Aangezien al mijn droomprofielen niet meer worden gemaakt (Vredestein Sprint Classic in 145/80r13, Pneumant P46) of nooit hebben bestaan (een radiale P36) moest ik links of rechts een concessie doen.
Al hun mooie zigzagprofielen ten spijt, zijn bestelbus- en aanhangwagenbanden simpelweg veel te hard en te stijf voor zo'n licht autootje als een Trabant. Voor zo'n toch wel hard geveerd karretje kun je dan beter wat zachters nemen.
Daarom ben ik dan toch maar praktisch voor een vierseizoenenband gegaan en de keuze is op de Matador MP61 Adhessa in 155/70r13 gevallen, die heeft toch een beetje 'darm' in het profiel:

Verder heb ik geleerd dat je je voor een Trabant echt niet zoveel van dat Europese bandenlabel hoeft aan te trekken. De eerste letter voor het brandstofverbruik begint pas boven de 90kmh te tellen, hoe vaak rij je zo hard? Bij de tweede letter voor de natte remweg kun je in het achterhoofd houden dat er bij een Trabant veel minder massa af te remmen is, trommelremmen of niet. En met een luchtgekoelde motor speelt het rolgeruis ook niet zo'n rol.
Vergeet ook niet dat de fabrikanten zelf dat bandenlabel toekennen, er is geen centraal Europees instituut dat dat doet. M.a.w.: het label wordt ook als marketinginstrument ingezet.
Wie daarover leesvoer zoekt kan eens zoeken op "Dossier bandenlabel".