Motorjasje
Motorjasje
Sinds afgelopen winter heb ik een motorjasje om mijn blok zitten. lekker warm en het staat ook wel geinig. Nu is mijn vraag, moet ik met de komende warme dagen in het vooruitzicht en de lange afstand die ik moet rijden vrijdag beter z`n jasje uit doen om een warmloper te voorkomen of sluit de jas mooi het plaatwerk af zodat de koude lucht van de ventilator optimaal benut wordt voor koeling?
Oude liefde roest niet!!!
Re: Motorjasje
Dat is geen jas tegen de kou, dat is een Schallschluckhaube. (M12-15). Een kap die herrie eet.
Laat maar lekker zitten, voor de koeling maakt het niets uit.
Wat je wel kunt doen, is de koelribben van kop en cilinder schoonmaken.
Misschien wat rijker smeren. Olie smeert niet alleen, het koelt ook.
Onderweg geregeld even het gas loslaten en niet constant op topsnelheid willen.
En uiteraard het luchtfilter op zomerstand zetten.
Gute fahrt!
Laat maar lekker zitten, voor de koeling maakt het niets uit.
Wat je wel kunt doen, is de koelribben van kop en cilinder schoonmaken.
Misschien wat rijker smeren. Olie smeert niet alleen, het koelt ook.
Onderweg geregeld even het gas loslaten en niet constant op topsnelheid willen.
En uiteraard het luchtfilter op zomerstand zetten.
Gute fahrt!
Re: Motorjasje
Ik smeer altijd rijker 1:40 op een 89er blok (daar zijn de meningen ook weer over verdeeld of je wel of niet vet moet smeren... ik rijd al 5 jaar zo) En zomerstand luchtfilter=logisch... (voor mij dan) En idd als ik naar Epse rijd dan laat ik hem vaak even terugzakken naar de 70 met gas los, maar dan moet je ook wel weer vlot gas bijgeven anders beginnen ze te zeuren achter me... En nu neem ik meestal de snelweg voor een constante snelheid, maar ik zou ook binnendoor kunnen... Wat is of zou beter zijn voor het motortje?
Oude liefde roest niet!!!
Re: Motorjasje
Ik smeer al 18 jaar zo. Ongeveer een halve liter olie erbij en pas tanken nadat je op reserve gaat. Dat kloemelen met een plastic maatglas heb ik snel afgeleerd.
En dat bereik je al door op de snelweg de motor zo nu en dan even te laten aftoeren. Een paar tellen het gas los. Je hoort het wel. De snelheid helemaal naar de zeventig laten zakken is nergens voor nodig en geeft onnodig ergernis bij het overige verkeer.
De keuze tussen snelweg of binnendoor is voor een Trabant van minder belang dan voor een snel westblik. Zolang je maar niet in een file komt, daar is een Trabi niet voor.
Want vind jij voor jezelf lekker rijden, die vraag is dan interessanter.
Een wisselend toerental.wido-foto schreef:Wat is of zou beter zijn voor het motortje?
En dat bereik je al door op de snelweg de motor zo nu en dan even te laten aftoeren. Een paar tellen het gas los. Je hoort het wel. De snelheid helemaal naar de zeventig laten zakken is nergens voor nodig en geeft onnodig ergernis bij het overige verkeer.
De keuze tussen snelweg of binnendoor is voor een Trabant van minder belang dan voor een snel westblik. Zolang je maar niet in een file komt, daar is een Trabi niet voor.
Want vind jij voor jezelf lekker rijden, die vraag is dan interessanter.
Re: Motorjasje
goed verhaal over dat jasje, vroef het mij ook af, nog nooit gezien op een auto, dus dacht eigenlijk ook "zal wel een optie zijn voor de winter" hij komt er weer lekker terug op als ik het zo lees als ik in de motorruimte klaar ben.
Re: Motorjasje
Kan je toch zien Joost dat de kennis ongelooflijk heel snel verdwijnt bij Trabant-rijdend Nederland .....ruton schreef:Dat is geen jas tegen de kou, dat is een Schallschluckhaube. (M12-15). Een kap die herrie eet.
Laat maar lekker zitten, voor de koeling maakt het niets uit.
Wat je wel kunt doen, is de koelribben van kop en cilinder schoonmaken.
Misschien wat rijker smeren. Olie smeert niet alleen, het koelt ook.
Onderweg geregeld even het gas loslaten en niet constant op topsnelheid willen.
En uiteraard het luchtfilter op zomerstand zetten.
Gute fahrt!
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Motorjasje
En dan vreemd vinden dat een willekeurige voorbijganger al helemaal niks meer weet: "Zijn van plastic he, die roesten niet" of "Tweetakt motoren mogen toch niet meer rijden" of "de auto rookt wel erg, de kleppen moeten gesteld worden" of "Wat een leuk Dafje". Iedere Trabantrijder moet toch een keer WHIMS hebben gelezen en de Betriebsanleitung!
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Motorjasje
veel mensen denken dat het een winterjas is en veel mensen vergeten ook de lucht filter in zomerstand of winterstand te zetten de mesten weeten niet wat het is .
en dat vind ik zeer jammer dan ben je niet echt met je hobby bezig .
En wat denke je van alle achterstalig onderhoud aan de trabantjes

en dat vind ik zeer jammer dan ben je niet echt met je hobby bezig .
En wat denke je van alle achterstalig onderhoud aan de trabantjes
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Motorjasje
Onderhoud? Dat hebben ze toch niet nodig? Gewoon doorrijden tot ze ermee ophouden en dan klagen dat ze onbetrouwbaar zijn!
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Motorjasje
wido je kan ook niet als weeten . 
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: Motorjasje
Ik meen mij toch te herinneren dat dit (naast de accu) reden nummer 1 was om de ANWB te bellen als het weer kouder werd. Ook toen ongeveer ALLE auto's nog zo'n voorziening hadden. Toen ik mijn eerste injectie ging rijden heb ik lang gezocht en zelfs de garage gebeld om te vragen waar de Z/W klep zat.trabant601 schreef:...en veel mensen vergeten ook de lucht filter in zomerstand of winterstand te zetten de meesten weten niet wat het is .
en dat vind ik zeer jammer dan ben je niet echt met je hobby bezig...
Maar lang niet elke chauffeur is geïnteresseerd in wat er onder de motorkap zit en dat kunnen we ze niet kwalijk nemen. Als zo iemand dan toch een Trabant rijdt is dat waarschijnlijk met net zoveel lol als voor jou en mij. Hij betaalt zich alleen blauw aan het onderhoud omdat hij alles moet laten doen.
En voor de kennis... daar hebben de clubs, hun aanhangers en de eigenaren een belangrijke rol.
Ik vind het zelf heel leuk om anderen met (nog) minder kennis dan ikzelf te helpen of te laten beleven wat een oude auto of motorfiets is.
Ik moet alleen Diana nog ens achter het stuur van de Trabant zien te krijgen maar ze durft niet echt... Iemand ervaring mee?
Valves! Who needs Valves?
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Motorjasje
Volgens mij valt dat wel mee en laten de meeste pas onderhoud uitvoeren als het te laat is, waardoor het opeens een hele waslijst aan onderhoud wordt + transport. Ik denk altijd maar dat ik voor de kosten voor regulier onderhoud voor mijn dagelijkse auto een compleet nieuwe motor in de trabant heb liggen.ErikvG schreef: Hij betaalt zich alleen blauw aan het onderhoud omdat hij alles moet laten doen.
Re: Motorjasje
ghehe zomer winter stand was ik dan al weer wel helemaal bekend mee
misschien wel slim om idd het whims en handleiding een keer door te spitten voor ik de trabi naar de apk ga brengen en er mee zal gaan rijden/schuiven
misschien wel slim om idd het whims en handleiding een keer door te spitten voor ik de trabi naar de apk ga brengen en er mee zal gaan rijden/schuiven
