Toespoor of uitspoor?
Toespoor of uitspoor?
Over het algemeen worden voorwielaangedreven auto's uitgelijnd met wat uitspoor, maar waarom wordt er bij de Trabant (whims 5.5) dan eigenlijk een kleine toespoor aangeraden?
Re: Toespoor of uitspoor?
uitspoor is volgens mij voor achterwielaangedreven auto's... toch?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Mij is steeds verteld dat uitspoor is voor voorwielaangedreven auto's, daarom vraag ik het mij af waarom de whims toespoor voorschrijft.
nee wacht, volgens mij zit het verschil hem hier in:
- stuurstangen ACHTER de wielen -> toespoor
- stuurstangen VOOR de wielen -> uitspoor
Maar ben me niet 100% zeker. Dus vandaar dat de Trabant, Wartburg etc toespoor hebben.
Maar ben me niet 100% zeker. Dus vandaar dat de Trabant, Wartburg etc toespoor hebben.
Dus het toespoor komt omdat Haiko het niet zeker weet?Haiko schreef:Maar ben me niet 100% zeker. Dus vandaar dat de Trabant, Wartburg etc toespoor hebben.
Net even aan het rekenen geslagen, aangezien de whims de toespoor enkel in mm aangeeft en niet in graden. Omrekenen van mm naar graden en gradenminuten:
a = hoek in graden
S = toespoor in mm
D = velgdiameter in mm
Sin(a) = 0,5 x (S / D)
Dus, voor een Trabant met 13" velgen en toespoor van 2mm wordt het:
Sin(a) = 0,5 x (2 / 330,2) = 0,0030285
a is dus 0,1735 graden.
Omrekenen naar gradenminutenschaal:
getallen achter de komma delen door 100 en vermenigvuldigen met 60 (=minuten). Dit levert een waarde op van 0°10', oftewel 0 graden 10 minuten. (per wiel)
Samengevat:
2mm toespoor op 13" velgen = 0,1735 graden = 0°10'.
a = hoek in graden
S = toespoor in mm
D = velgdiameter in mm
Sin(a) = 0,5 x (S / D)
Dus, voor een Trabant met 13" velgen en toespoor van 2mm wordt het:
Sin(a) = 0,5 x (2 / 330,2) = 0,0030285
a is dus 0,1735 graden.
Omrekenen naar gradenminutenschaal:
getallen achter de komma delen door 100 en vermenigvuldigen met 60 (=minuten). Dit levert een waarde op van 0°10', oftewel 0 graden 10 minuten. (per wiel)
Samengevat:
2mm toespoor op 13" velgen = 0,1735 graden = 0°10'.
Bij de Aldi voor 12 euro een laserwaterpas gehaald, gaatjes geboord thv de velgrand en M6 draad getapt, boutjes met contramoertje erin en zo m'n eigen uitlijntool geknutseld

gaaf!
graag meer hierover!
graag meer hierover!
Ja, maak er eens een nieuw topic over, voor die 12 euro wil ik het ook wel eens proberen.
Als het werkt is dit een super idee! Ik heb het geluk dat ik op het werk gratis kan uitlijnen anders had ik dit ook wel geprobeerd.
Helaas niet, de Citroën BX heeft bijv. uitspoor maar stuurstangen achter de wielen. Alles is gebaseerd op testen, welke sporing geeft het beste weggedrag.Haiko schreef:nee wacht, volgens mij zit het verschil hem hier in:
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
dat is een fransoos, die doen niet aan logica 
Ah, jij houdt meer van verlaagde golfjes met osio-speakers?
haha, nee ik hou eigenlijk helemaal niet van golfjes! na een google opdracht naar osio speakers... nee daar houd ik ook niet van 
en eigenlijk, vind ik een bx (in de lage stand) best wel een stoere bak, zou er best een wille voor erbij!
maar neemt niet weg dat het een fransoos is, en dat gewoon rare auto's zijn
(is niet altijd slecht!)
heb natuurlijk wel een golfje gehad, maar dat was alleen omdat hij goedkoop was, en ik per direct een auto nodig had
hij is intussen ook naar de hoogovens vermoed ik...
doe mij maar lekker rare autotjes, help graag het straat beeld wat variatie te geven staat veel leuker op het werk tussen al die lease bak grijze standaard moderne auto's
en eigenlijk, vind ik een bx (in de lage stand) best wel een stoere bak, zou er best een wille voor erbij!
maar neemt niet weg dat het een fransoos is, en dat gewoon rare auto's zijn
heb natuurlijk wel een golfje gehad, maar dat was alleen omdat hij goedkoop was, en ik per direct een auto nodig had
doe mij maar lekker rare autotjes, help graag het straat beeld wat variatie te geven staat veel leuker op het werk tussen al die lease bak grijze standaard moderne auto's
Tja, "de gustibus non disputandum est" zullen we maar zeggen...