Wabant

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Wabant

Bericht door Haiko »

Nou, normale 353 motordelen zijn helemaal niet moeilijk te verkrijgen. Zo zeldzaam zijn de 353tjes niet hoor. ;)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Na 100km gevarieerd rijden (stad, snelweg, plattelandsweggetjes) zijn de bougies mooi lichtbruin geworden. Ik ben iets donkerder gewend van de Trabantmotor, dus ga voor de zekerheid nog een klein stapje groter naar HD153/HD155. Maar even een setje sproeierruimertjes kopen dus die deze maten kunnen creëren.

Bij warm starten duurt het soms even totdat de motor aan springt, maar dat schijnt niet ongewoon te zijn. Om dat te verminderen ga ik nog een pertinax/isoleerplaatje plaatsen tussen carburateur en flens.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Wabant

Bericht door Erik »

Hey dat is mooi dat hij rijdt. Is wel een stuk vlotter geworden of niet :mrgreen:

Mijn Wabant springt tegenwoordig gelijk aan sinds ik de elektrische benzinepomp er op heb geïnstalleerd.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Die electrische pomp heb ik er ook op gezet. Koud starten is geen enkel probleem. Warmstart houdt 'ie niet zo van.
Ja, ja die alten Warmstartprobleme.
Wenn wir mal für den Moment unterstellen, dass technisch-elektrisch alles top ist, dann probiere mal folgende Kniffe:

Den Leerlauf so mager wie möglich einregulieren. D. h. Umgemischschraube ganz weit öffnen (mind. 4 Umdrehungen), dann die kleine Gemischschraube so weit hinein wie möglich. In den allermeisten Fällen hilft das bereits beim Warmstart.

Im Übrigen solltest Du mal probehalber mit Vollgas starten. Oft springt er auch damit wesentlich schneller an. Aber keinesfalls pumpen o. ä., sonst überfettet er noch stärker.

Die Warmstartprobleme kommen daher, dass der Sprit im Vergaser sich erwärmt und die leichtflüchtigen und zündfähigen Bestandteile verdampfen. Deshalb stellen sich die Probleme auch erst nach einer gewissen Standzeit ein.
(bron: http://w311.info/viewtopic.php?f=2&t=10933&start=120)

Na 10 seconden warm starten met gaspedaal vol ingetrapt springt de motor meestal weer aan.
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Gebruikersavatar
jeroen76
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 mei 2012, 21:00
Locatie: enschede

Re: Wabant

Bericht door jeroen76 »

woei ik heb het filmpje even bekeken Evan
het wagendje is echt stout geworden in 4 tellen naar 100 grrrrrr
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Zo voelt het wel ja :)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Wabant

Bericht door Erik »

haha, "die remmen doet niet veel meer" :lol:

Tja volgens mij hadden we die discussie over trommelremmen en wabant trappen (niet wartburg cruisen) al eens gehad :mrgreen:

Heel gauw ombouwen dus naar schijfremmen Evan ;)
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

I know. Het wachten is op de steekadapters van Trabiteile. Verwacht ik na het weekend.

Heb meteen nieuwe wiellagers besteld; als ik de boel dan immers toch los heb..
Gebruikersavatar
Andries
Erelid
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door Andries »

Ziet er prima uit op dat filmpje. :!:
Dan zijn die remmen voor jou maar peanuts
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Gebruikersavatar
wido-foto
Berichten: 283
Lid geworden op: 25 mar 2011, 18:46
Locatie: Doezum
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door wido-foto »

Je trapt hem flink in! Lekker hoor!!! :D
Oude liefde roest niet!!!
Gebruikersavatar
TrabiFreak
Erelid
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door TrabiFreak »

cool filmpje... ziet r inderdaad echt snel uit.... Gaaf!!!
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door eeuwige_student »

Het blijft een mooi project onder het motto: niet lullen, maar doen!
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

En vooral ook weer een hoop van geleerd!

Ik verbaas me er wel eens over, hoeveel ik vanuit het niets in (bijna) 2 jaar tijd heb geleerd over autotechniek door zelf te sleutelen en proberen. En doorrrrr.... :)
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door eeuwige_student »

Daarom, dat vind ik zo leuk aan jouw project. Gewoon de onderdelen bestellen en maar beginnen. Vervolgens weer kijken hoe de problemen zijn op te lossen. Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met de RDW? IS zo´n ombouw zondermeer goed, of moet er nog iets gekeurd worden?
Plaats reactie