ja vloeistoffen verbranden geeft rookmel schreef:Er komt rook uit, daar voorin... Ja, dat HOORT zo ...![]()
Wabant
-
ROnderstal
Re: Wabant
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
vermogen verdubbelen heeft toch niet rechtstreeks te maken met remmen ? je topsnelheid verdubbelt namelijk niet ...
Puur theoretisch dan even he Mel ... Als je vermogen VERDUBBELD inderdaad, maar je topsnelheid zou met geen km veranderen, moet je dan betere remmen hebben ?
Puur theoretisch dan even he Mel ... Als je vermogen VERDUBBELD inderdaad, maar je topsnelheid zou met geen km veranderen, moet je dan betere remmen hebben ?
Vergeet niet dat ook het gewicht voorin veel hoger wordt door het veel zwaardere blok, vloeistoffen, radiateur, etc.
De rijeigenschappen van de auto veranderen. En.. als je moet remmen moet je kunnen remmen en er niet rekening mee houden, dat je trommelremmen hebt.
ik zou nooit met mijn wabant gaan rijden zonder schijfremmen, dat is vroeg of laat vragen om problemen. Uiteindelijk zal 9 van de 10 ombouwers dit doen om meer rijplezier (sportiever rijden) uit zijn auto te halen, niet om een aanhanger makkelijker te trekken ofzo. En meer rijplezier betekent meer remmen en daar zijn de trommels niet zo van gediend. Ik heb al een paar keer de trommels roodgloeiend gekregen van mijn 36 pk kubel en dan heb je een remwerking van nul
Maar goed ieder z'n auto en z'n mening. (maar ombouw zonder schijfremmen is niet verstandig als je sportiever wil rijden)
De rijeigenschappen van de auto veranderen. En.. als je moet remmen moet je kunnen remmen en er niet rekening mee houden, dat je trommelremmen hebt.
ik zou nooit met mijn wabant gaan rijden zonder schijfremmen, dat is vroeg of laat vragen om problemen. Uiteindelijk zal 9 van de 10 ombouwers dit doen om meer rijplezier (sportiever rijden) uit zijn auto te halen, niet om een aanhanger makkelijker te trekken ofzo. En meer rijplezier betekent meer remmen en daar zijn de trommels niet zo van gediend. Ik heb al een paar keer de trommels roodgloeiend gekregen van mijn 36 pk kubel en dan heb je een remwerking van nul
Maar goed ieder z'n auto en z'n mening. (maar ombouw zonder schijfremmen is niet verstandig als je sportiever wil rijden)
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
ja, dat zijn goede argumenten... 
gewicht inderdaad, en rijstijl-wijziging...
maar terugkomend op de vraag van evan, of dat wel gaat passen met spoorverbreders voor: Dat zou volgens mij nog wel eens lastig kunnen worden ... Ik heb nml schijfremmen op mijne, en daar zitten spoorverbreders op die al puur nodig zijn om langs de remklauw af te gaan. Aan de andere kant heb ik wel ook het idee, dat het beginpunt als het ware meer naar binnen komt te liggen. En ja, of je dan nou adapters hebt, of spoorverbreders, dat maakt dan ook niet meer uit .. !
Maar je zult toch vast niet de eerste zijn, die schijfremmen wilt en toch de originele wielen??
gewicht inderdaad, en rijstijl-wijziging...
maar terugkomend op de vraag van evan, of dat wel gaat passen met spoorverbreders voor: Dat zou volgens mij nog wel eens lastig kunnen worden ... Ik heb nml schijfremmen op mijne, en daar zitten spoorverbreders op die al puur nodig zijn om langs de remklauw af te gaan. Aan de andere kant heb ik wel ook het idee, dat het beginpunt als het ware meer naar binnen komt te liggen. En ja, of je dan nou adapters hebt, of spoorverbreders, dat maakt dan ook niet meer uit .. !
Maar je zult toch vast niet de eerste zijn, die schijfremmen wilt en toch de originele wielen??
Moet zeggen dat de prijzen me nog best wel meevallen, als ik zo op eBay kijk.
Erik, jij had toch ook schijfremmen icm 4x100 naar 4x160 adapters?
Mijn velgen zijn nog wel 1,5J naar buiten toe verbreed.
Erik, jij had toch ook schijfremmen icm 4x100 naar 4x160 adapters?
Mijn velgen zijn nog wel 1,5J naar buiten toe verbreed.
Je kan ook Wartburg 353 Trommelremmen nemen, die heb ik er ook op. Als een Wartburg ermee tot stilstand komt, gaat dat zeker ook wel lukken met een lichtere Trabant. En... je kunt gewoon je velgen gebruiken (4x160)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Ik heb inderdaad de originele velgenmaat er op zitten en een steekadapter. Zo op het eerste gezicht kwamen m'n wielen niet verder naar buiten dan normaal. Omdat het hele voortrein eronder uit is, kan ik nu helaas niet meten voor je.
Wartburg trommelremmen is ook een optie, maar als je toch aan het ombouwen gaat, zijn schijfremmen zeker het overwegen waard als je kijkt naar onderhoudsvriendelijkheid en prestaties.
Wartburg trommelremmen is ook een optie, maar als je toch aan het ombouwen gaat, zijn schijfremmen zeker het overwegen waard als je kijkt naar onderhoudsvriendelijkheid en prestaties.
Met de Trommelremmen van de wartburg komen beide voorwielen ook 5cm naar buiten ivm de adapterplaat.
Trabant 601, HP750 anhänger
Duidelijk. Ik ga er schijfremmen onder zetten.
Op welke termijn is nog even afwachten hoeveel er nog in de spaarpot zit na de Wabant ombouw. Hopelijk nog vóór Epse, dan kan ik ze aldaar inbouwen
Dit lijkt me wel wat: http://www.ebay.de/itm/Trabant-Scheiben ... 19cfac8f93, en lijkt een complete set te zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Exactly.Erik schreef:Wartburg trommelremmen is ook een optie, maar als je toch aan het ombouwen gaat, zijn schijfremmen zeker het overwegen waard als je kijkt naar onderhoudsvriendelijkheid en prestaties.
Op welke termijn is nog even afwachten hoeveel er nog in de spaarpot zit na de Wabant ombouw. Hopelijk nog vóór Epse, dan kan ik ze aldaar inbouwen
Dit lijkt me wel wat: http://www.ebay.de/itm/Trabant-Scheiben ... 19cfac8f93, en lijkt een complete set te zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Jammer dat die 4x100 --> 4x160 adapterplaten dan weer aan de dure kant zijn..
Moet de Lochreisadaper nog een bepaalde dikte hebben zodat de Trabant staalvelg probleemloos past?
Heb je hierbij óók nog de spoorverbreder nodig omdat de remklauw misschien in de weg zit? Of lijkt dat maar zo:

Moet de Lochreisadaper nog een bepaalde dikte hebben zodat de Trabant staalvelg probleemloos past?
Heb je hierbij óók nog de spoorverbreder nodig omdat de remklauw misschien in de weg zit? Of lijkt dat maar zo:
ik zal morgen eens beter naar die adapter kijken voor je.
En Evan, hoe is het ombouwen gisteren gegaan??
Goed! Vandaag en gisteren de hele dag bezig geweest. Helaas m'n fototoestel beide keren vergeten, dus heb er een paar met de mobiel gemaakt. Zal vanavond of morgen een fotoupdate doen. Morgen weer verder met Project Wabant!
Even snel een paar foto's.

Motorsteun voor de onderzijde van het blok:

Waterpomp reviseren:

Motorsteun voor de onderzijde van het blok:

Waterpomp reviseren:

Best wel een klusje, of niet