Deur scharnieren te stellen? (601, 1990)

Hoe haal je de duroplast er af? Hoe kan je het beste lassen? Stoel vervangen? Vraag het hier !
Plaats reactie
ZeeuwseTweetakt

Deur scharnieren te stellen? (601, 1990)

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Vraagje, mijn linker deur (bestuurderskant) sluit alleen met veel kracht. Het probleem zit niet in de slotplaat, maar de deur klemt zo hard tegen het rubber aan de scharnierkant dat de deur bij de scharnieren een fractie naar buiten komt. Met de deurrubbers er uit sluit de deur een stuk beter, maar nog niet heel soepel. Ik heb de rand waar het rubber over geklemd zit een fractie naar binnen getikt op de plaatsen waar deze het meeste klemt, dit helpt iets maar vergeleken met de passagierezijde gaat de deur nog steeds moeilijk dicht.

De scharnieren zijn nooit los geweest, en ik krijg ze ook niet los. Ik zal eerst een slagschroevendraaier moeten regelen. Nu is mijn vraag, zijn de scharnieren (wanneer deze los) zijn te stellen? Ik heb het gevoel dat deze iets naar buiten gezet moeten worden. De scharnieren zijn aan de deurzijde gelast, en aan de carrosserie geschroefd.
ruton
Moderator

Re: Deur scharnieren te stellen? (601, 1990)

Bericht door ruton »

Van alle Trabanten die ik helemaal uit elkaar getrokken heb, gingen die scharnierflappen altijd het moeilijkste los.
Het is voor mij dan ook moeilijk voorstelbaar, dat dáár het probleem ligt, want als er iets het hele autoleven op zijn plaats blijft zitten, zijn het die scharnieren aan de carrosserie wel.
Die flappen horen overigens aan beide zijden geschroefd te zijn: https://trabitechnik.com/index.php?page=62&cat=37&sub=50&language_id=0

Het enige dat ik zo kan bedenken, is dat de rubbers hard zijn geworden en hun veerkracht kwijt zijn geraakt. Origineel zit er een metalen vormstrip in, die wil nog wel eens gaan roesten en dan wordt die ook dikker. Zie hier, nr 17
Het originele portierrubber heeft naast de 'klemgroef' een flap, die vroeg of laat hard wordt en dan meestal gaat tochten (daar is dan wel weer eens wat onder gelegd om die flap meer naar buiten te duwen).
Het huidige portierrubber, zoals dat in de handel is, heeft een zachte ring: Afbeelding
Als je het rubber vervangt: je hebt per kant 3,37 meter nodig.
Trabantenaar

Bericht door Trabantenaar »

je kunt de deuren vanaf de binnenzijde van de deur los bouten en stellen. Daar zitten gewoon 4 moeren (2 aan elk scharnier) die je kunt losdraaien.
Bereid je wel voor want dat is een vervelend klusje om in je eentje te doen. Deur weegt meer dan je denkt en het is guess and try.
Je stelt de deur op het scharnier af. Scharnier zelf blijft op zn plek.

Alle 4 de moeren deels losdraaien en stellen maar, elke keer even boven of onder 1 moer vast laten zitten anders werk je heel erg tegen je macht in (en je bent je basis-afstelling geheel kwijt)
Je deur zal waarschijnlijk niet 100% aansluitend te krijgen zijn maar proberen kun je wel.
Rubber-rand verder naar binnen meppen is niet echt verstandig om te doen, kan voor lekkages zorgen.

Schroeven op de carrosserie kun je laten zitten. Die hebben een konische kop, daar valt eigenlijk niks aan te stellen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Wellicht heeft een vorige bezitter dat probleem dan al eens gehad en heeft die het opgelost door het portier aan het scharnier vast te lassen.
In dat geval is het probleem zelf eigenlijk niet op te lossen, hooguit met een workaround te verminderen.
Tenzij het laswerk zonder restschade ongedaan kan worden gemaakt.
Trabantenaar

Bericht door Trabantenaar »

De slot bouten in de scharnieren aan de deurkant zitten wel vaker aan het scharnier gelast. Werd zelfs af fabriek gedaan. Ik denk dat dat bedoeld wordt. Niet het hele scharnier.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
huub

Bericht door huub »

Beste,
Het handigste is:
1) Eerst te kijken waar het afdichtrubber hem meest ingedrukt is en dit te merken. ( Vilstift oid. ) In jouw geval enkel de scharnierzijde of op meer plaatsen. Zit de deur er recht in ?? De deur aan de passagierzijde is een goede richtmaat...
2) Dan haal je het rubber weg en meet je de afstand tussen de deur en de metalen rand ( Deurrubber) Dit doe je over de gehele deuromtrek.
Deze maat moet overal ongeveer gelijk zijn. Afwijkingen kun je corrigeren mbv een hamer en een houten klos. De bepalende maat is de scharniermaat.

Trouwens de deur moet nu perfect sluiten. Anders is er iets anders niet goed.

Mbt de scharnieren, normaal gesproken hoef je deze niet te stellen. De duroplast delen van deur en spatbord moeten wel mooi gelijk liggen. Wanneer dit niet zo is, dan zijn of de duroplastdelen of de deur eens los geweest en niet meer correct gemonteerd. Het scharnier kun je enkel in het portier zelf stellen, wel minimaal... Trabant 601 deuren zijn heel goed hanteerbaar.( P 50 is een crime ). Ik heb menige deur alleen ingehangen cq gesteld. Handig is wel dat je de zaagsnede verzonken bout vervangt door een inbus. Dit is nog handiger en sneller.
Het rubber is verstevigd met Zackenband en deze wil wel eens gedeeltelijk weggeroest zijn. Hier zet je een nieuw stuk in. ( overlappend of je last/soldeert ze aan elkaar...) Aan het eind maak je rubbers weer soepel met siliconenspray. ( Dit doe ik met alle voertuigen 2x per jaar. Rubbers en de kunststoffen delen ).
Succes Huub
ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Dankjewel weer voor alle reacties! Ik zal het deurpaneel er afhalen en kijken of er idd bouten zitten. Van de buitenzijde lijkt het gelast, maar mss is dat aan de binnenkant niet zo. Het nog vrij jonge deurrubber heb ik volledig verwijderd, dan sluit de deur een stuk beter. Maar nog niet zo mooi als de passagier zijde.

Het duroplast beweegt ook wat ten opzichte van de deur, er zit wat speling op, ik kan de deur een halve centimeter optillen, je ziet dan het duroplast bewegen, speling zit niet in de scharnieren. Ik heb met een houten klos idd de rand wat naar binnen getikt, dit helpt al wel wat.

Wat mij ook opvalt is dat er aan de slotzijde meer ruimte is tussen deur en stijl dan bij de passagiers zijde. Het tandwieltje van het slot pakt maar op de laatste 2mm, de andere deur gewoon tot zeker op de helft van het wieltje.
huub

Bericht door huub »

Beste,
Wanneer het duroplast beweegt, ik vermoed aan de onderzijde/scharnierzijde, dan is de vrije ruimte tussen deur en kozijn te gering. Dan kun je de 2 moeren lossen en de deur stellen. De vrije ruimte is gering en is ongeveer 5 a 8 mm.
Een halve centimeter optillen is ok.
Het slot kun je ook stellen dmv de 3 inbusboutjes. Deze kunnen ook los/ontsteld zijn.
Succes
Plaats reactie