Die krul in dat vignet, met een jaartal erbij. Soms hadden auto's een hele rij onder elkaar op de voorruit. Samen met allerlei tolvignetten zag je op den duur niets meer.
Maar lang niet elke keurder zal weten hoe ze met zo'n oud beestje moeten omspringen.
Dat was dan ook de reden om de oudjes vrij te stellen. Menige jonge keurmeester zocht tevergeefs naar de EOBD-aansluiting en was vervolgens meer tijd kwijt aan het zoeken naar de bouwjaareisen dan aan het daadwerkelijke inspecteren en dat zien bazen niet graag...
De garage op de hoek, die ik voorheen voor de verplichte APK bezocht, laat ik nog steeds een keuring doen. Maar nu vrijwillig, dus zonder de stress van het eventueel verlopen.
Thuis meteen het document inscannen en een kopie in de auto leggen. Hier in het uiterste zuiden zit je zo over de grens en mocht ik daar een akkefietje krijgen, dan kan ik tenminste een actueel APK-bewijs overleggen.
Wat t.o.v. een APK de juridische meerwaarde van zo'n VKI is, is mijn nog niet helemaal duidelijk. Gelet op het soort auto's waar de deelnemende garages zich mee afficheren, kan zo'n VKI qua prijs die paar APK-tientjes wel eens ruim overstijgen. Al zullen de eigenaren van die nobele bolides daar ook wel wat substantieels voor verwachten.