Stuurhuis afstellen
Stuurhuis afstellen
Deze week krijg ik een nieuw stuurhuis binnen.
Axiale speling afstellen is mij duidelijk (whims 5.3.2): onderste moer aandraaien tot een licht contact en vervolgens de contramoer vastdraaien.
Maar hoe de radiale speling af te stellen is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij helpen met een (korte) how-to?
Axiale speling afstellen is mij duidelijk (whims 5.3.2): onderste moer aandraaien tot een licht contact en vervolgens de contramoer vastdraaien.
Maar hoe de radiale speling af te stellen is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij helpen met een (korte) how-to?
Re: Radialspiel afstellen

Met die drevel tik je tegen de kantelen van de kroon aan het bovenste uiteinde van de Exzenterbuchse F7-19.
Daarvoor moet je wel eerst de twee borgschroeven F7-23 los draaien.
Re: Stuurhuis afstellen
Ok, hoe weet ik wanneer deze goed staat?
Rechtsom = vast; linksom = losser?
Rechtsom = vast; linksom = losser?

Exzenterbuchse is een excentrische bus. Normaal gaat zoiets als zijnde 'niet in het midden/uit het lood' de afvalbak in, maar in dit geval is het bewust.
Met deze bus stel je dus af hoe diep de tanden van de stuurkolom F7-17 in de tandheugel F7-9 grijpen.
En als er op die kroon geen markering zit en je het ook niet van de zijkant kunt bekijken, is het dus een kwestie van proberen of je beter linksom danwel rechtsom tikt.
Ben wel blij dat je me dit vraagt, want ik heb er altijd diagonaal overheen gelezen en heb me er nooit echt in verdiept wat er nou in WHIMS 5.2.3 staat.
Ah, dank! Het kwartje begint al te vallen! Maar hoe merk ik aan de besturing dat de radiale speling voldoende/goed is afgesteld?
Ook eventuele tips mbt. het in- en uitbouwen van het stuurhuis zijn overigens welkom.
Ook eventuele tips mbt. het in- en uitbouwen van het stuurhuis zijn overigens welkom.
Laatst gewijzigd door Evan_s op 19 mei 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het tijdens het sturen hoort knarsen, zit je te dicht op de tandheugel. "gaat vanzelf over"...
Teveel losse slag is te ver er vanaf.
Dat je het stuurwiel zelf wat kunt optillen, staat daar geheel los van. Het gaat immers om het andere uiteinde van de stuurkolom.
Teveel losse slag is te ver er vanaf.
Dat je het stuurwiel zelf wat kunt optillen, staat daar geheel los van. Het gaat immers om het andere uiteinde van de stuurkolom.
Zojuist een (niet eens gereviseerd, maar nieuw!) stuurhuis binnen gekregen + wat nieuwe silentbussen. Uitstekende prijzen via de IFAvereniging! Meteen maar mee aan de slag.

Laatst gewijzigd door Evan_s op 19 mei 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Aaargh...
Heb de boel ingebouwd, maar het stuur staat nu (met de banden rechtuit) zo'n 2/3e slag linksom. Ik dacht dat dit ws wel op te lossen zal zijn met de uitlijning via de spoorstangen, maar ik vermoed dat dit teveel is.
Stel, het stuur wordt met uitlijning via de spoorstangen weer in het midden gezet. Dan kan ik linksom nog maar 5/6e slag en rechtsom bijna anderhalve slag.. Niet goed denk ik.
Lees ik net het reparaturhandbuch 4.1.3 ipv de whims, staat er dat eerst de middelstand ingesteld moet worden op het stuurhuis:
Stel, het stuur wordt met uitlijning via de spoorstangen weer in het midden gezet. Dan kan ik linksom nog maar 5/6e slag en rechtsom bijna anderhalve slag.. Niet goed denk ik.
Lees ik net het reparaturhandbuch 4.1.3 ipv de whims, staat er dat eerst de middelstand ingesteld moet worden op het stuurhuis:
Heb wel gelet op de 70mm, maar aangezien ik het stuur niet anders kon vastzetten dacht ik dat het zo goed was. Hoop niet dat ik weer de hele zooi moet uitbouwen want het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit afgesteld kan worden.In der Mittelstellung der Zahnstange muss die eingefräste Nut in der Ritzelwelle nach unten stehen. Die Mittelstellung wird eingestellt, indem man die Zahnstange 70 mm auf der linken Seite aus dem Gehäuse herausstehen lässt.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
heel simpel. Het asje uit het stuurhuis waarop je de stuurstang hebt vastgeschroefd kan je demonteren. Vervolgens draai je hem een paar tandjes en plaats je het terug!
Waar kan ik 'em loshalen? Kan de Exzenterbuchse eruit getrokken worden oid?
Dat zou betekenen: de 2 boutjes met sleutel 10 losdraaien en aan het stuur trekken en recht draaien, vervolgens 7 cm op de zahnstange instellen (rechts op het stuurhuis, vanaf de voorkant van de auto gezien). Daarna de axiale en radiale speling opnieuw controleren.
Of is dit te simpel gedacht danwel compleet mis?
Dat zou betekenen: de 2 boutjes met sleutel 10 losdraaien en aan het stuur trekken en recht draaien, vervolgens 7 cm op de zahnstange instellen (rechts op het stuurhuis, vanaf de voorkant van de auto gezien). Daarna de axiale en radiale speling opnieuw controleren.
Of is dit te simpel gedacht danwel compleet mis?
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Nee goed gedacht. In geval van nood kan het zelfs in gemonteerde toestand.
Ik zat nog even een explosietekening van de stuurinrichting te bekijken en een ander idee gekregen: stuur loshalen en 180 graden draaien, zit vast met een pin dus is een halve slag te verdraaien. De rest (+/- 30 graden) met de uitlijning oplossen.

Straks even proberen of dat lukt.

Straks even proberen of dat lukt.
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
blijf je dan toch niet t probleem houden dat je linksom een andere draaicirkel hebt dan rechtsom ??
Een klein beetje nog, maar aanzienlijk minder.
Ik heb nog even geprobeerd de tandjes te verstellen op m'n oude stuurhuis. Is prima te doen, dus ik ga alsnog voor deze approach.
Waarschijnlijk kom ik ook een middagje langs in Epse. Kan iemand van hier met meer sleutelervaring daar even naar de afstelling van m'n stuurhuis kijken? Zou zonde zijn als 'ie te snel slijt door een verkeerde afstelling.
Waarschijnlijk kom ik ook een middagje langs in Epse. Kan iemand van hier met meer sleutelervaring daar even naar de afstelling van m'n stuurhuis kijken? Zou zonde zijn als 'ie te snel slijt door een verkeerde afstelling.