Beste Trabantliefhebbers,
Een paar dagen geleden geleden heb ik een 600 cc motor opgebouwd en de veren van de inlaatschuiven, via Trabantwelt aangeschaft,gemonteerd.
Nu zijn deze veren een stukje korter dan de originele en ze zijn ook wat minder enthousiast / krachtig.
Wie kent dit fenomeen en wat zijn de ervaringen met deze, minder enthousiaste veren..
BVD
Huub
Veren Inlaatschijven
Re: Veren Inlaatschijven
Allereerst dank voor de info, dat de veren van TW korter en schijnbaar zwakker zijn.
Welke lengte hebben ze in de toestand zoals ze uit de verpakking komen? Hebben ze dezelfde lengte/breedteverhouding als op het plaatje in de webwinkel?

Weet je zeker dat de originele veren niet wat zijn uitgerekt bij het demonteren? Dat is mij daar wel eens gebeurd.
Je zou eens bij een andere aanbieder kunnen proberen; bij Danzer kosten ze de helft, en bij Otto Schinke hebben ze nog de originele.
En wat ook nog kan: waren de veren die je er uit hebt gehaald wel de juiste?
Welke lengte hebben ze in de toestand zoals ze uit de verpakking komen? Hebben ze dezelfde lengte/breedteverhouding als op het plaatje in de webwinkel?

Weet je zeker dat de originele veren niet wat zijn uitgerekt bij het demonteren? Dat is mij daar wel eens gebeurd.
Je zou eens bij een andere aanbieder kunnen proberen; bij Danzer kosten ze de helft, en bij Otto Schinke hebben ze nog de originele.
En wat ook nog kan: waren de veren die je er uit hebt gehaald wel de juiste?
Hoi Joost,
De veren waren niet verkoold/vervuild en kwamen er netjes en gaaf uit.
Dit zijn mijn bevindingen:
Trabant welt: Sachsenring
Lengte: 20 23 mm
Diameter: 5,7 6.0 mm
Dikte: 0.5 0.6 mm
Vs 100 120 gram
Vs.= verenstaal, kracht welke nodig is om de veer geheel in te drukken
Het gewicht/massa is, hier in huis, niet te meten
Er zit wel verschil in, maar of dit zo nauwkeurig moet zijn ??
Ik heb de TW. veren passend uitgerekt tot ik ongeveer dezelfde lengte en veersterkte had.
De motor zit op een test hulpframe en loopt tot nu toe best goed.
Ben benieuwd.
Grt
huub
De veren waren niet verkoold/vervuild en kwamen er netjes en gaaf uit.
Dit zijn mijn bevindingen:
Trabant welt: Sachsenring
Lengte: 20 23 mm
Diameter: 5,7 6.0 mm
Dikte: 0.5 0.6 mm
Vs 100 120 gram
Vs.= verenstaal, kracht welke nodig is om de veer geheel in te drukken
Het gewicht/massa is, hier in huis, niet te meten
Er zit wel verschil in, maar of dit zo nauwkeurig moet zijn ??
Ik heb de TW. veren passend uitgerekt tot ik ongeveer dezelfde lengte en veersterkte had.
De motor zit op een test hulpframe en loopt tot nu toe best goed.
Ben benieuwd.
Grt
huub
Als de inlaatschijven niet hard genoeg worden aangedrukt, krijg je een valse luchtopening waardoor het mengsel weer wordt teruggeduwd en dan krijgt het big endlager (Hubzapfen) te weinig smering. Goed mogelijk dat zoiets het motortje van mijn P60 de das heeft omgedaan.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Conclusie. Die veren wat van TW afkomen zoals Huub heeft gemeten, zijn dus gewoon troep...
Kleinere dikte, lager gewicht betekent gewoon zwakkere veren, ookal rek je ze uit...
Goed iets om in het achterhoofd te houden dus!
Kleinere dikte, lager gewicht betekent gewoon zwakkere veren, ookal rek je ze uit...
Goed iets om in het achterhoofd te houden dus!
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)