Vrijwillige Klassieker Inspectie (VKI)

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Problemen met APK keuring? Vraag het hier !
Plaats reactie
ruton
Moderator

Vrijwillige Klassieker Inspectie (VKI)

Bericht door ruton »

De Krul is terug.
Afbeelding
BOVAG-afdeling Dutch Car Restorers , FEHAC en KNAC lanceerden op de Interclassics Classic Car Show Maastricht de Vrijwillige Klassieker Inspectie (VKI). Deze inspectie is bedoeld voor klassieke auto’s van 50 jaar en ouder, die sinds begin 2021 vrijgesteld zijn van de apk-plicht.

Sinds begin 2021 zijn auto’s van 50 jaar en ouder vrijgesteld van de apk (algemene periode keuring), omdat deze oldtimers vaak weinig rijden en hun eigenaren volgens toenmalig minister Van Nieuwenhuizen “veel aandacht besteden aan het onderhoud van hun voertuig”. En dat klopt, maar in de herfst en winter staan de oldtimers vooral stil. En juist deze stilstand kan tot problemen leiden. Om veilig en niet onnodig milieubelastend op pad te gaan, en om deze oldtimers in goede conditie te houden, kunnen deze auto’s nu de Vrijwillige Klassieker Inspectie ondergaan, bij gecertificeerde bedrijven.

De Vrijwillige Klassieker Inspectie is een initiatief van de Stichting Vrijwillige Klassieker Inspectie waar BOVAG Dutch Car Restorers, FEHAC en KNAC zitting in hebben. Meer informatie op https://www.vrijwilligeklassiekerinspectie.nl/. Hier is ook een overzicht van de tot nu toe gecertificeerde bedrijven en binnenkort te certificeren bedrijven te vinden. Deze lijst zal steeds verder worden uitgebreid. Bedrijven die de VKI uitvoeren worden gecertificeerd en vervolgens regelmatig gecontroleerd door Aboma om constante hoge kwaliteit van de VKI te waarborgen.
Bron: KNAC
Trabantenaar

Re: Vrijwillige Klassieker Inspectie (VKI)

Bericht door Trabantenaar »

krul?

Alle bedrijven die genoemd worden zitten helaas nogal ver weg en een hoop zullen de gemiddelde Trabant vooral weer wegjagen ben ik bang.

Ik vind het op zich een goed idee om de mogelijkheid te bieden een soort van vrijwillige keuring te krijgen voor een apk-vrije auto. Maar dan wel met de eenvoud en kosten van de apk.

Ik heb begrepen dat je gewoon nog je auto kunt laten APK keuren overigens. Maar lang niet elke keurder zal weten hoe ze met zo'n oud beestje moeten omspringen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Die krul in dat vignet, met een jaartal erbij. Soms hadden auto's een hele rij onder elkaar op de voorruit. Samen met allerlei tolvignetten zag je op den duur niets meer.
Maar lang niet elke keurder zal weten hoe ze met zo'n oud beestje moeten omspringen.
Dat was dan ook de reden om de oudjes vrij te stellen. Menige jonge keurmeester zocht tevergeefs naar de EOBD-aansluiting en was vervolgens meer tijd kwijt aan het zoeken naar de bouwjaareisen dan aan het daadwerkelijke inspecteren en dat zien bazen niet graag...
De garage op de hoek, die ik voorheen voor de verplichte APK bezocht, laat ik nog steeds een keuring doen. Maar nu vrijwillig, dus zonder de stress van het eventueel verlopen.
Thuis meteen het document inscannen en een kopie in de auto leggen. Hier in het uiterste zuiden zit je zo over de grens en mocht ik daar een akkefietje krijgen, dan kan ik tenminste een actueel APK-bewijs overleggen.

Wat t.o.v. een APK de juridische meerwaarde van zo'n VKI is, is mijn nog niet helemaal duidelijk. Gelet op het soort auto's waar de deelnemende garages zich mee afficheren, kan zo'n VKI qua prijs die paar APK-tientjes wel eens ruim overstijgen. Al zullen de eigenaren van die nobele bolides daar ook wel wat substantieels voor verwachten.
Trabantenaar

Bericht door Trabantenaar »

Oh die krul!
Ik maakte de associatie niet, ik ben zelf van na de apk plicht.
Ik kan hem alleen vaag herinneren van de eerste auto die wij in het gezin hadden dat er wat op de ruit zat.

Ja dat bedoelde ik dus met dat het gemiddelde bedrijf wat daar in de lijst staat, vooral onze Trabanten zal wegjagen.
Ik denk dat die VKI vooral gericht is op auto's die qua gemiddelde waarde de 4/5 nullen overschrijden. Het is ook geen VOI, dus niet gericht op oldtimers.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Plaats reactie