Remzuiger Remklauw Trabant 1.1

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
ruton
Moderator

Re: Remzuiger Remklauw Trabant 1.1

Bericht door ruton »

Trabantenaar schreef: 03 feb 2026, 15:30 Maar draaien en daarna harden? Gehard staal is te draaien, mits je de juiste gereedschappen hebt. Dus dat hoeft niet direct extra te kosten.
Die "juiste gereedschappen" krijgt men doorgaans ook niet cadeau...
Trabantenaar

Bericht door Trabantenaar »

Nee maar is wel het verschil tussen "we hebben het liggen" dus afschrijving doorrekenen en "het is een extra proces" wat gewoon geld kost en een speciale procedure is met zeer speciale apparatuur om juist te doen. Das niet iets wat de gemiddelde staalbewerker zou kunnen/zich kan veroorloven.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Emile

Bericht door Emile »

Ik heb er all vertrouwen in dat ze het goed doen, ze draaien normaal gesproken voor bedrijven en grote oplages. Ik ga als hobbyist die kennis niet betwisten. En ja, een boel geld, maar goed. Als tweedehands een compleet setje als 189 euro kost en je weet dan nog steeds niet wat je hebt... Doe ik het liever zo want dan weet ik zeker dat het goed is en zo niet kan ik terug want het bedrijf zit in de buurt. Die andere gereviseerde klauwen die je aanhaalt heb ik ook gezien, die man wil alleen de oude klauwen teruggestuurd hebben voordat hij de gereviseerde opstuurt, en daar ben ik niet zo van. Dan staat de trabant erg lang zonder klauwen en ik heb geen fatsoenlijke binnenruimte om de auto zo lang stil te staan.

Hij laat de zuigers meeharden met een andere batch, dus ik betaal gelukkig niet alleen het harden, ik heb begrepen dat als ik specifiek voor het harden van de zuigers moest betalen het bedrag vele malen hoger zou zijn.

Tsja, ik ben in ieder geval blij dat het geregeld wordt. En die 250 euro... Je kunt er van vinden wat je wilt, ik vind het veel geld. Maar als deze remzuigers het ook weer 36 jaar volhouden teken ik er voor!

Gr,
Emile
Trabant 1.1 (1991), Trabant 601 (1973) & Trabant 601 (1984)
R&J601

Bericht door R&J601 »

36 jaar, 13.140 dagen, 25000 cent gedeeld door die dagen is nog geen 2 ct per dag, dan lijkt het een stuk goedkoper.

Ik ga er van uit dat de medewerker die de werkzaamheden uitvoert zijn vak verstaat en je van de problemen af bent.
Ga met een moderne auto voor wat reparaties naar een garage, dan ben je ook aan de beurt qua rekening.
Succes
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Trabantenaar

Ja als je het zo bekijkt valt het allemaal wel mee inderdaad.
En misschien gaan ze wel langer mee, als je de boel goed bijhoudt. Want dat is in die 36 jaar vast ook niet altijd gebeurd!

Emile

Bericht door Emile »

Okay, update!

Ik heb de twee laatste remzuigers welke Trabantenaar voorstelde binnen. Deze zitten in een andere verpakking, maar lijken gewoon dezelfde maat te hebben en dezelfde vorm. Ik vermoed dat ze beide gewoon uit dezelfde fabriek komen.

Ik heb eentje gemonteerd, deze leek makkelijker in de remklauw te verdwijnen als de originele, dus ik hield mijn hart al vast. Maar tot nu toe lijkt deze aardig dicht te zijn, ik zie geen remvloeistof lekkages, en het peil blijft ook op peil. Dit was met de beschadigde originele remzuigers een groot remvloeistof festijn.

Dus, conclusie? Het lijkt erop dat een aftermarket random remzuiger kan werken. Hoelang? Geen idee, dat zal de tijd moeten uitwijzen. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat zodra die op maat gedraaide remzuigers klaar zijn, die er gewoon in gaan. Ik vermoed namelijk dat deze ook beter gehard zijn als het tientje spul wat er nu in zit.

Nu de grote vraag, welke remzuiger heb ik geplaatst van de twee? Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb ze beide uit het doosje gehaald, naast elkaar gezet, en toen glad vergeten welke welke was... Als het weer uit elkaar ligt zal ik wel even meten of ik een verschil kan vinden tussen de remzuigers, als dit zo is zal ik ook even aangeven welke ik met succes geplaatst heb.

Mocht het onverhoopt toch gaan lekken zal ik dit ook posten.

Voor nu kan dit draadje dicht en bedank ik iedereen (Trabantenaar in het bijzonder) voor het meedenken en de hulp!

Groeten uit het Noorden,

Emile
Emile

Bericht door Emile »

Oh ja, kleine side note: De stofhoes sluit nu niet helemaal lekker aan, het binnenste gat van de originele is te groot. Dit is voor even geen probleem, de zuigers komt hier toch tegen de remblok aan. Maar als iemand van plan is langer door te rijden met zo'n remzuiger, dan adviseer ik wel even om uit te zoeken welke stofhoes hierbij hoort.

Gr,
Emile
Trabantenaar

Elastiekje or stukje staaldraad eromheen wikkelen? Zo worden universele stoefhoesjes van fuseekogels en dergelijke ook vast gezet. Het hoeft maar af te sluiten he.

Mooi dat er ene past! Ik vond de originele al veel te soepel in de klauw gaan, maar als het nog makkelijker gaat zou ik me er ook niet prettig bij voelen... tis wel je eigen veiligheid en die van anderen die er in geval van nood mee op het spel wordt gezet.

Heb je met een digitale schuifmaat gemeten wat het verschil is tov origineel?

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Emile schreef: 08 feb 2026, 13:59 Mocht het onverhoopt toch gaan lekken zal ik dit ook posten.
En daarom houden we het draadje open!
Emile

Bericht door Emile »

Update:

De lokale draaierij heeft eindelijk mijn remzuiger af. Duurde zolang omdat ze geen opdracht binnen kregen voor nitreren.

Ziet er netjes uit, en de kosten vielen mij ook wel mee. 100 euro voor 1 remzuiger. Voor iets dat op maat gemaakt moet worden vind ik dat zelf geen slechte prijs. Ik heb er direct nog eentje besteld (communicatiefoutje de eerste keer)...

Zodra deze binnen is zal ik ze passen. Maar ik verwacht geen bijzonderheden, zijn exacte hetzelfde als de oude zuigers die er origineel in zitten.

Dus, mocht iemand nog iets nodig hebben wat niet meer te krijgen is: met een big smile op een vrijdag middag aankloppen bij de lokale draaierij werpt zijn vruchten af!

(Omdat de metaaldraaierij denk ik niet te springen staat op allemaal opdrachten voor remzuigertjes voor een 1.1 benoem ik even niet welke draaierij het is).

Gr,
Emile
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Mooi dat je dat zo gelukt is.

Hier aan de andere kant van het land zitten we dicht tegen België aan (ja, en ook meer in die tropische temperaturen), en die Belgen hebben heel betaalbare mogelijkheden tot serieuze praktijkopleidingen, die verder gaat dan de volksuniversiteit. Dus heb ik de gok gewaagd en me voor het komende cursusjaar ingeschreven voor draaien en frezen.
Trabantenaar

ruton schreef: 28 jun 2026, 18:15Dus heb ik de gok gewaagd en me voor het komende cursusjaar ingeschreven voor draaien en frezen.
Wanneer ga je aan de productie voor 1.1 remzuigers beginnen? Gouden handel! :mrgreen:

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Peter Oppermans biedt op MP nieuwe originele remklauwen voor Trabant 1.1 aan voor €150,- het stuk:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... 1-per-stuk
Plaats reactie