Hallo,
Een euvel waar m'n trouwe Gunther nogal eens last van heeft: De vrijloop op de vierde vertoont kuren. Bij een koude motor is het geen probleem om naar de vier over te schakelen, maar vervolgens grijpt de vrijloop niet aan. Resultaat: een hoop toeren en weinig trekkracht. Nogal jammer dus. Pas als ik hoogtoerig vanuit de derde (zeg zo'n 70 a 80 km/u) het gebakje in de vier gooi werkt alles naar behoren. Is-ie warm, dan gaat het zoals het moet, en kan ik bij zo'n 50 a 60 km/u al gerust in de vier rijden.
Geen onoverkomelijk euvel, maar ik vroeg me eerder af wat de implicaties hiervan zijn. Bakwissel? Of gewoon een afstelling ergens? Of is dit gewoon iets dat volkomen normaal is?
Groeten!
Leerlauf grijpt niet aan bij koude motor
Re: Leerlauf grijpt niet aan bij koude motor
Wslk slijtage vrijloop. Je zou een keer dunnere olie in je bak kunnen proberen. Dit is absoluut geen oplossing maar zou wel kunnen helpen.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
De vrijloop werkt of werkt niet. Veel toeren en weinig grip klinkt meer als een slippende koppeling. Problemen met de vrijloop zijn meestal alleen de verhelpen door een nieuwe vrijloop. Soms wil nieuwe olie helpen ( hlp68 en niks anders).
vrijloop wil door foute olie ook wel eens gaan kleven, oliewissel (juiste hydraulikolie HLP68 gebruiken) en proberen. Het evt vervangen van de vrijloop is ook geen rocket-science hoor.
Vrijloop merk je dus alleen in de 4e. slipt hij ook in de 1,2 en 3e versnelling, dan is de kans groot dat het de koppeling is.
Vrijloop merk je dus alleen in de 4e. slipt hij ook in de 1,2 en 3e versnelling, dan is de kans groot dat het de koppeling is.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving