Trabant 1.1 versnellingsbak afstellen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Emile
Contacteer:

Trabant 1.1 versnellingsbak afstellen

Bericht door Emile »

Goedendag,

Ik heb de twee kogeltjes aan de trabant 1.1 versnellingsbak bij de schakelstangkant vervangen. Het schakelde al niet geweldig, maar nu nog niet echt. Gaat soms niet in versnelling en soms heel stroef met veel geknars. Soms gaat het wel soepel.

Weet iemand hoe dit goed af te stellen? Mijn technisch duits is heel erg slecht en AI bakt er niet veel van. :o

Ik ben heel erg benieuwd wie weet hoe het moet! Even via pb, of via WhatsApp is misschien ook makkelijk?

Groetjes,
Emile en zijn blauwe 1.1 kombi
Emile
Contacteer:

Re: Trabant 1.1 versnellingsbak afstellen

Bericht door Emile »

Oh ja, bakolie is ververst (zat te weinig in). Heb het idee dat het bij lange ritten erger wordt, als het allemaal wat warmer wordt (ben onderweg naar zuid Frankrijk met het ding, dus ze heeft werk te verzetten hiero in de heuvels!)
Gr,
Emile
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

Schakelt ie wel normaal als de motor uit staat? Kan best zijn dat de koppeling gewoon niet goed vrij komt.
Even wat strakker stellen kan dan de oplossing zijn.

Heb je alleen dat stangetje met 2 kogels vervangen of ook de kogelpan en kogel van de schakelstang zelf? Die laatste is vooral de boosdoener als er speling op het mechanisme zit. Maar zelfs met versleten kogelpan werkt dat redelijk krachtloos.

De schakelverbinding is best wel rechtstreeks. Echt afstellen kun je er eigenlijk niet aan en er is ook weinig dat ervoor kan zorgen dat je niet goed kan schakelen.
Er is alleen een mogelijkheid om het onderste kogeltje van het stangetje iets in of uit te draaien. Maar ik betwijfel of dat veel uit zal maken. Je maakt vooral de slag links-rechts korter of langer.
Er zit genoeg beweegruimte in de pook om die beweging te kunnen maken dus in principe stel je dan alleen in hoe ver de pook naar je been moet.

Bij originele plastic kogeltjes zou ik er niet eens aan zitten (30+ jaar oud plastic... brrr) maar bij de nieuwe metalen kan het eventueel wel.
Als de pook niet ver genoeg kan (want er is wel degelijk een limiet natuurlijk) zou je dat stangetje iets kunnen inkorten waardoor de slag kleiner wordt.

Maar vandaar dat ik eerder denk aan een koppeling die niet vrij komt. Het feit dat je na vervanging van bakolie en kogeltjes eigenlijk nauwelijks verbetering hebt, ondersteund dat. En het feit dat het soms wel soepel gaat ook.

Als je met de motor uit ook niet kunt schakelen is er misschien iets in je bak aan de hand.
Op een losse bak kun je met de hand schakelen zonder moeite. De pook werkt vooral als een hefboom waardoor er nog minder kracht voor nodig is.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Emile
Contacteer:

Bericht door Emile »

Hey Tranbantenaar,

Bedankt voor de zeer uitgebreide beschrijving! Hier kan ik iets mee.

Ik heb de kogeltjes vervangen door stalen, schakelt sindsdien ook soepeler. Echter twijfel ik of ik de lengte heb gepakt van de bak die erin zit, of de reservebak. Maar als ik jou zo begrijp heeft dat weinig invloed op het schakelen zelf. Dat is wel jammer. Was een makkelijke oplossing geweest!

Ik heb de koppelingskabel zojuist op de parkeerplaats iets strakker gezet. Helaas heeft dit niet veel geholpen. Het aangrijpingspunt is verplaatst naar bovenin het pedaal. Morgen maar weer slagje losser, dit rijd wat vaag.

Ik ben bang dat de bak er dan niet zoveel zin meer in heeft. Ik probeerde zojuist toen ie al 1 uur stil stond te schakelen zonder draaiende motor, met koppeling in. En dit ging niet volledig van harte. Wel apart dat ie kuren begint te geven bij warm weer. In Nederland heb ik er geen last van gehad, en het is mijn dagelijkse auto.
Nu maar even zo, heb met erger gereden.

En dan bij thuiskomst 1 reservebak monteren. Gelukkig heb ik daar nog 2 van. En heel misschien direct de 1.3 uit een wartburg inbouwen welke ik ook voorradig heb.

In ieder geval bedankt voor de info! Is wat lastig vinden, voor die 1.1tjes en in het Nederlands. Zoveel rijden er niet van rond.

Gr,
Emile
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Blijkbaar behoort een Skoda-5-bak ook nog tot de mogelijkheden...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82831724#82831724
Emile
Contacteer:

Bericht door Emile »

Klopt, ik weet alleen niet zo goed welke precies. En uit wat ik las moet je dan nog best wel wat dingen aanpassen, naast een baksteun op het subframe omlassen.

Maar zit nog wel een beetje in mijn achterhoofd. Iemand op dit forum toevallig die dit eens gedaan heeft? 5balje gemonteerd in de trabant 1.1? Een tijdje geleden kwam er eentje te koop op marktplaats, heb gevraagd om foto's, echter heeft die verkoper nooit gereageerd. Wou schijnbaar alleen maar verkopen...
Gr,
Emile
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

Wartburg 1.3 is intern exact hetzelfde als die van een 1.1, alleen de koppelingshevel is verplaatst, dus hij is niet bruikbaar in een 1.1... je wint er niks mee, ook gewoon bloedende oren op de snelweg.

Je kunt proberen de kogeltjes wat te stellen maar ik vrees dat het weinig zal helpen, tenzij die echt zodanig verkeerd staat dat je de slag niet haalt.
Mogelijk issie dan te lang?... warmte maakt dat erger.

Maar intern kapot kan ook. Ik heb ook een bak gehad bij een auto die warm zeer slecht schakelde en vooral op stikhete dagen en na lange ritten. Mechanisme was niet het probleem, bak schakelde met de hand ook niet goed als die warm was. Alles zet uit bij warmte...

Een 5bak monteren is een project op zich.
Skoda heeft tripode assen en is iets anders van vorm, waardoor het makkelijker is, baksteun kan mogelijk met maar kleine aanpasingen maar alle voorbeelden die ik ooit heb gezien zijn allemaal omgelast, mogelijk ook omdat dat voor veel mensen de makkelijkste oplossing is.
Alleen een skoda bak past niet 1 op 1. Het is 1 specifiek type dat met adapterplaat op een 1.6 vw motor was gemonteerd in de skoda felicia is bruikbaar. En daar heb je bijna alles van nodig.

Jammer dat hjkv niet meer hier post... mbt die link van ruton. Hij was hier voorheen ook aanwezig. Dan had hij misschien wel wat kunnen laten zien.

Vw bakken vergen nog meer aanpassing omdat die andere aandrijfassen hebben met homokineten en de baksteun zit compleet in de weg dus moet altijd verplaatst worden.

Voor het aanpassen van die baksteun moet je een goed subframe hebben, de meeste zijn rot, omdat ze van binnnuit roesten en niet beschermd zijn, de voorste koker is aan beide zijden wel open, dus vuil en water heeft vrij spel... (ook de reden waarom de mijne al een jaar stil staat en waarom het reserve subframe een nieuwe koker nodig had na het stralen...)

Mocht je het ooit overwegen, ik heb een skoda bak met de hele rataplan erbij al jaren in de schuur liggen. (Zelfs een 1.6 motor, maar das nog meer werk) Dat project is nooit van de grond gekomen (door ruimtegebrek en mn gezondheid) maar gezien de recente ontwikkelingen in mn sleutelcapaciteit vrees ik dat het niet meer gaat gebeuren. Ik heb wel een hoop research gedaan naar het installeren van zo'n ding(goeie voorbereiding is het halve werk), dus die info heb ik wel ter beschikking.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Emile
Contacteer:

Bericht door Emile »

Hallo!

Kleine update!

Inmiddels weer terug van een zeer geslaagde vakantie. Na het afstellen van de koppeling, en een 100 kilometer te hebben gereden, is deze nu wel goed en schakelt het als boter. Wel apart dat dat 100 km op zich liet wachten, blijft wel oud spul natuurlijk.

@Trabantenaar, ik stuur je even een privé berichtje, ik heb wel oren naar al je kennis over een mogelijke 5 bak van een felicia, maar dat gesprek voeren we wel even via pb.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de vlotte hulp! De gereden 5000 kilometer zouden een stuk minder plezierig geweest zijn zonder...

Gr,
Emile
Plaats reactie