lange afstanden met een trabi

Restauratietips, Links naar Webshops e.d. vind u hier.
gvhoey

lange afstanden met een trabi

Bericht door gvhoey »

Ik zou graag in het najaar naar een meeting in engeland gaan. Dit is 400 km rijden enkel. Hebben er al velen van jullie dit gedaan hebben en welke voorzorgsmaatregele nemen jullie?
ruton
Moderator

Re: lange afstanden met een trabi

Bericht door ruton »

Dat is vooral je eigen inschatting. Op de verschillende fora rouleren lange en korte lijsten. Er gaan bij mij ook wel eens duizend kilometer voorbij zonder iets anders te hoeven doen dan bijtanken. Aan extra onderdelen hoef je hooguit een schoenendoos kwijt te zijn. Een V-snaar hoort standaard in je reservewiel te liggen. Wat pakkingen, een bobine, een vlotter, setje lampen, metrisch gereedschap. Handige prutsdingetjes als (lange) schroefjes met een passend moertje, wat ijzerdraad, een veertje etc.
Neem wel een paar liter olie mee. En luiers voor de kleine. ;)
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Reservecarburateur
Wat bekabeling met krimpkous en kabelschoentjes
Reserveband (let op bandenspanning!)
Tang, schroevendraaiers
Setje steeksleutels
Poetslappen
WD40
Ducttape en tie wraps
Gas- en koppelingskabel
Extra koppelingspedaal (heb een zwaardere koppeling)
Vsnaar
Wat boutjes en moertjes
Multimeter
Zekeringen
Lampensetje
Sleep- en startkabels
ANWB pasje met Europaservice :)

Meer zooi neem ik niet mee, daar heb ik een ANWB lidmaatschap voor.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

en er voor zorgen dat je Trabant in goede conditie is... van te voren alles even nalopen, doorsmeren etc.

- contactpuntjes, al dan niet vooraf afgesteld (dus evt met behuizing zo te wisselen)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
gvhoey

Bericht door gvhoey »

Merci voor de info, het is inderdaad de bedoeling dat hij eerst uitgebreid onderhoud krijgt. Groot deel van deze lijst ligt al in mij auto :p
ErikvG

Bericht door ErikvG »

Vooral bobines kunnen op lange afstanden ineens blijken stuk te zijn wat je op korte afstand niet merkt. Vorige week zijn we met 6 Trabanten naar Zwickau gereden (2 keer 700 km) Ging eigenlijk wel prima maar die bobines vielen wel op
Valves! Who needs Valves?
exionman

Bericht door exionman »

vorig jaar een lang weekend naar Engeland geweest ( en The London Brighton Classic Car Run 2014 gereden ) Amersfoort via Duinkerken/Dover naar Londen, toen de run gedaan en daarna weer terug 1250KM in 3 dagen
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Aangezien de kans groot is dat je het stukke onderdeel niet bij je hebt, moet je vooral niet te veel meenemen. Ik zou me beperken tot pakkingen, v-snaar en ontstekingsdelen.
gvhoey

Bericht door gvhoey »

Voor men verjaardag 4 bobijntjes vragen dan :p heb gezien dat die van een kever hetzelfde nr hebben van bobijn op misterauto.be.

Iemand ervaring met er gewoon uit een autoshop te bestellen?
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

D'r was iets met Hochleistungsbobines en EBZA. Oldskool heeft indertijd die vraag ook al eens gesteld.
ik ben toen via de Duitse fora in heel diepgravende verhandelingen verstrikt geraakt. Niet elke blauwe Bosch is een blauwe Bosch, dat soort dingen.
Ik kan je op dit moment niet echt verder helpen, ben nog wat brak van gisteravond.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Kun je hier iets mee:

Afbeelding

Bei anderen Zündspulen muss der Widerstand zwischen Anschluss 1 und 15 mit einem Ohmmeter gemessen werden!!!!
Ist der Widerstand kleiner als 5 Ohm, ist die Zündspule für die EBZA nicht geeignet!!!!

@ ruton and trabant601
Das Dreieck (driehoekje) ist kein "waarschuwingsdriehoekje" !!!!!
Es ist ein Gütezeichen der Qualität und hat nichts mit dem Typ der Zündspule zu tun!
Siehe http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCtezeichen_%28DDR%29

Hier de reactie van ldm:

Sehr geehrter Herr Balkom,

Was trabiteile sagt ist für uns nicht relevant.
Ich bin Mechatroniker und staatlich geprüfter Techniker für Maschinentechnik (Ing.) und mein Fimenpartner ist Dipl. Ing. für Elektrotechnik, nur um einmal kurz unseren Bildungstand darzulegen.
Die von uns angebotene Zündspulen Bosch (LDM-Art-NR.6490) funktionieren einwandfrei zusammen mit dem EBZA. Das haben Labortests sowie auch Einbauten in Fahrzeugen ergeben. Hier gab es noch keinen Ausfall oder defekt.

mit freundlichen Grüßen
Lars Dörfler
Groet Anton

Kwestie van gas geven....
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Hier kun je ook nog wat vinden:

http://www.trabi-freunde.net/download.htm

http://www.waldhaus-hahnenklee.de/ttr/

En:

Bei anderen Zündspulen muss der Widerstand zwischen Anschluss 1 und 15 mit einem Ohmmeter gemessen werden!!!!
Ist der Widerstand kleiner als 5 Ohm, ist die Zündspule für die EBZA nicht geeignet!!!!

@ ruton and trabant601
Das Dreieck (driehoekje) ist kein "waarschuwingsdriehoekje" !!!!!
Es ist ein Gütezeichen der Qualität und hat nichts mit dem Typ der Zündspule zu tun!
Siehe http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCtezeichen_%28DDR%29

Hier de reactie van ldm:

Sehr geehrter Herr Balkom,

Was trabiteile sagt ist für uns nicht relevant.
Ich bin Mechatroniker und staatlich geprüfter Techniker für Maschinentechnik (Ing.) und mein Fimenpartner ist Dipl. Ing. für Elektrotechnik, nur um einmal kurz unseren Bildungstand darzulegen.
Die von uns angebotene Zündspulen Bosch (LDM-Art-NR.6490) funktionieren einwandfrei zusammen mit dem EBZA. Das haben Labortests sowie auch Einbauten in Fahrzeugen ergeben. Hier gab es noch keinen Ausfall oder defekt.

mit freundlichen Grüßen Lars Dörfler

BOSCH - BLAUWE BOBINE

Kan je de "verkeerde" Bosch blauwe 12V bobine kopen ? Blijkbaar wel ! Zelden vind je zo'n variatie in één enkel elektrisch onderdeel. In dit artikel zetten we alle beschikbare informatie op een rijtje, zodat je door de bomen het bos weer kan zien.
Wat onderscheidt de ene bobine dan van de andere ? De ballast weerstand. Dit is een weerstand in de bobine aan de primaire zijde die de stroom gedeeltelijk reduceert, zodanig dat de contactpunten niet opbranden. Je kan de aanwezigheid van de weerstand eenvoudig vaststellen door de ohms te meten aan de primaire zijde van de bobine (punt 15 en punt 1). Aangezien de primaire zijde voornamelijk uit een koperwikkeling bestaat (virtueel nul ohm), kan de aanwezigheid van een weerstand gemakkelijk vastgesteld worden. Een bobine is eigenlijk een step-up transformator en de blauwe bobine zou door zijn andere wikkeling en lagere weerstand dan ook moeten resulteren in een vonk met meer energie.
Wat je nodig hebt in een conventionele opstelling is dus een bobine met een stabiele ingebouwde ballast weerstand zoals de oorspronkelijke zwarte bobine. En dit is nu net de kern van het probleem bij de meeste goedkopere kopieën.

WELKE BOBINE KOPEN ?

1 - De “Made in Germany”

Zoals wel vaker het geval gaat er ook hier niets boven het origineel
Blauwe behuizing
Rode kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Germany
0 221 119 027
12V blau

2 - De “Made in Spain”

Bijna zo goed als de originele duitse, dit spaans fabrikaat
Blauwe behuizing
Rode kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Spain
12V
Deze twee zijn echter al een tijdje uit productie en bijgevolg enkel nog sporadisch als NOS te vinden. Kwaliteit heeft echter zijn prijs. Voor een originele duitse of spaanse betaal je al snel 30 - 40 euro (en meer).

3 - De “Made in Brazil”

Dit is de “beste koop” onder de nu nog nieuw geproduceerde blauwe bobines van Bosch, zoals op de doos aangegeven vervangt deze het oorspronkelijk duitse product
Blauwe behuizing
Zwarte kop
Geel/rode stickers
BOSCH Made in Brazil
00012
F00E140281
9 220 081 083
“Replaces 0 221 119 027"
12V
De goede blauwe bobines hebben dus het volgende gemeen :
• Blauwe behuizing met geel/rode stickers, onderdeel-nummer ingedrukt in de bodem
• Je hoort de olie niet klotsen als je ermee schudt
• Een hogere interne 3-4 Ohm primaire ballast weerstand
Als referentie de technische specificaties van de “Made in Brazil”
• Wikkeling : 150-1
• Weerstand aan primaire zijde : 3.4 Ohm, secondaire zijde : 7.79 kOhm

WELKE NIET KOPEN ?

Enkele voorbeelden van versies die je best niet koopt :
Slechte kopie van de braziliaanse met een hoop tekst op het rode etiket,
deze heeft echter geen ingebouwde weerstand (foto links onder)
De Bosch 9 224 771 008S “Made in Mexico”, zilveren sticker (foto midden onder)
De Bosch 9 224 771 008, ook “Made in Mexico”, zonder sticker, afbeelding op de doos en inhoud verschillen, weerstand aan secundaire zijde 4,92 kOhm (veel te laag), (foto rechts onder)

Er staan in de tekst ook afbeeldingen, om die stuk voor stuk te plaatsen is veel werk.
Weet iemenad hoe dat in een keer kan, dus telst compleet met afbeeldingen?

Groet Anton

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

He, Anton, dank voor de moeite!
Waarom link je niet simpelweg naar de oorspronkelijke tekst? Ik herken dat lijstje (Made in Germany/Spain/Brazil?Mexico) wel.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb alleen de tekst opgeslagen niet de linken.
Als ik weer wat zoek zal ik dat doen scheelt veel werk.
Groet Anton

gvhoey

Bericht door gvhoey »

Ja had die tekst van de blauwe bosch gezien enkel duitse nemen eigelijk. En bobijnen van na 85 ivm ebza. mijn kameraad heeft er nog liggen normaal vragen voor eens te testen
Plaats reactie