squeeze
- rondjerijder
squeeze
Kan iemand me vertellen wat de squeeze ruimte is van zuiger tot cilinderkop, af fabriek ?
Re: squeeze
Squeeze?
Zoek eens op Verdichtung. Achterin WHIMS staat een opmerking dat die in jan '85 is gewijzigd naar 7,8:1.
Op sommige koppen staat dat ook.

http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/000023.html
Zoek eens op Verdichtung. Achterin WHIMS staat een opmerking dat die in jan '85 is gewijzigd naar 7,8:1.
Op sommige koppen staat dat ook.

http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/000023.html
- rondjerijder
Met squeeze bedoel ik de ruimte tussen zuiger in b.d.p en de schuine kant in de kop.
De "verdichtung" of compressie is van een latere zorg.
De "verdichtung" of compressie is van een latere zorg.
Dat zou dan een pakkingdikte moeten zijn. De zuigers komen tot aan de bovenrand van de cilinder.
Als ik Graham Bell zo mag geloven zou dit toch per individuele motor verschillen, maar bedoel je de daadwerkelijke squeeze of de theoretische?
Zou het morgen wel kunnen meten, en een gemiddelde kunnen maken met de waarden van jouw eigen motor?
Zou het morgen wel kunnen meten, en een gemiddelde kunnen maken met de waarden van jouw eigen motor?
Viertakt sind zwei zu viel!
- rondjerijder
Met een gemiddelde van standaard motoren zou ik al aardig geholpen zijn.jshuiting schreef:Als ik Graham Bell zo mag geloven zou dit toch per individuele motor verschillen, maar bedoel je de daadwerkelijke squeeze of de theoretische?

Weet je hoe dit te meten ?
Stuk tin tussen kop en zuiger drukken, en dan de krukas aan draaien toch?
Soort van plasticage.
Hoe lijkt het trouwens met het experimentele blok?
Soort van plasticage.
- rondjerijder
Juist, zo meet je dat.jshuiting schreef:Stuk tin tussen kop en zuiger drukken, en dan de krukas aan draaien toch?
Soort van plasticage.
Het "experimentele blok" loopt en heb de indruk dat ze sneller op toeren komt en ook hoger.
Dit had ik ook verwacht maar heb nog geen exacte metingen kunnen doen, ik wilde eerst beide squeeze zones gelijk hebben.
De ontsteking staat ook nog "schaal één op 't oog" en door een lekkende vlotter de carburateur ook nog ongesteld.
Het gaat vooruit, maar langzaam omdat ik weer in m'n eigen valkuil loop, .........teveel projecten tegelijk willen doen.

Haha, dat klinkt herkenbaar.
Maar mooi dat het al werkt, ben ook zeer benieuwd naar het vermogenswinst.
Heb de squish overigens gemeten, cilinder 1 had een squish van 1,25, en cilinder 2 een squish van 1,20 over de gehele lengte.
Als ik Graham zo mag geloven hoort het ook tussen de 1.1 en 1.5 te zitten bij 300 tot 500 cc cilinders

Maar mooi dat het al werkt, ben ook zeer benieuwd naar het vermogenswinst.
Heb de squish overigens gemeten, cilinder 1 had een squish van 1,25, en cilinder 2 een squish van 1,20 over de gehele lengte.
Als ik Graham zo mag geloven hoort het ook tussen de 1.1 en 1.5 te zitten bij 300 tot 500 cc cilinders
- rondjerijder
Graham heeft het ongetwijfeld goed, ik werd even op een verkeerd been gezet omdat ik meer met kleinere cilinder inhouden werk.
Mijn schatting dat het niet teveel onder één mm kon heb ik dus aardig goed
Cilinder twee had ik op 0.8mm en had al de indruk dat het wat "vreemd" liep, eerste gedachte van me was dat de ontsteking niet goed stond maar als je geen standaard waarden hebt blijf je natuurlijk aan het klooien.
Mijn schatting dat het niet teveel onder één mm kon heb ik dus aardig goed

Cilinder twee had ik op 0.8mm en had al de indruk dat het wat "vreemd" liep, eerste gedachte van me was dat de ontsteking niet goed stond maar als je geen standaard waarden hebt blijf je natuurlijk aan het klooien.
- rondjerijder
Momenteel staat de Trabi elders maar heb gisteren de squeeze hiervan ook kunnen meten.
Hier ook geen homogene uitslag, 0.9 en 1.1.
Mochten er mensen zijn die hun squeeze willen meten, dan had ik graag de uitslag daarvan geweten.
Hier ook geen homogene uitslag, 0.9 en 1.1.
Mochten er mensen zijn die hun squeeze willen meten, dan had ik graag de uitslag daarvan geweten.
-
Klinkt interessant, maar ik heb geen idee waar je het over hebt om eerlijk te zijn. Ik ben wel zo nieuwsgierig, dat ik er wat meer over wil weten. Waar ben je mee bezig en waar heb je dit voor nodig? Wat kun je met die waarden en wat ga je aanpassen?
- rondjerijder
Squeeze, is de ruimte tussen de schuine rand van de kop en de buitenste rand van de zuiger in het bdp.Super5Devil schreef:Klinkt interessant, maar ik heb geen idee waar je het over hebt om eerlijk te zijn. Ik ben wel zo nieuwsgierig, dat ik er wat meer over wil weten. Waar ben je mee bezig en waar heb je dit voor nodig? Wat kun je met die waarden en wat ga je aanpassen?
Hier zal bij de compressie slag de druk net even sneller en hoger oplopen dan in de rest van de verbrandingsruimte waardoor een gelijkmatiger en betere verbranding ontstaat. [wie het beter kan uitleggen,.....graag.]
Waarom wil ik dit weten ?
Ik heb een "knutselblokje" in de schuur staan waar ik wat mee aan het experimenteren [klooien] ben.
Tussen cilinder en carter heb ik een plaat gemaakt om zodoende de poorten wat omhoog te halen, dit om wat meer vermogen en hogere toerentallen te verkrijgen.
Omdat deze actie resulteert in een grotere verbrandingsruimte [dus minder compressie] draai ik de buitenste rand van de kop af om het midden als het ware in de cilinder te laten zakken.
Dit is weliswaar een huis,tuin en keuken tuning maar makkelijker te realiseren dan de cilinder te bewerken.
Resultaten kan ik je nog niet geven omdat ik nog één kop moet bewerken en het "project" nu even stil ligt omdat er andere dingen om aandacht vragen.