bladveer onderhoud
- TrabiFreak
- Erelid
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
- Locatie: Culemborg
- Contacteer:
bladveer onderhoud
Hallo allemaal!
Ik ben van plan om binnenkort mijn bladveer (achter) te verwijderen, en weer terug te plaatsen op mijn andere auto.
Nou vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan onderhouden voor het terugplaatsen. Inmiddels is hij aardig roestig, en wil graag dat hij nog even mee kan...
Moet ik alle bladen loshalen?
Hoe kan ik deze het beste ontroesten?
Waarmee kan ik ze het beste behandelen voor de toekomst (antiroest spul, vet, etc.)
Ik ben benieuwd naar jullie visies en tips hierop!
Groetjes, Jan Jeroen
Ik ben van plan om binnenkort mijn bladveer (achter) te verwijderen, en weer terug te plaatsen op mijn andere auto.
Nou vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan onderhouden voor het terugplaatsen. Inmiddels is hij aardig roestig, en wil graag dat hij nog even mee kan...
Moet ik alle bladen loshalen?
Hoe kan ik deze het beste ontroesten?
Waarmee kan ik ze het beste behandelen voor de toekomst (antiroest spul, vet, etc.)
Ik ben benieuwd naar jullie visies en tips hierop!
Groetjes, Jan Jeroen
Re: bladveer onderhoud
Ik heb eens gelezen dat bladveren regelmatig moeten worden ingevet.
Voor namelijkdaar waar de veren op elkaar liggen.
Verder zou ik ze eerst goed ontroesten en behandelen met ............,
ja zeg het maar: Owatrol, hamerrite, menie, o.i.d.
Voor namelijkdaar waar de veren op elkaar liggen.
Verder zou ik ze eerst goed ontroesten en behandelen met ............,
ja zeg het maar: Owatrol, hamerrite, menie, o.i.d.
Het was Trabannekom
- TrabiFreak
- Erelid
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
- Locatie: Culemborg
- Contacteer:
Re: bladveer onderhoud
ok.... Van dat invetten heb ik ook wel eens gelezen... Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gedaan. en invetten, met wat voor vet kan dat dan het beste?
Re: bladveer onderhoud
Croma 
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: bladveer onderhoud
Dat invetten is nodig om de veren soepel over elkaar te laten bewegen.
Ik heb ook nog gelezen dat als je boel een beetje losdraaid en er een
brede schroevendraaier tussen zet, je het vet ertussen kunt spuiten.
Ik zou zeggen neem hetzelfde vet als waar je de boel mee doorsmeert
uit je vetspuit.
Bij mij zie je het vet echt aan de zijkanten van de bladveren zitten.
Ik heb ook nog gelezen dat als je boel een beetje losdraaid en er een
brede schroevendraaier tussen zet, je het vet ertussen kunt spuiten.
Ik zou zeggen neem hetzelfde vet als waar je de boel mee doorsmeert
uit je vetspuit.
Bij mij zie je het vet echt aan de zijkanten van de bladveren zitten.
Het was Trabannekom
Re: bladveer onderhoud
Nadeel van teveel vet is wel weer dat er snel vuil en zand aan blijft kleven. Heb op een Duits forum wel eens iets gelezen dat er vroeger voor de Wartburg een soort van bladveerhoezen waren die dus bescherming boden. Zal even een linkje zoeken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: bladveer onderhoud
Nee, maar bakt wel lekker bruin en krokantgroest schreef:Cromahoudt toch geen vuil en zand vast.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: bladveer onderhoud
Je kunt de bladveren geheel uit elkaar halen, is een hele klus maar dan kun je er goed bij en je kunt ontroesten.
Anders deze bladveer goed schoonmaken met bij dieselolie,
Daarna goed laten drogen en op een stuk plastic leggen.
Dan met een bus kettingspray (voor bijv de motorfiets) in spuiten, gebruik rustig een bus per bladveer.
Enne voor de voorkant.... vervang meteen de bussen even welke er in zitten, deze zijn vaak versleten en als je het toch los hebt vang je 2 vliegen in 1 klap.
Anders deze bladveer goed schoonmaken met bij dieselolie,
Daarna goed laten drogen en op een stuk plastic leggen.
Dan met een bus kettingspray (voor bijv de motorfiets) in spuiten, gebruik rustig een bus per bladveer.
Enne voor de voorkant.... vervang meteen de bussen even welke er in zitten, deze zijn vaak versleten en als je het toch los hebt vang je 2 vliegen in 1 klap.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Re: bladveer onderhoud

bv. gewoon met duc tape een hoesje maken hij blijft gesmeerd en er komt geen vuil in
Re: bladveer onderhoud
Exionman,
Dit is toch geen oplossing die jarenlang zal meegaan. Ik bedoel, het vet zal toch eens een keer vervangen moeten worden.
Als het dan zover is, dan ben je volgens mij heel wat tijd kwijt om het zelfgemaakte hoesje te verwijderen.
Of zie ik dit niet juist ?
Dit is toch geen oplossing die jarenlang zal meegaan. Ik bedoel, het vet zal toch eens een keer vervangen moeten worden.
Als het dan zover is, dan ben je volgens mij heel wat tijd kwijt om het zelfgemaakte hoesje te verwijderen.
Of zie ik dit niet juist ?
Het was Trabannekom
Re: bladveer onderhoud
een stanleymes om te verwijderen en een nieuwe rol duc tape doet wonderen
als de bladveer er uit is als je het grondig wilt doen is het een misschien 1/2 uur werk
als de bladveer er uit is als je het grondig wilt doen is het een misschien 1/2 uur werk
Re: bladveer onderhoud
Mooi werk! Ziet er netjes uit!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: bladveer onderhoud
je moet overal over nadenken om verbeteringen aan te brengen bv
rubber van de achterklep bij de kombi met bisontix lijmen slierten op je lak gele vlekken enz

los ik zo op met een gewoon deurrubber op de rol gekocht
scharnieren stellen / rubber stootblokjes stellen / slot afstellen en hij is dicht zelf voor de tuinslang
rubber van de achterklep bij de kombi met bisontix lijmen slierten op je lak gele vlekken enz

los ik zo op met een gewoon deurrubber op de rol gekocht
scharnieren stellen / rubber stootblokjes stellen / slot afstellen en hij is dicht zelf voor de tuinslang
Re: bladveer onderhoud
exionman schreef:een stanleymes om te verwijderen en een nieuwe rol duc tape doet wonderen
als de bladveer er uit is als je het grondig wilt doen is het een misschien 1/2 uur werk
Als de bladveer ......
Dat is natuurlijk de vraag waar het om draaid. Wil je hem smeren als hij er onder uit is of zoals ik al eerder schreef als hij nog onder de wagen zit.
Als je hem er onder uit haalt, dan heb je gelijk: een mes enz......
Maar als je hem er NIET onder uit haalt, dan is het wat ingewikkelder om het tape eraf te halen, maar nog meer om het er weer netjes omheen te krijgen na de smeerbeurt.
Het was Trabannekom