Welk merk voor wat?
- Trabantenaar
Re: Welk merk voor wat?
Dat ze dezelfde basismallen gebruiken betekend niet dat ze van dezelfde band lopen.
Ik verwacht van het spul wat van dezelfde band loopt eigenlijk geen verschillen in de kwaliteit van het gietsel, afwerkingsniveau (let bij de eerste foto op het hoekje rechtsonder dat bij TRW veel scherper is) en verschillende afschermdopjes.
Tenzij je deze verschillen over en weer ziet gaan ongeacht welk merk je koopt. Ik zie nu 1 voorbeeld, geen tientallen waarmee de vergelijking te maken is.
Ik verwacht van het spul wat van dezelfde band loopt eigenlijk geen verschillen in de kwaliteit van het gietsel, afwerkingsniveau (let bij de eerste foto op het hoekje rechtsonder dat bij TRW veel scherper is) en verschillende afschermdopjes.
Tenzij je deze verschillen over en weer ziet gaan ongeacht welk merk je koopt. Ik zie nu 1 voorbeeld, geen tientallen waarmee de vergelijking te maken is.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Trabantenaar schreef: 13 mei 2023, 12:29 (let bij de eerste foto op het hoekje rechtsonder dat bij TRW veel scherper is)
Die wordt na het gieten erin gefreesd en was bij de Hitec cilinders die ik heb gehad bij elke wielremcilinder verschillend. Wat daar telt is dat die de juiste kant op schuin is, het belang van de diepte ervan is marginaal.
- Trabantenaar
Ik bedoel niet het sleufje waar de schoenen in zitten. Ik heb even pijlen neergezet.
Er zit verschil in het afwerkingsniveau, dat het bij TRW gefreest lijkt en bij de ander is er niks mee gedaan.
Als ze van dezelfde band af kwamen, zou dit verschil er niet zijn, of valt het niet gefreesde onder de defecten.
Je kunt trouwens ook zien dat de 1 bij de TRW bovenaan minder gevuld is en de 0 een iets andere vorm.
Maar om dat soort verschillen goed te kunnen identificeren moet je meerdere voorbeelden hebben. Want het kan dus ook een defect zijn.
Er zit verschil in het afwerkingsniveau, dat het bij TRW gefreest lijkt en bij de ander is er niks mee gedaan.
Als ze van dezelfde band af kwamen, zou dit verschil er niet zijn, of valt het niet gefreesde onder de defecten.
Je kunt trouwens ook zien dat de 1 bij de TRW bovenaan minder gevuld is en de 0 een iets andere vorm.
Maar om dat soort verschillen goed te kunnen identificeren moet je meerdere voorbeelden hebben. Want het kan dus ook een defect zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Die met die infrees is voor de rechterkant. Netjes dat ze dat nog doen, Hitec laat je puzzelen.
Vergeet ook niet, dat als je twee evenwijdig liggende cilinders op één foto zet, je ze elk onder een wat andere hoek ziet.
Vergeet ook niet, dat als je twee evenwijdig liggende cilinders op één foto zet, je ze elk onder een wat andere hoek ziet.
TRW = LPR = Samko.
Kijk en vergelijk:
https://lpr.it/stabilimenti.php
http://samko.it/stabilimenti.php
http://www.gbs.md/en/brands/info/id/44
Kijk en vergelijk:
https://lpr.it/stabilimenti.php
http://samko.it/stabilimenti.php
http://www.gbs.md/en/brands/info/id/44
- Trabantenaar
Creatief geweest met photoshop inderdaad.
TRW zie ik er niet bij staan?
Het remsysteem kan door TRW (her)ontwikkeld zijn. Maar dat heeft niets te maken met welk merk/welke fabriek het spul vandaan komt. Ik zie het wel benoemd als Remsysteem, maar daar staat ook wel eens Bosch of Brembo genoemd.
Als TRW de vervangingsmarkt heeft ontwikkeld voor dit type cilinders. Ga je dus bij elk merk overeenkomsten vinden. Ik ga nog steeds uit van het gebruik van dezelfde malvorm. Niet dezelfde fabrikant.
TRW zie ik er niet bij staan?
Het remsysteem kan door TRW (her)ontwikkeld zijn. Maar dat heeft niets te maken met welk merk/welke fabriek het spul vandaan komt. Ik zie het wel benoemd als Remsysteem, maar daar staat ook wel eens Bosch of Brembo genoemd.
Als TRW de vervangingsmarkt heeft ontwikkeld voor dit type cilinders. Ga je dus bij elk merk overeenkomsten vinden. Ik ga nog steeds uit van het gebruik van dezelfde malvorm. Niet dezelfde fabrikant.
Alsof degene die die mal heeft gemaakt hem aan iedereen verhuurt?
- Trabantenaar
De tekeningen voor die mallen worden gewoon onder licentie verkocht.
Jij koopt de tekening, dan mag jij hem x keer namaken en of je betaald per cilinder een x aantal cent voor het gebruik van de tekening.
Zo gaat dat met alle productie van aftermarket spul. Ook met niet-aftermarket spul trouwens.
Daarnaast kan ook een kopie gemaakt zijn van een bestaand exemplaar of een bestaande mal. Dan kun je al snel overeenkomsten hebben.
Zeker Italianen kopiëren graag bestaand spul (ik zie dat ook in andere sectoren) En gezien ze zelf niet medelen dat het spul uit dezelfde fabriek komt, maar als je rondzoekt op internet dat dit wel het geval is (lpr is de fabrikant)
En er wordt ook genoeg onder licentie geproduceerd in opdracht van een ander concern, waarbij er vervolgens door dat bedrijf zelf productie wordt gestart met goedkopere materialen en net effe anders waardoor de licentie omzeilt wordt (zien we in china bijvoorbeeld heel veel)
Ik zie teveel verschillen in die 2 cilinders om er maar blind van uit te gaan dat TRW uit dezelfde fabriek komt.
Aangezien TRW een ander afwerkingsniveau kent, onder een compleet ander concern valt en zelf veel ontwikkeld, zal het echt niet uit dezelfde fabriek komen.
Het KAN wel... omdat ze in italië worden gemaakt... Maar om er van uit te gaan dat het daardoor hetzelfde is? Zelfs als het uit dezelfde fabriek komt, kan er nog verschillend materiaal zijn gebruikt en dat bijvoorbeeld LPR gemaakt is van het spul dat voor TRW niet door de kwaliteitscontrole komt.
Daarnaast speelt er bij verschillende merken die onder hetzelfde concern vallen dat er onderling kwaliteitsverschillen zijn en prijsverschillen zijn.
Sachs, Wabco en TRW zijn van ZF Aftermaket,
Bilstein, Swag en Blue Print zijn van Bilstein Group
Al die merken hebben verschillende kwaliteitsnormen.
Good enough
Better
Best
Er bestaat bijvoorbeeld ook het merk Atec, wat nagemaakte ATE delen zijn. Dit zijn kwalitatief veel slechtere onderdelen.
Dat is ook de reden waarom er verschillende merken zijn überhaupt.
1+1 is niet altijd 2...
Philips, Aristona, Erres....

- Trabantenaar
Aristona kwam dan wel uit de Philips fabrieken maar de kwaliteit was om te janken.
Het merk Ruton was trouwens ook een B-merk van Philips
Om in autotermen te blijven: Apollo en Vredestein komen ook uit dezelfde fabriek rollen (letterlijk) maar zijn ook echt niet gelijkwaardig aan elkaar...
Het merk Ruton was trouwens ook een B-merk van Philips
Om in autotermen te blijven: Apollo en Vredestein komen ook uit dezelfde fabriek rollen (letterlijk) maar zijn ook echt niet gelijkwaardig aan elkaar...
Niet in den beginne.
Ik meen eens een forumpost van een oud-Philipsmedewerker te hebben gelezen, die stelde dat de drie merken allemaal van dezelfde band rolden. Het was de eindcontrole die bepaalde welk label erop kwam.
Klinkt erg aannemelijk, en me dunkt dat dat in elke tak van industrie wel gebeurt.
- Trabantenaar
Eindcontrole -> Afkeur voor merk 1, is merk 2, Afkeur voor merk 2 is merk 3 enz enz.
Zelfde spul, maar toch kwaliteitsverschillen.
Zelfde spul, maar toch kwaliteitsverschillen.
Tim op het pappenforum heeft een proefbestelling gedaan en voor- en achterremcilinders van LPR, A.B.S. en ABE met elkaar vergeleken
In het kort: Waar LPR, TRW en Starline verschillende handelsnamen voor hetzelfde product lijken te zijn, verschillen LPR, A.B.S. en ABE wel degelijk in bouwwijze, afwerking en kwaliteit. Daarbij heeft LPR de grofste afwerking en zelfs beginnende roest, zowel voor als achter. De manchetten van de ABS lijken nog het meest op de oude DDR-manchetten.
ABS komt het beste uit de vergelijking, ondanks dat Tim nog was freesspaantjes in de voorste remcilinder vond, maar zo stelt hij: je moet ze voor het inbouwen toch altijd even uit elkaar halen, schoonmaken en voor de betreffende remvloeistof voorbehandelen.
De nummers:
ABE:
achter: C5O001ABE,
links: C5O002ABE,
rechts: C5O003ABE
(let op: achter de 5 is een hoofdletter o en dan twee nullen))
ABS:
achter: ABS2812,
links: ABS2810,
rechts: ABS2811
Prijzen dansen dagelijks en kunnen per handelaar flink verschillen. Zoek daarom ook op EAN en zeker als je groter wilt bestellen kan een pakket uit Duitsland lonen.
Wat me bij die nummers opviel, is dat de ABS nummers veel op de Hitecnummers lijken (links H28100 en rechts: H28110, en dan zaten er linkercilinders in de rechterdoosjes en andersom...)
In het kort: Waar LPR, TRW en Starline verschillende handelsnamen voor hetzelfde product lijken te zijn, verschillen LPR, A.B.S. en ABE wel degelijk in bouwwijze, afwerking en kwaliteit. Daarbij heeft LPR de grofste afwerking en zelfs beginnende roest, zowel voor als achter. De manchetten van de ABS lijken nog het meest op de oude DDR-manchetten.
ABS komt het beste uit de vergelijking, ondanks dat Tim nog was freesspaantjes in de voorste remcilinder vond, maar zo stelt hij: je moet ze voor het inbouwen toch altijd even uit elkaar halen, schoonmaken en voor de betreffende remvloeistof voorbehandelen.
De nummers:
ABE:
achter: C5O001ABE,
links: C5O002ABE,
rechts: C5O003ABE
(let op: achter de 5 is een hoofdletter o en dan twee nullen))
ABS:
achter: ABS2812,
links: ABS2810,
rechts: ABS2811
Prijzen dansen dagelijks en kunnen per handelaar flink verschillen. Zoek daarom ook op EAN en zeker als je groter wilt bestellen kan een pakket uit Duitsland lonen.
Wat me bij die nummers opviel, is dat de ABS nummers veel op de Hitecnummers lijken (links H28100 en rechts: H28110, en dan zaten er linkercilinders in de rechterdoosjes en andersom...)
- Trabantenaar
Misschien is hitec en a.b.s. ook uit dezelfde fabriek?
Dat uit elkaar halen en goed in de remcilindervet zetten is idd een aanrader ivm het ontbreken van een stofhoes.
Ik kwam er laatst achter dat dat vet een houdbaarheidsdatum heeft en ik vermoed ook waarom.
De tube bleek lek en het plastic zakje waar die in zat om te voorkomen dat het dan door remdelen-bak zou spreiden was ook al begonnen met ontbinden. Gelukkig zat het nog niet overal, maar was alleen het zakje vettig.
Dat spul is dus ook niet lief en zal naar verloop van tijd gewoon zn eigen tube opeten.
De tube is c.a. 9 jaar oud. Houdbaarheidsdatum is 6 jaar verstreken. Dus mocht je er een hebben liggen, check even de houdbaarheidsdatum en of die nog dicht is!
Het ging om ATE vet in de bekende blauwe tube.
Dat uit elkaar halen en goed in de remcilindervet zetten is idd een aanrader ivm het ontbreken van een stofhoes.
Ik kwam er laatst achter dat dat vet een houdbaarheidsdatum heeft en ik vermoed ook waarom.
De tube bleek lek en het plastic zakje waar die in zat om te voorkomen dat het dan door remdelen-bak zou spreiden was ook al begonnen met ontbinden. Gelukkig zat het nog niet overal, maar was alleen het zakje vettig.
Dat spul is dus ook niet lief en zal naar verloop van tijd gewoon zn eigen tube opeten.
De tube is c.a. 9 jaar oud. Houdbaarheidsdatum is 6 jaar verstreken. Dus mocht je er een hebben liggen, check even de houdbaarheidsdatum en of die nog dicht is!
Het ging om ATE vet in de bekende blauwe tube.
Of uit hetzelfde handelshuis. De links-rechts verwisseling komt bij allebei voor.