Nou, ik heb alle contacten nagelopen en die waren goed. Alleen die onderste van de versnellingsbak moet ik nog. En ik zal deze zomer die aluminium kabels gaan vervangen. De slechten loden accuklemmen heb ik recent al vervangen door nieuwe.
Eenieder bedankt voor de reacties. Zal nu even moeten wachten op wat ik van de reparateurs krijg te horen.
Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
- 2802bartje
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
- 2802bartje
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Mogelijke oorzaken met een aantal elektrotechneuten op het werk besproken. Die vermoeden toch dat er een vuile massa zit. Als de motor uitstaat: geluidssysteem is prima. Als ik constant 80 km/h rij, is het geluidssysteem ook prima. Bij op- en aftoeren ontstaan er dus andere spanningsverschillen. Als de 0 dan bijvoorbeeld +3 of +5 wordt, dan valt de spanning van de radio/boombox onder de 9 volt. Hierdoor schakelt de interne controller van dat soort nieuwerwetse apparatuur af. Als je dus aan het optrekken bent, krijg je continu spanningsvariaties die er voor zorgen dat de controllers meerdere keer aan en uit worden gezet. En controllers kunnen slecht tegen snel aan en uit zetten.
Hieronder een aantal maatregelen die ik ga nemen om spanningsvallen te voorkomen:
- Nieuwe koperen accukabels (huidige nog aluminium).
- Opnieuw bevestigen van de bestaande massa-aansluitingen op de carrosserie.
- Upgraden van 2,5 mm2 spanningsdraden voor het geluidssysteem naar 4 mm2 om elke kans op spanningsval te voorkomen. Hoe langer de kabels, hoe groter de kans op spanningsverlies door het weerstandsgedrag (hoe minimaal ook) van het draad.
- Van de radio en boombox een directe massa naar de accu (bestaand) én een directe nul zo direct mogelijk naar de carrosserie.
- Verwijderen van het relais. Radio en boombox krijgen een eigen schakelaar (max 30A) omdat ik het systeem stroomloos wil kunnen zetten.
- Voor de zekerheid (beter safe than sorry) ook een overspanningsbeveiliging over de ingaande plus en min van de radio en boombox. Dus niet over de accu, maar zo dicht mogelijk bij de stroomverbruiker. Hierdoor sluit je ruis vanuit de stroomdraden uit.
Gelukkig zijn een aantal van deze ideeën hier al voorbij gekomen. Eenieder nogmaals bedankt!
Hieronder een aantal maatregelen die ik ga nemen om spanningsvallen te voorkomen:
- Nieuwe koperen accukabels (huidige nog aluminium).
- Opnieuw bevestigen van de bestaande massa-aansluitingen op de carrosserie.
- Upgraden van 2,5 mm2 spanningsdraden voor het geluidssysteem naar 4 mm2 om elke kans op spanningsval te voorkomen. Hoe langer de kabels, hoe groter de kans op spanningsverlies door het weerstandsgedrag (hoe minimaal ook) van het draad.
- Van de radio en boombox een directe massa naar de accu (bestaand) én een directe nul zo direct mogelijk naar de carrosserie.
- Verwijderen van het relais. Radio en boombox krijgen een eigen schakelaar (max 30A) omdat ik het systeem stroomloos wil kunnen zetten.
- Voor de zekerheid (beter safe than sorry) ook een overspanningsbeveiliging over de ingaande plus en min van de radio en boombox. Dus niet over de accu, maar zo dicht mogelijk bij de stroomverbruiker. Hierdoor sluit je ruis vanuit de stroomdraden uit.
Gelukkig zijn een aantal van deze ideeën hier al voorbij gekomen. Eenieder nogmaals bedankt!
Trabant 601 Limousine "Charlotte"