loopt op 1 cillinder
-
heinkeltje
loopt op 1 cillinder
als ik de trabbi warm rijd en ik kom boven de 85 km per uur kan ik er op wachten dat hij zo ongeveer na 5 minuten gereden te hebben ,zo af en toe op 1 cillinder gaat lopen.
Totaal geen vermogen meer.
Rijd ik rustig 80 km per uur gebeurt er meestal niks.
maar verhoog ik de snelheid naar 90 of hoger gaat het weer mis.
Ikzelf verdenk een van mijn bobines van inwendige sluiting.
Maar zou het ook nog de electronische ontsteking kunnen zijn.
Trabbi 1989 Als het inderdaad de bobines zijn hoe kan ik dit controleren en welk type bobine heb ik nodig .
Hoop op een antwoordt, ik gebruik hem dagelijks voor woon werkverkeer.
marcel
Totaal geen vermogen meer.
Rijd ik rustig 80 km per uur gebeurt er meestal niks.
maar verhoog ik de snelheid naar 90 of hoger gaat het weer mis.
Ikzelf verdenk een van mijn bobines van inwendige sluiting.
Maar zou het ook nog de electronische ontsteking kunnen zijn.
Trabbi 1989 Als het inderdaad de bobines zijn hoe kan ik dit controleren en welk type bobine heb ik nodig .
Hoop op een antwoordt, ik gebruik hem dagelijks voor woon werkverkeer.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Re: loopt op 1 cillinder
Losgewerkt contact in je EBZA?
Openmaken en even goed doorsolderen. Vooral waar die 2 weerstanden zitten. Waarschijnlijk ben je dan weer helemaal heppie.
Openmaken en even goed doorsolderen. Vooral waar die 2 weerstanden zitten. Waarschijnlijk ben je dan weer helemaal heppie.
Valves! Who needs Valves?
Wissel de bobines om. Als dan de andere cilinder het probleem heeft, weet je dat het de bobine is. Methode werkt ook voor kabels, etc.
Welke bobines?

Welke bobines?

Voel ook even of de bobines warm worden (of eentje warmer dan de andere). De warmte is namelijk gevolg van inwendige sluiting.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Gewoon de bobines van de cilinders wisselen. Indien dan de andere cilinder uitvalt heb je de oorzaak te pakken.
-
heinkeltje
Moet ik dan letterlijk de bobines op een aandere plek bouwen of kan ik gewoon de bougiekabels omwisselen.eeuwige_student schreef:Gewoon de bobines van de cilinders wisselen. Indien dan de andere cilinder uitvalt heb je de oorzaak te pakken.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Hert gaat om het wisselen in het elektrische circuit. Waar de bobine fysiek uithangt doet niet zo ter zake, al is een droog plekje te prefereren.
Wissel de bougiekabels en de groene met de roodgroene draad van de 'puntjes' op contact 1.
De contacten 15 zijn al met een zwartblauwe draad doorverbonden, dus daar is wisselen onzinnig.
Wissel de bougiekabels en de groene met de roodgroene draad van de 'puntjes' op contact 1.
De contacten 15 zijn al met een zwartblauwe draad doorverbonden, dus daar is wisselen onzinnig.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Ik zit trouwens eerder te denken aan de afstelling van de ontsteking. Een bobine die stuk is werkt meestal geheel niet, of niet meer als die warm wordt. In beide gevallen zou het niet uitmaken of je nu 80 of 90 km per uur rijdt. Wat voor ontsteking zit erin en hoe is die afgesteld? Wat is de kleur van de bougies na een ritje waarbij de motor niet op een cilinder is gaan lopen?
-
heinkeltje
De grondplaat boutjes waren 1x eruitgerammeld en 1x losgetrild.
ongelofelijk dat het dan nog loopt.
Zeer waarschijnlijk was dit de oorzaak.
Kan ik eventueel het lagertje van de ontsteking nog verwennen met een smeermiddeltje, zodat dit niet zo snel stukloopt.
En wat is dan het beste middeltje.
Dus dat wordt dit weekeinde opnieuw afstellen!
Voor mij de 1e keer.
Super 5 devil heb je eventueel wat tijd over, zaterdag.
Jij hebt daar een heel mooi klokje voor, had ik begrepen.
Jij helpt mij electrisch, help ik jou de volgende keer mechanisch.
De dove helpt de blinde, zal ik maar zeggen.
Ik wil trouwens nog even opmerken dat ik het toch maar wat fijn vindt dat je hier op dit forum zomaar met allerlei vragen terecht kunt.
Dat is een rustgevende geruststelling.
marcel
ongelofelijk dat het dan nog loopt.
Zeer waarschijnlijk was dit de oorzaak.
Kan ik eventueel het lagertje van de ontsteking nog verwennen met een smeermiddeltje, zodat dit niet zo snel stukloopt.
En wat is dan het beste middeltje.
Dus dat wordt dit weekeinde opnieuw afstellen!
Voor mij de 1e keer.
Super 5 devil heb je eventueel wat tijd over, zaterdag.
Jij hebt daar een heel mooi klokje voor, had ik begrepen.
Jij helpt mij electrisch, help ik jou de volgende keer mechanisch.
De dove helpt de blinde, zal ik maar zeggen.
Ik wil trouwens nog even opmerken dat ik het toch maar wat fijn vindt dat je hier op dit forum zomaar met allerlei vragen terecht kunt.
Dat is een rustgevende geruststelling.
marcel
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Vragen staat vrij. Zonder mensen met vragen heeft een forum geen bestaansrecht!
-
Super 5 Devil
Marcel, dat lossen we t weekend op! Ik denk dat ik de dove ben van ons twee hahaha!
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
-
heinkeltje
vandaag samen met super 5 devill de ontsteking afgesteld mbv een klokje.
ebza, cillinder 1 4mm voorontsteking
cillinder 2 3mm voorontsteking
carburateur is een 29hb-2
hebben we het goed gedaan.
bestaat er ook een tabel die aangeeft wat de voorontsteking moet zijn ivm het type carb,ebza, of contactpunten.
Hij loopt nu weer lekker.
marcel
ebza, cillinder 1 4mm voorontsteking
cillinder 2 3mm voorontsteking
carburateur is een 29hb-2
hebben we het goed gedaan.
bestaat er ook een tabel die aangeeft wat de voorontsteking moet zijn ivm het type carb,ebza, of contactpunten.
Hij loopt nu weer lekker.
marcel
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Die tabel staat in Whims, Ik neem aan dat je als cilinder 1 de cilinder bedoelt die het meest in het midden van de motorruimte zit?
In combinatie met EBZA wordt meestel 3mm voorontsteking aangehouden. Aangezien de linker cilinder (vanuit de bestuurder) het minst wordt gekoeld, is iets meer voorontsteking aan te raden. Dan blijft hij net iets koeler!
In combinatie met EBZA wordt meestel 3mm voorontsteking aangehouden. Aangezien de linker cilinder (vanuit de bestuurder) het minst wordt gekoeld, is iets meer voorontsteking aan te raden. Dan blijft hij net iets koeler!
Cilinders tel je vanaf de bak.
En cilinder 1 zit verder van de ventilator af en krijgt daarom wat minder koeling.

Bovendien zijn de cilinders genummerd op de bovenste carterhelft, maar gemonteerd zit de uitlaatkrommer ervoor...
En cilinder 1 zit verder van de ventilator af en krijgt daarom wat minder koeling.

Bovendien zijn de cilinders genummerd op de bovenste carterhelft, maar gemonteerd zit de uitlaatkrommer ervoor...
- trammelanto
Eigenlijk is er een heel simpel ezelsbruggetje:
Cilinders tel je altijd vanaf de vliegwielzijde.
Groet,
Marco
Cilinders tel je altijd vanaf de vliegwielzijde.
Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!