Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant
Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant
Misschien met dat demoblok van Erik het e.e.a. nameten wat de WHIMS grafiek niet laat zien.
Ik denk er wel over om het dynamische bereik te begrenzen en niet al te vroeg gaan ontsteken bij hoge toerentallen.
Bovendien gaat de motor bij hoge toerentallen een veel armer mengsel krijgen en dat heeft ook weer gevolgen voor de bougie, pingelen, motortemperatuur en niet te vergeten, de smering van de 2-takt.
Ik denk er wel over om het dynamische bereik te begrenzen en niet al te vroeg gaan ontsteken bij hoge toerentallen.
Bovendien gaat de motor bij hoge toerentallen een veel armer mengsel krijgen en dat heeft ook weer gevolgen voor de bougie, pingelen, motortemperatuur en niet te vergeten, de smering van de 2-takt.
Valves! Who needs Valves?
Wat is eigenlijk het hoogste toerental van de trabant?
Ik kan dat in de documentatie niet vinden...
Ik kan dat in de documentatie niet vinden...
Albert Westerhuis jast hem naar 6000 toeren, maar normaal kom je niet boven de 4000.
Kijk eens op de Schaltgrafik in het instructieboekje.
Kijk eens op de Schaltgrafik in het instructieboekje.
Dan ga ik uit van 6000 tpm max.
Inmiddels wat onderdeeltjes binnen en het prototype begint al ergens op te lijken.
Dit exemplaar wordt wat ruim van opzet (kastje is behoorlijk groter dan de EBZA1.0)
Dit is om straks te kunnen experimenteren met een microcontroller en dynamische ontsteking

Van links naar rechts:
Ontstekingsdetectie (draaiende motor)
Dubbele LED (power en puls)
IC en fasedraaier voor cylinder 1-2
Aansluitblokje Sensor
Aansluitblokje 6-12v / bobine 1 / bobine 2 / massa
Ontstekingscondensatoren
Er moeten nog de MOSFETs gemonteerd en de LEDs voor cylinder 1-2
Morgen 'even' afmaken en de eerste labtests en donderdag mee om te testen op Mel's bord
Inmiddels wat onderdeeltjes binnen en het prototype begint al ergens op te lijken.
Dit exemplaar wordt wat ruim van opzet (kastje is behoorlijk groter dan de EBZA1.0)
Dit is om straks te kunnen experimenteren met een microcontroller en dynamische ontsteking

Van links naar rechts:
Ontstekingsdetectie (draaiende motor)
Dubbele LED (power en puls)
IC en fasedraaier voor cylinder 1-2
Aansluitblokje Sensor
Aansluitblokje 6-12v / bobine 1 / bobine 2 / massa
Ontstekingscondensatoren
Er moeten nog de MOSFETs gemonteerd en de LEDs voor cylinder 1-2
Morgen 'even' afmaken en de eerste labtests en donderdag mee om te testen op Mel's bord
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi Erik, donderdagavond kan er helemaal niks getest worden in Nijkerk.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
da's nou jammer... 
dan promoveer ik dit weekeinde mijn eigen trabant wel tot lab..
dan promoveer ik dit weekeinde mijn eigen trabant wel tot lab..
Terwijl de EBZA 2.0 op 12V op de testbank prima werkte, gaf de zelfde opstelling in 6V nog wat problemen. Er moesten nog wat onderdeeltjes bij om dit op te lossen en die heb ik inmiddels binnen.
Met de Decemberdrukte in gedachte zal het wel ergens Januari worden voordat ik weer serieus ermee aan de slag kan.
Met de Decemberdrukte in gedachte zal het wel ergens Januari worden voordat ik weer serieus ermee aan de slag kan.
hoogste toerental van mijn oude blok 8200 rpm
huidig blok 7000
huidig blok 7000
Thanks.
Sowieso is het toerental voor de statische versie die ik nu bouw geen probleem. de elektronica is meer dan snel genoeg om hoge toerentallen te bedienen.
Het toerental is straks wel interessant om een EBZA te bouwen die dynamische ontsteekvervroeging heeft. Hierbij wordt voor elk mogelijk toerental het ideale ontsteekmoment gekozen wat in theorie betere prestaties en minder brandstofgebruik zou moeten opleveren.
De dynamische versie heeft nogal wat onderzoek nodig en ga ik pas bouwen als deze goed werkt.
Sowieso is het toerental voor de statische versie die ik nu bouw geen probleem. de elektronica is meer dan snel genoeg om hoge toerentallen te bedienen.
Het toerental is straks wel interessant om een EBZA te bouwen die dynamische ontsteekvervroeging heeft. Hierbij wordt voor elk mogelijk toerental het ideale ontsteekmoment gekozen wat in theorie betere prestaties en minder brandstofgebruik zou moeten opleveren.
De dynamische versie heeft nogal wat onderzoek nodig en ga ik pas bouwen als deze goed werkt.
Met minder brandstof verbruik ga je weer andere uitdagingen creeeren.. Dus ga alvast ook denken wat je evt met een carb kunt
Iets als olie apart inspuiten? Ik weet dat ze dat op moderne scooters zo doen waardoor de olietoevoer minder afhankelijk van de gasstand gaat. Daar is een heel ander type carb voor nodig.
Ik denk eigenlijk aan een vervroeger die soepel werkt van 500 tot pak m beet 3000 tpm en wil eindigen op de 24 graden voor bdp (is de standaard waarde) en wellicht met een iets later tijdstip bij lage toerentallen als de motor nog koud is.
Maar zoals gezegd... ik moet eerst goed weten hoe de 2takt reageert en of voldoende smering gegarandeerd kan worden.
PS, de sparvergaser zit er nu nog in maadat duur slechts totdat ik tijd heb om er een 'gewone' in te zetten. Die heb ik al liggen maar de tijd en het weer zitten niet mee...
Ik denk eigenlijk aan een vervroeger die soepel werkt van 500 tot pak m beet 3000 tpm en wil eindigen op de 24 graden voor bdp (is de standaard waarde) en wellicht met een iets later tijdstip bij lage toerentallen als de motor nog koud is.
Maar zoals gezegd... ik moet eerst goed weten hoe de 2takt reageert en of voldoende smering gegarandeerd kan worden.
PS, de sparvergaser zit er nu nog in maadat duur slechts totdat ik tijd heb om er een 'gewone' in te zetten. Die heb ik al liggen maar de tijd en het weer zitten niet mee...
Voor de electronicafreaks onder ons:
In het schema dat ik eerder geplaatst heb zijn de stuurtransistoren vervangen voor normale transistoren. Ik krijg de mosfets niet goed dicht met de 5 v pulsen uit de electronica ervoor.
De gatespanning voor de eindtransistoren (deze blijven wel mosfets) gaan een hulpspanning van 20V krijgen om deze goed in geleiding te krijgen ipv de boordspanning.
De 20v wordt met een DC-DC omzetter opgewekt uit de 5V gestabiliseerde spanning en is hiermee onafhankelijk van de voedingsspanning (6 of 12V)
In het schema dat ik eerder geplaatst heb zijn de stuurtransistoren vervangen voor normale transistoren. Ik krijg de mosfets niet goed dicht met de 5 v pulsen uit de electronica ervoor.
De gatespanning voor de eindtransistoren (deze blijven wel mosfets) gaan een hulpspanning van 20V krijgen om deze goed in geleiding te krijgen ipv de boordspanning.
De 20v wordt met een DC-DC omzetter opgewekt uit de 5V gestabiliseerde spanning en is hiermee onafhankelijk van de voedingsspanning (6 of 12V)
TOP dat onderzoek !!!!
Ach het is hobby, leuk, houdt je van de straat.
En dat is wel prettig met dit weer.
En dat is wel prettig met dit weer.
een autohobby die je van de straat houdt? 
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving