oude velg 1973 zonder binnenbandjes?
-
Super 5 Devil
oude velg 1973 zonder binnenbandjes?
Hoi, mijn bandenboer zegt dat de oude velgen met vier gaten en dopranden zonder binnenbandje erop kunnen en dat dit zelfs voorkeur verdiend.
Hoe zit t nu, want meen dat dat met die velg niet moet.
En waarom is dat zo?
En waarom is dat zo?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Re: oude velg 1973 zonder binnenbandjes?
Omdat de velgen binnen geen "rand" hebben. Hierdoor kunnen de banden theoretisch naar binnen gedrukt worden zodat ze in een keer leeg zijn. Dit zal allen gebeuren onder hoge belasting in een bocht o.i.d. maar dat is nu juist het moment waarop je dat niet wenst.
Dat kan zonder binnenbanden. De kans op een klapband mét een binnenband is groter dan wanneer je hem tubeless monteert omdat bij tubeless het ventiel niet op de band zelf zit zoals bij een binnenband.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
-
Super 5 Devil
Zoveel mensen, zoveel ideeën erover dus.
In WHIMS kan ik het niet terugvinden.
In WHIMS kan ik het niet terugvinden.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Volgens mij kan je er op de duitse fora wel genoeg over vinden.
Jouw bandenman kun je gerust vertrouwen hoor: ieder zijn vak !Super 5 Devil schreef:Hoi, mijn bandenboer zegt dat de oude velgen met vier gaten en dopranden zonder binnenbandje erop kunnen en dat dit zelfs voorkeur verdiend.
En waarom is dat zo?
-
Super 5 Devil
Mel, daar heb je gelijk in. Maar ik weet graag ook de reden waarom iets wel of niet moet. Dan kan ik het de volgende keer makkelijker terughalen uit mijn geheugen en... anders kan ik ook niet goed slapen, want dan blijf ik eraan denken.
Maar ik ben eruit, de banden gaan erop zonder binnenbandjes.
Maar ik ben eruit, de banden gaan erop zonder binnenbandjes.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Wat onderzoek op het Duitse forum leverde op dat er ook bolletjes werden geleverd zonder binnenband. De oude velgen missen echter een verdikking in de velg waardoor je de banden zonder binnenband eraf kan rijden. Modernd banden zijn vaak te ruw van binnen om met binnenband te rijden. Het is dus weer een 50 tonen grijs verhaal
.
Als je van snelle bochtjes hou zou ik dus gewoon kiezen voor een moderne velg, dat is het meest veilige. Indien je gewoon wil rondtuffen heb je verschillende keuzen.
Als je van snelle bochtjes hou zou ik dus gewoon kiezen voor een moderne velg, dat is het meest veilige. Indien je gewoon wil rondtuffen heb je verschillende keuzen.
-
Super 5 Devil
Snelle bochten maak ik met de Yamaha R6, de trabant is voor lekker touren met open raampje en de zon aan de hemel.
-
Super 5 Devil
De banden liggen er op inmiddels.
Ik meen van Joost (Ruton) eens begrepen te hebben, dat er op een oude velg een ander soort wielmoer hoort. Klopt dat, of kan ik die van de nieuwe type velgen gebruiken? Zit er verschil in maat van het gat, of is dat puur optisch bedrog?
Ik meen van Joost (Ruton) eens begrepen te hebben, dat er op een oude velg een ander soort wielmoer hoort. Klopt dat, of kan ik die van de nieuwe type velgen gebruiken? Zit er verschil in maat van het gat, of is dat puur optisch bedrog?
Ik heb het lang niet geweten en dacht dat mijn oude velgen uitgelubberde gaten hadden, al kreeg ik de velg wel altijd stabiel vast. Maar blijkbaar zijn de oude wielmoeren ook een nummer groter. Wellicht dat je er op de Duitse OF-fora meer over vindt.Super 5 Devil schreef:De banden liggen er op inmiddels.
Maar ik rij al bijna twintig jaar met 'kleine' moeren en velgen met ring en eventueel dweilen ligt bij mij aan de chauffeur, niet aan de wielmoeren.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Dan had ik wel geluk dat je laatst thuis was.ruton schreef: Maar ik rij al bijna twintig jaar met 'kleine' moeren