help! probleem met vullen remsysteem!
help! probleem met vullen remsysteem!
Ik heb het hele remsysteem van de nieuwe trabant onderhanden genomen, alles vernieuwd cq gereviseerd. Nu wil ik hem vullen met remvloeistof maar dat lukt niet. Als ik logisch nadenk begrijp ik het ook wel. Het potje van de remvloeistof loopt niet door in de hoofdremcilinder, waar de 2 slangen de cilinder ingaan daaronder zitten 2 klepjes die dat tegenhouden, is er een trucje voor om de olie in de hoofdremcilinder te krijgen?
Re: help! probleem met vullen remsysteem!
hmm, dit had ik ook, echter ging hij na een paar keer (10/20x) pompen toch vanzelf olie pakken...
anders, als je een drukventiel op een compressor hebt, een dop van een andere remreservoir aanpassen zodat je daar 1-2bar ofzo op kan zetten, dan blaas je hem zo door, (is ook wel makkelijk ontluchten trouwens
vooral als je alleen werkt)
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Er is geen trucje, het zo gewoon moeten werken.
Frank ik heb heel vaak gepompt! Het verhaal van mij van die klepjes klopt toch?eeuwige_student schreef:Er is geen trucje, het zo gewoon moeten werken.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Nee, de klepjes zijn er alleen voor dat de olie niet terug kan komen.
Jelle, de olie in dat potje VULT juist het remsysteem. Als je wel pompt, maar er wordt geen olie in het system geperst, is waarschijnlijk je HBZ ondicht... De olie loopt vanzelf naar de HBZ toe, dat kun je merken door bijv. een ontluchtingsnippel open te zetten, dan zul je zien dat het reservoirpotje leegloopt... VIA DE HBZ...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Die klepjes zijn toch dicht, hoe kan de olie dan vanzelf doorlopen?Haiko schreef:Jelle, de olie in dat potje VULT juist het remsysteem. Als je wel pompt, maar er wordt geen olie in het system geperst, is waarschijnlijk je HBZ ondicht... De olie loopt vanzelf naar de HBZ toe, dat kun je merken door bijv. een ontluchtingsnippel open te zetten, dan zul je zien dat het reservoirpotje leegloopt... VIA DE HBZ...
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:

Onder de klepjes zit een kogeltje. De stift in de cilinder heeft een verdikking die tegen het kogeltje duwt waardoor het klepje opent. Op een tekening van de doorsnede is dat te zien.
Ik krijg de indruk dat de hbz een beetje vastzit en niet geheel naar de 0 stand gaat en het kogeltje de klep niet opent.
Jelle, je hebt bij het in elkaar zetten toch wel de HBZ onder spanning gezet, dzw de cyinders tegen de veerdruk in ingedrukt voordat je de beide kogeltjes, ventieltje, veertje en de tule erop hebt gezet. Als je dat niet hebt gedaan heb je kans dat de kogeltjes door het gat heen vallen en de beide cylinders kapot drukken...of de HBZ niet ver genoeg terug komt, omdat beide kogeltjes de beide cylinders tegenhouden...
Note: met cylinders bedoel ik dus eigenlijk die 2 buisjes in je HBZ
Note: met cylinders bedoel ik dus eigenlijk die 2 buisjes in je HBZ
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Ik beb zo ooit de kleppen krom gemaakt. Dan komt de vloeistof weer terug in het reservoir ipv in de leiding.
Beste allemaal,
De remvloeistof loopt gewoon door als je een ontluchtingsnippel opendraait. Is dat niet het geval, is toch echt je HBZ kapot. Check dat eerst. Gewoon ontluchtingsnippel een slagje opendraaien, slangetjes eraan en even koffie drinken. Als er dan geen remvloeistof in't slangetje zit, dan HBZ vervangen.
Heb je alle remcomponenten vervangen dan is het soms lastig om eerst alle lucht uit de leidingen te krijgen. Ontlucht op bovengenoemde manier eerst RA, LA, RV, LV. Gewoon de remvloeistof de gelegenheid geven door te kunnen stromen. In extreme gevallen kan het helpen de Trabant aan voor- of achterzijde iets omhoog te krikken of je kan een blik gevuld met remvloeistof met een uitloop met slang aan onderzijde aan de ontluchtingsnippels vastmaken om als het ware omgekeerd te ontluchten.
Check eerst of je HBZ dus de remvloeistof laat doorlopen!
De remvloeistof loopt gewoon door als je een ontluchtingsnippel opendraait. Is dat niet het geval, is toch echt je HBZ kapot. Check dat eerst. Gewoon ontluchtingsnippel een slagje opendraaien, slangetjes eraan en even koffie drinken. Als er dan geen remvloeistof in't slangetje zit, dan HBZ vervangen.
Heb je alle remcomponenten vervangen dan is het soms lastig om eerst alle lucht uit de leidingen te krijgen. Ontlucht op bovengenoemde manier eerst RA, LA, RV, LV. Gewoon de remvloeistof de gelegenheid geven door te kunnen stromen. In extreme gevallen kan het helpen de Trabant aan voor- of achterzijde iets omhoog te krikken of je kan een blik gevuld met remvloeistof met een uitloop met slang aan onderzijde aan de ontluchtingsnippels vastmaken om als het ware omgekeerd te ontluchten.
Check eerst of je HBZ dus de remvloeistof laat doorlopen!
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
En het loopt door doordat de kogeltjes de klepjes open houden.
Een andere mogelijkheid is dat de slangen van het reservoir naar de hbz verstopt zijn of dat er veel troep in de hbz zit.
Een andere mogelijkheid is dat de slangen van het reservoir naar de hbz verstopt zijn of dat er veel troep in de hbz zit.
Jelle, hoe heb je je HBZ eigenlijk gereviseerd, kun je dan eens uitleggen? Weet je zeker dat je alles weer juist hebt gemonteerd?