Koppeling ontkoppelt niet goed
-
Koppeling ontkoppelt niet goed
Hi! Ik ben nieuw hier en dit is ook mijn eerste post. ( Ik heb vorige week mijn eerste trabant gekocht )
Ik heb het forum afgestruind maar kon mijn probleem helaas niet vinden. Het is overigens ook een best raar probleem!
Als mijn trabant koud is is er niks aan de hand al schakelt hij iet wat stroefjes. Maar zodra de auto een stukje gereden heeft krijg ik hem bijna niet in ze versnelling. Tenzij ik de toeren match van de tandwielen (revmatchen).
Ook als ik vanuit stilstand de trabant in ze 1 wil zetten kost dat redelijk veel kracht. En ook merk ik dat als ik hem in ze 1 probeer te forceren dat de auto zachtjes naar voren rolt.
Nu zou je vast denken dat de koppeling een beetje aan blijft grijpen en deze afgesteld moet worden.
Echter zit mijn aangrijpingspunt bovenaan het pedaal en blijft het probleem zich voordoen zelfs als je het pedaal tot het einde drukt ( +/- 30/40cm tussen aangrijpingspunt en het einde van het pedaal)
Wat me ook opviel is dat als de auto in neutraal staat en ik de koppeling indruk, het toerental zakt.
Ik ben nog niet heel erg bekend met de techniek van trabies dus helaas lukt het me niet om er zelf uit te komen.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!
Ik heb het forum afgestruind maar kon mijn probleem helaas niet vinden. Het is overigens ook een best raar probleem!
Als mijn trabant koud is is er niks aan de hand al schakelt hij iet wat stroefjes. Maar zodra de auto een stukje gereden heeft krijg ik hem bijna niet in ze versnelling. Tenzij ik de toeren match van de tandwielen (revmatchen).
Ook als ik vanuit stilstand de trabant in ze 1 wil zetten kost dat redelijk veel kracht. En ook merk ik dat als ik hem in ze 1 probeer te forceren dat de auto zachtjes naar voren rolt.
Nu zou je vast denken dat de koppeling een beetje aan blijft grijpen en deze afgesteld moet worden.
Echter zit mijn aangrijpingspunt bovenaan het pedaal en blijft het probleem zich voordoen zelfs als je het pedaal tot het einde drukt ( +/- 30/40cm tussen aangrijpingspunt en het einde van het pedaal)
Wat me ook opviel is dat als de auto in neutraal staat en ik de koppeling indruk, het toerental zakt.
Ik ben nog niet heel erg bekend met de techniek van trabies dus helaas lukt het me niet om er zelf uit te komen.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!
Re: Koppeling ontkoppelt niet goed
Hoi Yannick, welkom hier.
Mijn natte vinger schat dat de koppeling (door lang stilstand) verkleefd kan zijn.
Mijn glazen bol komt helaas niet verder dan dat je die auto net een week hebt. Vertel er eens wat meer over. Hoe lang heeft die auto bv stil gestaan, wanneer was de laatste oliewissel (HLP68) van de bak en deed die dit bij de proefrit ook? Fotootje kan ook geen kwaad, soms kennen we de auto. In de allereerste jaren was de bak inderdaad nog niet gesynchroniseerd, maar het lijkt me stug dat je er zo een getroffen hebt.
Mijn natte vinger schat dat de koppeling (door lang stilstand) verkleefd kan zijn.
Mijn glazen bol komt helaas niet verder dan dat je die auto net een week hebt. Vertel er eens wat meer over. Hoe lang heeft die auto bv stil gestaan, wanneer was de laatste oliewissel (HLP68) van de bak en deed die dit bij de proefrit ook? Fotootje kan ook geen kwaad, soms kennen we de auto. In de allereerste jaren was de bak inderdaad nog niet gesynchroniseerd, maar het lijkt me stug dat je er zo een getroffen hebt.
-
Toen ik de auto gekocht had ben ik er 200km mee richting huis gereden en schakelde en liep het motortje erg mooi ( ik heb zelfs de 110 aangetikt toen ik ging testen of 95 nou echt de top was )
Daarna is ie steeds iets minder goed gaan schakelen
Laatste oliewissel is wel al even geleden gok ik. Aangezien het autootje eruit ziet alsof hij wat achterstallig onderhouden is ( roestige remleidingen, speling in het stuur, straat is zichtbaar vanuit de kofferbak, rechter voorrem doet niks, enz ) maar gelukkig was de prijs daar ook naar
Het gaat overigens om een trabant uit 86! Het is ook een gesynchroniseerde bak
Ik zal ook even uitvogelen hoe ik een foto kan toevoegen!
Dat is een Hycomat, die je daar in Oss hebt gekocht. Met inderdaad het nodige lap- en laswerk, ik hoop voor je dat je daar een sleutelplek voor hebt, wil je dat voor het verlopen van de APK allemaal verholpen hebben.
Ik hoop ook dat je Duits een beetje op orde is, want van de Hycomat weet ik net dat die bestaat. De Hycomat is een aanpassing aan de koppeling (en ook een beetje aan de motor) zodat je daar geen linkervoet voor nodig hebt. De documentatie zal vooral in het Duits zijn.
WHIMS https://trabitechnik.com/index.php?lang=en&page=43&page_number=7#03.4.%20Hycomat
Reparaturhandbuch https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=44&page_number=12#7.%20Hycomat
https://www.youtube.com/watch?v=5BmSg9S_ZbY
Ik hoop ook dat je Duits een beetje op orde is, want van de Hycomat weet ik net dat die bestaat. De Hycomat is een aanpassing aan de koppeling (en ook een beetje aan de motor) zodat je daar geen linkervoet voor nodig hebt. De documentatie zal vooral in het Duits zijn.
WHIMS https://trabitechnik.com/index.php?lang=en&page=43&page_number=7#03.4.%20Hycomat
Reparaturhandbuch https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=44&page_number=12#7.%20Hycomat
https://www.youtube.com/watch?v=5BmSg9S_ZbY
-
Dat klopt ja! Ik heb zeker een sleutel plek haha
Heel erg bedankt voor de informatie! Misschien kan ik er daar meer over vinden
Heel erg bedankt voor de informatie! Misschien kan ik er daar meer over vinden
-
Ik heb al eventuele problemen kunnen vinden! Zal er in de aankomende weken even naar kijken.
Nogmaals bedankt!
Nogmaals bedankt!
Controleer ook even dat het luchtfilter op de zomerstand staat, zodat de aanzuigbuis naar de tank/ruitenwissermotor wijst - voordat je een vastloper krijgt. Tijdens die 200km naar huis zal de uitlaat wel weer een eind schoon gebrand zijn. Pas als de buitentemperatuur onder de 5ºC zakt, moet die pijp weer naar het uitlaatspruitstuk wijzen.
En wen bovenal aan het mantra: sleutel d'r uit, kraantje dicht. Anders krijgt die vlotternaald de volle tank voor zijn kiezen en dan markeert hij zijn plek.
Je zult de eerste twee jaar toch wel alle hoeken onder de motorklep leren kennen, maar één probleem tegelijk houdt het wel zo overzichtelijk.
En wen bovenal aan het mantra: sleutel d'r uit, kraantje dicht. Anders krijgt die vlotternaald de volle tank voor zijn kiezen en dan markeert hij zijn plek.
Je zult de eerste twee jaar toch wel alle hoeken onder de motorklep leren kennen, maar één probleem tegelijk houdt het wel zo overzichtelijk.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ik ben niet precies op de hoogte van de hycomat. Maar voor mij klinkt het als een druklager die vrijwel volledig versleten is.
Ook bij de hycomat wordt er gebruik gemaakt van een grafietring als druklager.
Als die versleten is, heb je enorme pedaalslag, maar ontkoppelt hij niet voldoende meer.
Kenmerkend is dat de koppeling hierbij niet slipt, wat je verwacht bij een versleten koppeling.
Dit is wel iets specifieks voor koppelingen met een grafietring als druklager, normale druklagers verslijten niet, grafietringen zijn c.a. 1,5-2 cm dik nieuw en als die dan 1 cm versleten is, is dat op het pedaal meerdere cm vanwege de hefboom op zowel het mechaniek als de hefboom van het pedaal zelf. Afstellen heeft maar beperkt nut er op, omdat de slijtage veel groter is dan wanneer de koppling zelf zou verslijten. Ook bij normale trabant koppelingen verslijten die dingen vrij snel.
Ik verwacht wel dat de hycomat invloed heeft op het veel sneller verslijten van dat druklager. Immers is die constant aangedrukt bij stationair draaien, iets wat een trabantrijder zich normaliter af leert om het druklager te sparen. Maar een hycomat heeft de optie niet, tenzij je het pedaal elke keer loshaakt...
Je moet het voor zover ik kan teruglezen zien als een altijd ingedrukte koppeling (dmv het noodpedaal) die losgeduwd wordt door de hycomat. Op basis van het motortoerental. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Hycomat
Een ander scenario is dat de koppelingscilinder niet ver genoeg uitgedrukt wordt waardoor deze de koppeling nooit vrij laat komen.
Te weinig hydraulische olie kan dit veroorzaken, dus begin daar als eerste mee.
Maar de koppelingscilinder kan ook vast zitten en niet meer voldoende uitgedrukt kunnen worden.
Om dat te checken zou ik de koppelingscilinder losmaken van de hefboom op de bak en dan de werking testen. uitbouwen kan ook.
Dan zou je ook en rit kunnen proberen met het noodpedaal.
Blijf je dezelfde klachten houden is het sowieso het druklager en dan kun je het beste de hele koppeling vervangen (muv de drukgroep als die nog goed is, aftermarket is slechter)
Ook bij de hycomat wordt er gebruik gemaakt van een grafietring als druklager.
Als die versleten is, heb je enorme pedaalslag, maar ontkoppelt hij niet voldoende meer.
Kenmerkend is dat de koppeling hierbij niet slipt, wat je verwacht bij een versleten koppeling.
Dit is wel iets specifieks voor koppelingen met een grafietring als druklager, normale druklagers verslijten niet, grafietringen zijn c.a. 1,5-2 cm dik nieuw en als die dan 1 cm versleten is, is dat op het pedaal meerdere cm vanwege de hefboom op zowel het mechaniek als de hefboom van het pedaal zelf. Afstellen heeft maar beperkt nut er op, omdat de slijtage veel groter is dan wanneer de koppling zelf zou verslijten. Ook bij normale trabant koppelingen verslijten die dingen vrij snel.
Ik verwacht wel dat de hycomat invloed heeft op het veel sneller verslijten van dat druklager. Immers is die constant aangedrukt bij stationair draaien, iets wat een trabantrijder zich normaliter af leert om het druklager te sparen. Maar een hycomat heeft de optie niet, tenzij je het pedaal elke keer loshaakt...
Je moet het voor zover ik kan teruglezen zien als een altijd ingedrukte koppeling (dmv het noodpedaal) die losgeduwd wordt door de hycomat. Op basis van het motortoerental. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Hycomat
Een ander scenario is dat de koppelingscilinder niet ver genoeg uitgedrukt wordt waardoor deze de koppeling nooit vrij laat komen.
Te weinig hydraulische olie kan dit veroorzaken, dus begin daar als eerste mee.
Maar de koppelingscilinder kan ook vast zitten en niet meer voldoende uitgedrukt kunnen worden.
Om dat te checken zou ik de koppelingscilinder losmaken van de hefboom op de bak en dan de werking testen. uitbouwen kan ook.
Dan zou je ook en rit kunnen proberen met het noodpedaal.
Blijf je dezelfde klachten houden is het sowieso het druklager en dan kun je het beste de hele koppeling vervangen (muv de drukgroep als die nog goed is, aftermarket is slechter)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Ik heb het filmpje ook even bekeken, had er wel eens van gehoord, maar daar bleef het bij. Een leuk systeem, lijkt een beetje op de voorloper van de automatisch schakelende versnellingsbak, alleen dan niet volledig computergestuurd.
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Inderdaad en beetje de voorloper van de schakelrobot of gerobotiseerde handbak. Maar het principe van een hycomat is veel eenvoudiger.
Grafiet ring versleten ????
Nog nooit gezien...
Noch bij oldtimer auto s, tractoren etc...
Het lijkt idd op een verkleefde koppeling/zwakke drukgroep..
Kun je met de handrem op de wagen nog optrekken ???
Ik zou de koppeling er eens uit halen en controleren / vernieuwen.
Nog nooit gezien...
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Nog nooit gezien? Ik heb er diverse voorbeelden van in stapels onderdelen gekregenhuub schreef: ↑06 jul 2025, 16:13 Grafiet ring versleten ????
Nog nooit gezien...

Ik heb ze zover versleten gezien dat het bijna op de metalen behuizing zat. Anderen met brokken er af.
Zodra de 2 schuine stukken niet meer te zien zijn, moeten ze vervangen worden.
Zelfs met een verse koppelingsplaat krijg je dat niet meer bijgesteld.
En ja een hycomat heeft daar gewoon meer last van omdat de koppeling altijd ingedrukt is, tenzij de hycomaat koppelt.
Er zijn ook koppelingen met versleten splines, ook zogezegd onmogelijk, maar het bestaat toch echt. En dat geeft een raar geluid.
-
Hoi! Daar ben ik weer
Ik heb vanmiddag even goed gekeken naar het hele hycomat systeem met de documentatie erbij.
De cilinder die de koppeling weer naar buiten drukt ( lijkt op een cilinder van een remklauw ) stond helemaal ingedrukt, terwijl de koppelings hevel helemaal uit stond.
Hierdoor kon de koppelings hevel niet ver genoeg ingetrokken worden om volledig te ontkoppelen. En omdat aan mijn koppelings kabel een veer zit. Voelde ik dat niet tijdens het rijden. Alleen dat de koppeling aan bleef grijpen.
Met sleuteltje 13 en 14 heb ik de positie van het cilindertje goed afgesteld en hij schakelt weer als boter!
Voor de geïnteresseerde een simpele uitleg van de hycomat:
Het koppelingspedaal kun je helemaal intrappen en vastzetten.
De koppelings hevel staat dan ingetrokken.
Als je de trabi vervolgens in zijn 1 zet en toeren gaat maken word de oliedruk hoger door middel van het oliepompje op de bak. De olie drukt vervolgens tegen het cilindertje aan waardoor de koppelings hevel weer terug gedrukt word en de koppeling opkomt.
3kwart van de schakelpook is een soort knop die alle kanten op werkt. Dus zodra je een schakel beweging maakt wordt de knop ingedrukt en ontkoppelt de koppeling
Vervolgens kun je schakelen en laat je de pook los ( en dus ook de knop ) waardoor de hycomat de koppeling op laat komen.
Ik heb vanmiddag even goed gekeken naar het hele hycomat systeem met de documentatie erbij.
De cilinder die de koppeling weer naar buiten drukt ( lijkt op een cilinder van een remklauw ) stond helemaal ingedrukt, terwijl de koppelings hevel helemaal uit stond.
Hierdoor kon de koppelings hevel niet ver genoeg ingetrokken worden om volledig te ontkoppelen. En omdat aan mijn koppelings kabel een veer zit. Voelde ik dat niet tijdens het rijden. Alleen dat de koppeling aan bleef grijpen.
Met sleuteltje 13 en 14 heb ik de positie van het cilindertje goed afgesteld en hij schakelt weer als boter!
Voor de geïnteresseerde een simpele uitleg van de hycomat:
Het koppelingspedaal kun je helemaal intrappen en vastzetten.
De koppelings hevel staat dan ingetrokken.
Als je de trabi vervolgens in zijn 1 zet en toeren gaat maken word de oliedruk hoger door middel van het oliepompje op de bak. De olie drukt vervolgens tegen het cilindertje aan waardoor de koppelings hevel weer terug gedrukt word en de koppeling opkomt.
3kwart van de schakelpook is een soort knop die alle kanten op werkt. Dus zodra je een schakel beweging maakt wordt de knop ingedrukt en ontkoppelt de koppeling
Vervolgens kun je schakelen en laat je de pook los ( en dus ook de knop ) waardoor de hycomat de koppeling op laat komen.
-
Het luchtfilter heb ik de eerste dag gelijk op zomerstand gezet! Had op het forum al gelezen dat winter stand niet echt nodig is in Nederland en warmlopers kan veroorzaken!
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Mooi dat het is opgelost! Ik denk nog steeds dat het soor slijtage van grafietring of koppelingsplaten komt. Maar dat het nooit is bijgesteld (en dat moet ook bij normale slijtage af en toe gebeuren bij het reguliere onderhoud)
Hoeveel mm is er gesteld? Enkele slagen of echt cm?
Hoeveel mm is er gesteld? Enkele slagen of echt cm?