Versnellingsbakolie
Versnellingsbakolie
Ik heb -hoewel de laatste tijd best wel niet- dat de 4de versnelling niet altijd pakt. Volgens Theo zou de olie bijgevuld moeten worden.
Nu zei Theo nog eens tegen mij dat je moet bijvullen totdat de olie uit een boutgat aan de zijkant loopt. Ik kan alleen dat boutje niet vinden. Alles wat ik kan vinden, zit hoger dan de grote stop midden op het versnellingshuis.
Hoe zit het nou? Ik heb er een beetje olie bijgedaan maar dat is nu op de gok en daar hou ik niet zo van...
Nu zei Theo nog eens tegen mij dat je moet bijvullen totdat de olie uit een boutgat aan de zijkant loopt. Ik kan alleen dat boutje niet vinden. Alles wat ik kan vinden, zit hoger dan de grote stop midden op het versnellingshuis.
Hoe zit het nou? Ik heb er een beetje olie bijgedaan maar dat is nu op de gok en daar hou ik niet zo van...
Valves! Who needs Valves?
Re: Versnellingsbakolie
Whims 4.3.1. Oelstandkontrolle.
Helaas wil op die link nou net dat plaatje 4.4. niet laden.
Maar het is schroefje G2-12, sleutel 10, als ik het goed herinner:

Helaas wil op die link nou net dat plaatje 4.4. niet laden.
Maar het is schroefje G2-12, sleutel 10, als ik het goed herinner:

LDM wijst de weg: 

ErikvG schreef:Ik heb -hoewel de laatste tijd best wel niet- dat de 4de versnelling niet altijd pakt. Volgens Theo zou de olie bijgevuld moeten worden.
Vermoedelijk moet je al vast op zoek gaan naar een andere bak ... en is de vrijloop hier de oorzaak van .... nix bijzonders ....
Waar koop je in nederland nog de juiste olie: HLP68? Welkoop heeft deze niet meer in het schap staan.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Het is een hydrauliekolie, wellicht kun je de bij een Landbouwmechanisatiebedrijf kopen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Zeker te weten!
- trabant601
kroon olie verkopt het iedere dealer van kroon olie kan het bestelen .
bij de automaterialen zaak
Aanvulling door Ruton 21 sept 2017:
De 'gewone' winkels (zelfs de Landbouwonderdelenbank) moeten voor dat ene kannetje Kroon olie dat wij willen hebben soms minstens een halve pallet bestellen, maar Theo wist gelukkig een bron voor kleinere hoeveelheden: High Performer HLP 68 Hydraulische olie bij Autobandenmarkt.nl.
Weliswaar niet van Kroon, maar 't is wel HLP68.
bij de automaterialen zaak
Aanvulling door Ruton 21 sept 2017:
De 'gewone' winkels (zelfs de Landbouwonderdelenbank) moeten voor dat ene kannetje Kroon olie dat wij willen hebben soms minstens een halve pallet bestellen, maar Theo wist gelukkig een bron voor kleinere hoeveelheden: High Performer HLP 68 Hydraulische olie bij Autobandenmarkt.nl.
Weliswaar niet van Kroon, maar 't is wel HLP68.
Laatst gewijzigd door ruton op 21 sep 2017, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Top, bedankt voor de tip Theo! Straks even een vaatje betsellen 
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Volgens de handleiding mag er ook SAE W80 in. Dat is gewoon te koop (SAEW75/W80) als transmissieolie voor 'koude' toepassing...
Valves! Who needs Valves?
Bij gebrek aan HLP68 schakel ik daar al heel lang mee. Drupje HPLS erbij...ErikvG schreef:Volgens de handleiding mag er ook SAE W80 in. Dat is gewoon te koop (SAEW75/W80) als transmissieolie voor 'koude' toepassing...
En als ik die verdomde afvoerbout ooit nog eens los krijg, ga ik op zoek naar die landbouwolie.
Volgens mij kan het ook geen kwaad om er ATF in te doen. Automaatbakolie dus. Dit wordt bij conventionele bakken ook wel eens gedaan om ze makkelijker te laten schakelen. En er zit een additief in om slip van rembanden te voorkomen=> lijkt mij voor de vrijloop ook prima!
Handbakken gaan met ATF makkelijker schakelen omdat de synchromesh ringen meer "grip" krijgen...
Handbakken gaan met ATF makkelijker schakelen omdat de synchromesh ringen meer "grip" krijgen...
"Hast du Hammer, Zange, Draht, kommst du bis nach Leningrad"
Het probleem ligt bijna zeker bij de vrijloop ..... heeft in dat geval nix met de olie meer te meken ...
Heb 20 liter staan, daar schakelt ie perfect mee, hoor wel als iemand wat wilt kostenloos
Is er nou vastgesteld WAT er aan de hand is ...