motor vastgelopen
Re: motor vastgelopen
als je met een schraal mengsel hebt gereden, slijt de zuiger sneller en de zuigerveren kunnen vast gaan zitten
dit kan ook bij getunede motoren gebeuren ( hoger toerental / grotere zuigersnelheid = versnelde slijtage
als je de motor stevig gaat belasten ( bv in zijn 4e versnelling )
wordt een deel van de verbrandingsgassen tussen de zuiger en de cilinderwand geperst,
de temperatuur loopt erg snel op, de zuiger zet uit en dan heb je een vastloper ( kolbenklemmer )
de zuiger koel snel af en je kunt direct de motor weer starten
dit kan ook bij getunede motoren gebeuren ( hoger toerental / grotere zuigersnelheid = versnelde slijtage
als je de motor stevig gaat belasten ( bv in zijn 4e versnelling )
wordt een deel van de verbrandingsgassen tussen de zuiger en de cilinderwand geperst,
de temperatuur loopt erg snel op, de zuiger zet uit en dan heb je een vastloper ( kolbenklemmer )
de zuiger koel snel af en je kunt direct de motor weer starten
Exionman,
Als ik het goed begrijp zeg je dus dat een vastloper geen ernstige schade veroorzaakt.
Als ik het goed begrijp zeg je dus dat een vastloper geen ernstige schade veroorzaakt.
Het was Trabannekom
Die van mij zit muurvast.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
er zijn vastlopers en vastlopers.....
Bij mij is het 2 keer goed foutgegaan.
een "normale kolbenklemmer" hoeft niet veel schade aan te richten
wel cilinders lichten zuigers oppoetsen zuigerveren goed gangbaar maken en de boel weer monteren
als er een zuigerveer breekt kan de veerrestant in een poort blijven steken , dus zit hij muurvast
wel cilinders lichten zuigers oppoetsen zuigerveren goed gangbaar maken en de boel weer monteren
als er een zuigerveer breekt kan de veerrestant in een poort blijven steken , dus zit hij muurvast
Ik heb hem nog niet uit elkaar gehad.
Pak jouw mengsmering olie eens en ruik aan de inhoud.... ruik je dan niets bijzonders of een amoniak achtige geur ?
Ik zal morgen eens ruiken. Ik gebruik die olie nu al 4 jaar en heb nooit problemen gehad bij de groene.
Na vier jaar trouwe dienst en meer dan 100.000 kilometer.
is ook geen comentaar maar mogenlijk heeft het met elkaar te maken dat bedoel ik.
liever gelast
als geleased
als geleased
We hebben die discussie ook al meerdere malen gevoerd over de smerende werking van mengsmering...
Omdat we allen hier geen wetenschappers zijn komt daar dus nix goeds uit..
Wat ik wel weet is dat goedkope olie's schade veroorzaken aan big-ends en cilinders.
Bij een merk olie zal je die geur van bijmengsels (amoniak) nooi vinden, bij de goedkope olies wel...
Olie die ruikt vrijwel altijd naar amoniak is bij mij derhalve NOOIT in de schuur te vinden...
En heb ik kapot gelopen blokken gehad...?
Omdat we allen hier geen wetenschappers zijn komt daar dus nix goeds uit..
Wat ik wel weet is dat goedkope olie's schade veroorzaken aan big-ends en cilinders.
Bij een merk olie zal je die geur van bijmengsels (amoniak) nooi vinden, bij de goedkope olies wel...
Olie die ruikt vrijwel altijd naar amoniak is bij mij derhalve NOOIT in de schuur te vinden...
En heb ik kapot gelopen blokken gehad...?
Maar om welke goedkope merken gaat het dan? Ik rij zelf met olie van de Action, kost 3,79 per liter. Zal strax es ff ruiken.
Misschien dat we op het forum een lijstje kunnen maken met goede en slechte olie. Zodat we zelf kunnen kiezen.
Misschien dat we op het forum een lijstje kunnen maken met goede en slechte olie. Zodat we zelf kunnen kiezen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving