Een tip met foto's uit het Duitse Pappenforum die ik hier graag wil verder geven.
https://www.ebay.de/itm/284845677162
Deze langere gasveren, eigenlijk bedoeld voor de achterklep van de FIAT Cinquecento/Seicento, zorgen ervoor dat de 601 Kombiklep verder open gaat, zodat je met 1,80m of langer niet al bij voorbaat je kop eraan stoot.
edit: de originele gasveren hebben een uitschuifkracht van 200N, deze langere van 210N. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je bij het openen ineens van onderen een klep in je gezicht krijgt.
Langere gasveren Kombiklep 601K
- Trabantenaar
Re: Langere gasveren Kombiklep 601K
Gezien de zwakke scharnieren van een kombi klep zou ik die dingen niet aanraden eerlijk gezegd... Ze worden zo anders/extra belast.
Al zal die kogelverbinding wel minder speling hebben als origineel.
Al zal die kogelverbinding wel minder speling hebben als origineel.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Die scharnieren houden dat wel, vooropgesteld dat ze zijn onderhouden. Dus schoongemaakt en gesmeerd.
Ik weet niet of alle scharnieren hetzelfde zijn, want bij de kombi die ik heb zit er maar aan 1 kant een steunpoot om de klep open te houden, dus ook alle krachten op het linker scharnier ipv op beide
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Je hebt linker en rechter scharnieren, Ze zijn uiterlijk eens 'gerestyled', kregen ook een ander rubbertje eronder, dat kun je niet 'mengen' en er is in de jaren '90 een partij geweest die ondermaats van kwaliteit was. Die wiebelden teveel in zichzelf, maar ook die gingen even ver open.
Het is echt niet zo dat je met langere gasveren de scharnieren uiteen trekt, menigeen houdt de klep hoog met een lange bezemsteel.
En er is altijd nog de dakrand. Maar houd wel de scharnieren schoon en gesmeerd.
Het is echt niet zo dat je met langere gasveren de scharnieren uiteen trekt, menigeen houdt de klep hoog met een lange bezemsteel.
En er is altijd nog de dakrand. Maar houd wel de scharnieren schoon en gesmeerd.
- Trabantenaar
Je hebt wel meerdere type "omhooghouders" die ze gebruikt hebben
- eenvoudige versie met een staafje die in de zijkant van de sponning moest worden gezet. (volgens mij bestaan daar ook nog 2 varianten in, dik en dun, En de Limo heeft ook eentje gehad)
- een uitschuif-mechanisme dat zich in een uitsparing in de achterklep bevind. Die achterklep is ook afwijkend van anderen om die reden.
- Uitschuif-mechanisme dat vrij laag in de sponning gemonteerd werd waardoor je de klep iets hoger moet openen om hem te ontgrendelen (en dat wordt vaak vergeten)
- gasveren. Die waren wel hoger gemonteerd in de sponning van de opening en zijn bij mijn weten de laatste versie die geleverd is. Dit is ook de enige die aan beide kanten gemonteerd werd ipv alleen links.
Ik heb mijn 1.1 ooit omgebouwd van gasveren naar de uitschuifbare versie. Daarvoor moest ik een extra punt maken in de opening om de hoogte goed te krijgen.
- eenvoudige versie met een staafje die in de zijkant van de sponning moest worden gezet. (volgens mij bestaan daar ook nog 2 varianten in, dik en dun, En de Limo heeft ook eentje gehad)
- een uitschuif-mechanisme dat zich in een uitsparing in de achterklep bevind. Die achterklep is ook afwijkend van anderen om die reden.
- Uitschuif-mechanisme dat vrij laag in de sponning gemonteerd werd waardoor je de klep iets hoger moet openen om hem te ontgrendelen (en dat wordt vaak vergeten)
- gasveren. Die waren wel hoger gemonteerd in de sponning van de opening en zijn bij mijn weten de laatste versie die geleverd is. Dit is ook de enige die aan beide kanten gemonteerd werd ipv alleen links.
Ik heb mijn 1.1 ooit omgebouwd van gasveren naar de uitschuifbare versie. Daarvoor moest ik een extra punt maken in de opening om de hoogte goed te krijgen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...