroefde spaaarcarburateur zie je hem boven de 11 zitten.
Het typenummer staat ook op de zijkant van de vlotterkamer, maar gemonteerd is dat vaak amper te lezen.
De vraag is nog: waarom kwam de choke kabel niet terug .... ?
En (ook al maakje hem zelf schoon) hoe los je dit nu op met die kapotte kabel ?
En (ook al maakje hem zelf schoon) hoe los je dit nu op met die kapotte kabel ?
- Hendricus0251
een trabant kun je net als een MZ makkelijk zonder choke starten, door gewoon wat benzine in het bougie gat de gooien.
Het is wat behelpen , maar als de kabel kapot is toch een manier.
Die kareberateur moet gereinigd worden, en waarschijnelijk wat onderdelen vervangen.
en dus ook een nieuwe choke kabel die door vocht zat vast gevroren.
ook zonder choke kabel zit de boel vast.
Volgens theo van het trabant team een probleem bij dit type carenerateur.
Ik heb dus een 28HB 2 of 28HB3 en is ook bevestigt door theo die ik heb opgebeld.
een oud type careberateur monteren is een optie , maar dan gebruikt een trabant veel meer brandstof 1op- 10 tegenover 1 op 14
Het is wat behelpen , maar als de kabel kapot is toch een manier.
Die kareberateur moet gereinigd worden, en waarschijnelijk wat onderdelen vervangen.
en dus ook een nieuwe choke kabel die door vocht zat vast gevroren.
ook zonder choke kabel zit de boel vast.
Volgens theo van het trabant team een probleem bij dit type carenerateur.
Ik heb dus een 28HB 2 of 28HB3 en is ook bevestigt door theo die ik heb opgebeld.
een oud type careberateur monteren is een optie , maar dan gebruikt een trabant veel meer brandstof 1op- 10 tegenover 1 op 14
Maar zelfs de 1-1 (sparvergaser) zou goed moeten werken en zeker ook de choke. Lijkt me nu gewoon een gevalletje achterstallig onderhoud.
Nieuwe chokekabel nemen, goed doorsmeren en de carburateur goed schoonmaken.
Nieuwe chokekabel nemen, goed doorsmeren en de carburateur goed schoonmaken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Een 28hb2 of 28hb3 is een oud type carb.Hendricus0251 schreef:Ik heb dus een 28HB 2 of 28HB3 en is ook bevestigt door theo die ik heb opgebeld.
(...) een oud type careberateur monteren is een optie , maar dan gebruikt een trabant veel meer brandstof 1op- 10 tegenover 1 op 14
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Daarmee maar weer eens bewezen dat deze ook zuinig zijn!
Ik heb overigens in de gas-, choke-, koppelings- en tachokabel teflon/ptfe laten lopen. Is vrij stroperig/draderig, dus loopt er ook niet zo snel uit. Gaan ze lekker soepel van en nog nooit last gehad van vastgevroren kabels iig.
Maak anders even je chokehuis los (wel carb een stukje losschroeven) en dat schoon met wd-40 en compressor/fietspomp.
Maak anders even je chokehuis los (wel carb een stukje losschroeven) en dat schoon met wd-40 en compressor/fietspomp.