Hoi,
Ik wil een jumpstarter (noodstartbatterij) kopen voor mijn trabi 6volt. Ik vind echter alleen 12volt-versies.
Weet iemand waar ik een 6volt- versie kan kopen? Of bestaan er andere oplossingen?
Groetjes uit Antwerpen.
Jump starter 6volt
Re: Jump starter 6volt
Als je de accu in goede conditie houdt (en ja, dat is bij een 6V iets meer werk) heb je geen jumpstarter nodig, dunkt me.
Dan ben je er met een 6V/12V druppellader.
Hoe oud is de betreffende 6V accu? De ervaring leert, dat ze gemiddeld minder lang meegaan dan 12V accu's.
Dan ben je er met een 6V/12V druppellader.
Hoe oud is de betreffende 6V accu? De ervaring leert, dat ze gemiddeld minder lang meegaan dan 12V accu's.
De batterij is vrij nieuw, en geeft geen problemen, maar het geeft me toch een goed gevoel dat ik me onderweg nog zou kunnen behelpen, mocht ik bijvoorbeeld mijn lichten had laten branden. Grijns
En ja, ik heb een batterij sleutel, die ik 'in principe' altijd omdraai wanneer ik de auto verlaat.
En ja, ik heb een batterij sleutel, die ik 'in principe' altijd omdraai wanneer ik de auto verlaat.
Ze zijn er wel (had ik al eens gezien), maar duur
https://accuflevoland.nl/product/starthulp-voor-oldtimers/
https://accuflevoland.nl/product/starthulp-voor-oldtimers/
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Ik verslik me net in mijn avondeten!
Voor die prijs ben ik misschien wel bereid om te wachten op wegenhulp.
[Wijd open gesperde ogen]
Voor die prijs ben ik misschien wel bereid om te wachten op wegenhulp.
[Wijd open gesperde ogen]
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Voor die prijs zet je gewoon een extra accu (of 2, of 3?) in de achterbak....
Theoretisch gezien zou je een 12v jumpstarter (een met loodaccu) kunnen voorzien van een 6v accu ipv de standaard 12v die er in zit.
Het zijn veelal buggy/atv/motor accu's die in dat soort laders zitten. En daarvan zijn er wel meer in omloop voor 6V applicaties. Al weet ik niet of het ook in dezelfde capaciteit en formaten beschikbaar is.
Of het praktisch gezien ook zo werkt is vers 2... Want dat hangt er van af hoe zo'n ding precies in elkaar zit.
Vaak is het niet meer dan een accu met een schakelaar ertussen. Maar de druppellader die er in zit, moet wel een 6v exemplaar worden.
Mochten er nog andere accessoires op zo'n ding zitten (lamp, sigarettenplug, omvormer, compressor e.d.) dan zullen die niet meer/slechter werken.
Dat moderne miniatuurspul is niet mogelijk. En iets wat teveel electronica heeft gaat hem ook niet worden vrees ik.
Dus als je handig bent... Is het een probeerprojectje waard...
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Ik denk ook dat een eigen starthulp bouwen een stuk voordeliger is, is ook beter voor degene aan de andere kant van de tafel. Misschien is iets met losse lithium cellen en een lader zelf wel te maken, is kleiner en lichter dan met een lood/zuur accu
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Een jumpstarter moet je ook op peil houden en een Trabant is zo aangeduwd. Je hebt meer aan een benzinekraandiscipline.JoostB schreef: ↑07 apr 2026, 18:32 De batterij is vrij nieuw, en geeft geen problemen, maar het geeft me toch een goed gevoel dat ik me onderweg nog zou kunnen behelpen, mocht ik bijvoorbeeld mijn lichten had laten branden. Grijns